Wersja językowa
pl

Makieta lotniska CPK

Centralny Port Komunikacyjny To będzie zupełnie nowa jakość

Właśnie widzisz makietę prezentującą, jak będzie wyglądał terminal pasażerski, czyli „serce” Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz ściśle zintegrowana z nim główna stacja kolejowa i węzeł przesiadkowy. Koncepcję architektoniczną przygotowało brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold.

Pierwszy etap lotniska – dwie równoległe drogi startowe oraz infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów – ma być gotowy w 2028 roku. Plan Generalny zakłada, że port – w miarę potrzeb – będzie rozbudowywany w sposób modułowy, a z prognoz IATA wynika, iż w 2060 roku skorzysta z niego do 65 mln pasażerów.

Poprawiamy wrażenia z podróży

Terminal – mający ok. 400 tys. m2 powierzchni na dwóch poziomach, czyli 10 razy tyle, co Rynek Główny w Krakowie – będzie połączony bezpośrednio z czterema modułowymi pirsami, czyli przedłużoną częścią terminala pasażerskiego.

Nasz projekt CPK koncentruje się na pasażerach. Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego i czytelnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży. Minimalna liczba zmian poziomów i duża rozpiętość konstrukcyjna tworzą wyraźne powiązania widokowe: od strony podjazdu do terminalu w kierunku płyty lotniska, co sprawia, że orientacja jest niezwykle łatwa. Wierzymy, że CPK całkowicie zmieni sposób, w jaki ludzie podróżują po Polsce, a także stanie się nową, potężną bramą do Europy i reszty świata.

mówi Grant Brooker, Head of Studio w Foster + Partners

Przestrzeń dla wszystkich

Centralnym elementem multimodalnego węzła CPK będzie atrium dorównujące wielkością rynkowi Starego Miasta w Warszawie. Pod jednym dachem – kształtem przypominającym diament – połączy ono przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. Atrium znajdzie się przed kontrolą bezpieczeństwa, więc będzie swobodnie dostępne.

Projektowaliśmy tę przestrzeń tak, by zachęcała do przebywania w tym miejscu. Myślimy o programie funkcjonalnym, który sprawi, że hub transportowy będzie żył własnym życiem. Chcemy, by ludzie spotykali się tu na kawę, robili zakupy i załatwiali interesy.

mówi Szymon Kachniarz, Senior Project Manager z Biura Projektowania i Inżynierii Podprogramu Lotniskowego

Nie tylko lotnisko

CPK to również dworzec kolejowy, który oprócz obsługi nowego portu będzie też pełnić rolę ogólnokrajowego węzła transportowego. W jego skład wejdzie sześć podziemnych peronów obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne. Do tego pasażerowie będą mieć do dyspozycji dworzec autobusowy oraz Airport City, czyli część hotelową, biurową i handlową.