W Spółce obowiązuje procedura zgłaszania naruszeń, podejmowania działań następczych i ochrony sygnalistów („Procedura”), zgodna z Ustawą z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów („Ustawa”).
Procedura zapewnia bezpieczny, transparentny i efektywny system informowania o naruszeniach prawa lub zachowaniach nieprawidłowych, a także ustanawia stosowne regulacje chroniące sygnalistę.
Kto może być sygnalistą?
Sygnalistą może być każda osoba pracująca w Spółce lub na innej podstawie wykonująca zadania na rzecz Spółki, która dowiedziała się o naruszeniu prawa lub zachowaniu nieprawidłowym dotyczącym Spółki, a następnie zgłosiła informację o naruszeniu Spółce lub dokonała zgłoszenia zewnętrznego.
Podstawą zgłoszenia może być uzasadnione podejrzenie, dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w Spółce.
Jakie naruszenia można zgłosić zgodnie z Ustawą?
Zgłoszenia mogą dotyczyć dwóch kategorii naruszeń:
- Naruszeń prawa w obszarach określonych w Ustawie, np.
- korupcji,
- zamówień publicznych,
- usług, produktów i rynków finansowych,
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
- bezpieczeństwa transportu,
- ochrony środowiska,
- ochrony prywatności i danych osobowych,
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej.
- Zachowań nieprawidłowych, tj. naruszeń w zakresie obowiązujących w Spółce standardów etycznych oraz regulacji wewnętrznych ustalonych na podstawie przepisów prawa.
Co dzieje się po zgłoszeniu?
Po otrzymaniu zgłoszenia od sygnalisty, Spółka podejmie stosowne działania następcze.
Sygnalista otrzyma obowiązkowo informację zwrotną dotyczącą planowanych lub podjętych działaniach następnych.
Zgłoś naruszenie lub zachowanie nieprawidłowe
Spółka ustanowiła kanał zgłoszeń dla Sygnalistów oparty na renomowanym narzędziu IT dostarczonym przez Whistlelink („Aplikacja”), które zapewnia wysoki poziom ochrony tożsamości Sygnalisty. Dostęp do tego kanału zgłoszeń mają jedynie upoważnieni pracownicy Spółki, a sama treść zgłoszenia nie trafia do systemów IT Spółki.
Co istotne, Aplikacja zawiera rozwiązanie pozwalające na dokonanie zgłoszenia anonimowego z równoczesnym utrzymaniem możliwości komunikowania się z Sygnalistą, który postanowił pozostać anonimowym. Aplikacja w takiej sytuacji generuje dane dostępowe, które umożliwiają Sygnaliście kontakt z osobami prowadzącymi działania następcze za pośrednictwem Aplikacji.
Jeżeli chcesz zgłosić naruszenie lub zachowanie nieprawidłowe za pośrednictwem tego kanału, kliknij poniższy link, a zostaniesz przeniesiony bezpośrednio na stronę Aplikacji Whistlelink, na której będziesz mógł dokonać zgłoszenia za pomocą specjalnego formularza dostępnego po kliknięciu sekcji [PRZEŚLIJ ZGŁOSZENIE].