Spółka CPK realizuje inwestycje kolejowe korzystając m.in. z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”, który zapewnia finansowanie ze środków Unii Europejskiej. Dotychczas Komisja Europejska przyznała spółce Centralny Port Komunikacyjny dofinansowanie dla projektów:
- · Budowa Tunelu dalekobieżnego w Łodzi wraz z włączeniem w linię nr 14, usprawniające połączenie na sieci bazowej TEN-T (prace projektowe) – projekt nr 2020-PL-TM-0084-S
Projekt obejmuje prace projektowe dla budowy linii kolei dużych prędkości (KDP) na odcinku Łódź Fabryczna-Łódź Retkinia (w tym m.in. tunelu) wraz z łącznicami do istniejącej linii Łódź-Sieradz, będącej fragmentem sieci KDP. Celem realizacji inwestycji jest skrócenie czasu podróży pomiędzy Warszawą, Łodzią, Poznaniem oraz Wrocławiem. Projekt włączy także Łódź w sieć szybkich połączeń kolejowych oraz pozwoli w pełni wykorzystać infrastrukturę stacji Łódź Fabryczna.
Przedsięwzięcie stanowi część projektu wskazanego w wykazie wstępnie zidentyfikowanych projektów związanych z siecią bazową w obszarze transportu (Załącznik nr I części 1 Rozporządzenia CEF (1316/2013) „Prace studyjne dot. kolei dużych prędkości”), zlokalizowanego w korytarzu sieci bazowej Morze Północne–Morze Bałtyckie, obejmującego odcinek kolejowy granicy Białorusi-Warszawy-Poznania-Niemiec. Nowa infrastruktura pozwoli na skrócenie czasu podróży w obrębie tego korytarza w relacjach krajowych i międzynarodowych. Ponadto linia będzie mogła być wykorzystywana do prowadzenia ruchu pociągów KDP do Wrocławia i Czech.
Inwestycja przyczyni się do uzupełniania brakujących połączeń, usuwania wąskich gardeł i zwiększenia interoperacyjności kolei.
Okres realizacji projektu: 24.03.2021-31.08.2024
Wartość projektu: 26 325 000 EUR
Dofinansowanie: 13 162 500 EUR
Grant Agreement nr INEA/CEF/TRAN/M2020/2429846 z 20.10.2021 r.
- · Prace studyjne dla uzupełnienia brakującego odcinka w korytarzu Morze Północne-Morze Bałtyckie: kolej dużych prędkości pomiędzy Warszawą i Poznaniem – projekt nr 2020-PL-TM-0085-S
Projekt obejmuje studium dla budowy linii kolei dużych prędkości na odcinku Warszawa-Łódź i Sieradz-Poznań, będącej fragmentem sieci KDP. Celem realizacji inwestycji jest skrócenie czasu podróży pomiędzy Warszawą, Łodzią i Poznaniem oraz włączenie Centralnego Portu Komunikacyjnego w krajową sieć kolejową.
Przedsięwzięcie stanowi część projektu wskazanego w wykazie wstępnie zidentyfikowanych projektów, związanych z siecią bazową w obszarze transportu (Załączniku nr I części 1 Rozporządzenia CEF (1316/2013) „Prace studyjne dot. kolei dużych prędkości”), zlokalizowanego w korytarzu sieci bazowej Morze Północne–Morze Bałtyckie, obejmującego odcinek kolejowy granicy Białorusi-Warszawy-Poznania-granicy Niemiec. Nowa infrastruktura pozwoli na znaczne skrócenie czasu podróży w obrębie tego korytarza w relacjach krajowych i międzynarodowych. Ponadto, linia będzie mogła być wykorzystywana do prowadzenia ruchu pociągów KDP do Wrocławia i Czech.
Inwestycja przyczyni się do uzupełniania brakujących połączeń, usuwania wąskich gardeł i zwiększenia interoperacyjności kolei.
