Centralny Port Komunikacyjny To będzie zupełnie nowa jakość
Właśnie widzisz makietę prezentującą, jak będzie wyglądał terminal pasażerski, czyli „serce” Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz ściśle zintegrowana z nim główna stacja kolejowa i węzeł przesiadkowy. Koncepcję architektoniczną przygotowało brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold.
Pierwszy etap lotniska – dwie równoległe drogi startowe oraz infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów – ma być gotowy w 2028 roku. Plan Generalny zakłada, że port – w miarę potrzeb – będzie rozbudowywany w sposób modułowy, a z prognoz IATA wynika, iż w 2060 roku skorzysta z niego do 65 mln pasażerów.

Poprawiamy wrażenia z podróży
Terminal – mający ok. 400 tys. m2 powierzchni na dwóch poziomach, czyli 10 razy tyle, co Rynek Główny w Krakowie – będzie połączony bezpośrednio z czterema modułowymi pirsami, czyli przedłużoną częścią terminala pasażerskiego.
Nasz projekt CPK koncentruje się na pasażerach. Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego i czytelnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży. Minimalna liczba zmian poziomów i duża rozpiętość konstrukcyjna tworzą wyraźne powiązania widokowe: od strony podjazdu do terminalu w kierunku płyty lotniska, co sprawia, że orientacja jest niezwykle łatwa. Wierzymy, że CPK całkowicie zmieni sposób, w jaki ludzie podróżują po Polsce, a także stanie się nową, potężną bramą do Europy i reszty świata.

Przestrzeń dla wszystkich
Centralnym elementem multimodalnego węzła CPK będzie atrium dorównujące wielkością rynkowi Starego Miasta w Warszawie. Pod jednym dachem – kształtem przypominającym diament – połączy ono przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. Atrium znajdzie się przed kontrolą bezpieczeństwa, więc będzie swobodnie dostępne.

Projektowaliśmy tę przestrzeń tak, by zachęcała do przebywania w tym miejscu. Myślimy o programie funkcjonalnym, który sprawi, że hub transportowy będzie żył własnym życiem. Chcemy, by ludzie spotykali się tu na kawę, robili zakupy i załatwiali interesy.

Nie tylko lotnisko
CPK to również dworzec kolejowy, który oprócz obsługi nowego portu będzie też pełnić rolę ogólnokrajowego węzła transportowego. W jego skład wejdzie sześć podziemnych peronów obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne. Do tego pasażerowie będą mieć do dyspozycji dworzec autobusowy oraz Airport City, czyli część hotelową, biurową i handlową.