
Ruszyły prace przy budowie lotniska, a niedługo rozpoczną się te na kolei.
Wiesz, że Centralny Port Komunikacyjny to największa tego typu inwestycja w Europie Środkowo-Wschodniej?
Do domu już blisko. Niedługo CPK pomoże Ci wrócić do niego szybciej i bezpieczniej. Jak? Tworzymy jedno z najnowocześniejszych lotnisk na świecie, które obsłuży 40 mln pasażerów rocznie, czyli dwa razy więcej niż obecnie Lotnisko Chopina*. Podprowadzą do niego wygodne i bezpieczne drogi. Zacznie ono działać już w 2028 roku, czyli ponad dwa razy szybciej niż było to w przypadku portu lotniczego Berlin-Brandenburg. Co zyskasz? Szybsze, bezpieczniejsze i wygodniejsze podróże w dowolne miejsce na ziemi. Bez przesiadek, prosto do celu.
*Według danych za 2019 rok, kiedy Lotnisko Chopina obsłużyło ok. 19 mln pasażerów.

Zgodnie z prognozami IATA w początkowej fazie działania lotnisko będzie mogło zrealizować 330 tys. operacji rocznie. Korzystne położenie sprawi, że ten światowej klasy hub umożliwi całodobową obsługę zarówno pasażerów, jak i ładunków cargo. Bez budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego do 2060 roku Polskę ominie 35 mln ton cargo.
CPK to nie tylko lotnisko. Już niedługo ruszą prace przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi oraz linii Warszawa – CPK – Łódź. W sumie wybudujemy 2000 km nowych linii kolejowych, czyli 40 razy więcej niż powstało w Polsce w ostatnich 30 latach – dwa z nich uzyskały ok. 400 mln zł dofinansowania od Unii Europejskiej, a ok. 1,3 tys. km zostało wpisanych do sieci TEN-T.
- TEN-T, czyli transeuropejska sieć transportowa (ang. Trans-European Network – Transport) składa się z najważniejszych elementów infrastruktury w Unii Europejskiej. Obejmuje m.in. szlaki drogowe, kolejowe i rzeczne, a także elementy punktowe, np. porty morskie i lotnicze oraz terminale multimodalne. TEN-T łączy setki miast, lotnisk, portów oraz terminali na terenie UE.
Dla porównania 2000 km to więcej niż odległość jaka dzieli Warszawę od Rzymu. Robi wrażenie, prawda?

Co więcej, liczne inwestycje kolejowe CPK pozwolą na zwalczenie wykluczenia komunikacyjnego, m.in. dlatego, że pociągi wrócą do Jastrzębia-Zdroju, który aktualnie jest największym miastem w Polsce bez dostępu do kolei.