Okres realizacji projektu: 23.03.2021–30.09.2024
Wartość projektu: 21 920 000 EUR
Dofinansowanie: 10 960 000 EUR
Grant Agreement nr INEA/CEF/TRAN/M2020/2433774 z 21.10.2021 r.
- Opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy linii kolei dużych prędkości w korytarzu CNC Morze Północne-Morze Bałtyckie na odcinku Warszawa-Łódź Niciarniana (bez węzła CPK)
Projekt obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej, w tym przygotowanie i złożenie wniosków: o pozwolenia na budowę, wodnoprawnych oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej o długości 120 km na projektowanym odcinku z Warszawy Zachodniej do Łodzi Niciarnianej z wyłączeniem węzła CPK. Wdrożenie projektu stanowić będzie uzupełnienie sieci bazowej TEN-T, z wymaganym czasem realizacji do roku 2030. Nowopowstała infrastruktura umożliwi rozbudowę krajowej infrastruktury kolejowej, poprzez wybudowanie nowej linii kolejowej do obsługi połączeń dalekobieżnych Nowa linia pozwoli na uruchomienie szybkich połączeń kolejowych pomiędzy Warszawą a Łodzią skracając czas podróży o 40 minut. Ujęty w Projekcie odcinek, stanowiący część tzw. „Y”, jest kluczowym ogniwem w rozwoju sieci połączeń w Europie Centralnej i Zachodniej, a jego realizacja pozwoli na znaczące skrócenie czasu podróży krajowych pomiędzy Warszawą, CPK, Łodzią oraz Poznaniem i międzynarodowych (z uwzględnieniem linii Rail Baltica) w ramach korytarza bazowego Morze Północne-Morze Bałtyckie.
Okres realizacji projektu: 2.11.2022-1.04.2025
Wartość projektu: 69 515 127,00EUR
Dofinansowanie: 59 087 857,95 EUR
Grant Agreement nr 101118342-22-PL-TC-WAWLDZ z 3.10.2023 r.
Utworzenie nowego połączenia transgranicznego na odcinku Katowice-Ostrawa sieci kompleksowej TEN-T (Etap I) – projekt nr 2019-PL-TA-0064-S
Projekt polega na opracowaniu dokumentacji dla nowej linii kolejowej, która – zgodnie z rozporządzeniem nr 1315/2013 – posiada status brakującego połączenia na sieci kompleksowej TEN-T. Planowana linia kolejowa pomiędzy Katowicami a Ostrawą, będzie realizowana przede wszystkim na bazie nowych odcinków.
Projekt ma na celu rozwiązanie wyzwań związanych z przepustowością istniejącej, transgranicznej infrastruktury transportowej i poprawę jakości oraz dostępności transportu kolejowego w Unii Europejskiej, zwiększając jednocześnie udział modalnego transportu kolejowego w przewozach. Odcinek będzie stanowił główne połączenie pomiędzy obecnie rozwijanymi systemami kolei dużych prędkości w Polsce i Czechach, spełniając jednocześnie rolę ważnego korytarza transportowego na obszarze transgranicznym. Linia będzie w pełni zelektryfikowana, dwutorowa o prędkości maksymalnej co najmniej 200 km/h.
Okres realizacji projektu: 1.07.2019-30.12.2024
Wartość projektu: 3 500 000 EUR
Dofinansowanie: 1 750 000 EUR
Grant Agreement nr INEA/CEF/TRAN/A2019/1922894 z 19.12.2019 r.
PROJEKTY PARTNERSKIE
- Centralny Port Komunikacyjny sp. z o. o. pełni rolę partnera w przedsięwzięciach polegających na utworzeniu i wsparciu funkcjonowania dwóch branżowych centrów umiejętności (BCU), realizujących koncepcję centrów doskonałości zawodowej (CoVEs) w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Formuła BCU jest nowością w systemie oświaty. Centra będą zaawansowanymi technologicznie ośrodkami kształcenia, szkolenia i egzaminowania w danej branży. Z ich oferty będą mogli skorzystać uczniowie, studenci, nauczyciele, wykładowcy oraz pracownicy branż.
BCU będą tworzone przy szkołach kształcących w zawodach lub centrach kształcenia zawodowego. Wśród 120 dziedzin znajdą się także branże kluczowe dla rozwoju przemysłu, w tym m.in. lotniczego, transportowego oraz spedycji i logistyki.
Dzięki zaangażowaniu podmiotów z wielu branż, projekty zintegrują w jeszcze większym stopniu biznes z edukacją zawodową.
Branżowe centra umiejętności będą pełnić cztery funkcje: edukacyjno-szkoleniową, integrująco-wspierającą, innowacyjno-rozwojową i doradczo-promocyjną.
Centralny Port Komunikacyjny jest partnerem projektów wdrażanych przez:
- Zakład Doskonalenia Zawodowego w Kielcach realizujący przedsięwzięcie pn. „Utworzenie i wsparcie funkcjonowania Branżowego Centrum Umiejętności Służb Lotniskowych dla branży lotniczej w dziedzinie Eksploatacja portów i terminali lotniczych (BCUSL), realizującego koncepcję centrów doskonałości zawodowej (CoVEs)”
Numer projektu: KPO/22/BCU/W/0074
Termin realizacji: 2.01.2023-30.06.2026
Dofinansowanie projektu: 12 000 000 PLN
w tym dofinansowanie na działania CPK jako Partnera projektu: 440 089 PLN
- Powiat Grodziski realizujący przedsięwzięcie pn. „Branżowe Centrum Umiejętności w dziedzinie logistyki z siedzibą w Grodzisku Mazowieckim”
Numer projektu: KPO/23/BCU/W/0014
Termin realizacji: 1.05.2023-30.06.2026
Dofinansowanie projektu: 12 000 000 PLN
w tym dofinansowanie na działania CPK jako Partnera projektu: 133 200 PLN
- Centralny Port Komunikacyjny sp. z o. o. jest częścią Europe’s Rail Joint Undertaking – europejskiego partnerstwa na rzecz badań i innowacji w sektorze kolejowym, powołanego w ramach programu Horyzont Europa.
W ekosystemie badawczo-rozwojowym uczestniczy siedemnaście podmiotów z Polski, a liderem konsorcjum są Polskie Koleje Państwowe S.A. W pierwszym konkursie Partnerstwa Europe’s Rail JU, ogłoszonym w 2022 roku, PKP S.A. wraz z podmiotami powiązanymi przystąpiły do czterech z sześciu projektów flagowych, przy czym Centralny Port Komunikacyjny bierze udział w dwóch poniższych:
- FP1 – MOTIONAL – Projekt ma na celu poprawę planowania i zarządzania operacyjnego usługami kolejowymi. Przedsięwzięcie prowadzi do opracowania przyszłego europejskiego systemu zarządzania ruchem, który będzie interoperacyjny, zdolny do dostosowania przepustowości i integracji wszystkich zaangażowanych systemów, w tym operacji świadczonych przez inne środki transportu, wykorzystując potencjał cyfryzacji.
Numer projektu: 101101973-FP1-MOTIONAL
Termin realizacji: 1.12.2022-30.09.2026
Dofinansowanie na działania CPK jako Partnera projektu: 19 205,03 EUR
- FP4 – Rail4Earth – celem projektu jest stworzenie modelu BIM dworca kolejowego, mającego ułatwić skalowalność rozwiązań wraz z przygotowaniem Digital Twin, umożliwiającego optymalizację pracy systemów energetycznych i innych aktywów.
Numer projektu: 101101917—FP4–Rail4EARTH
Termin realizacji: 1.12.2022-30.11.2026
Dofinansowanie na działania CPK jako Partnera projektu: 38 462,48 EUR