Konsorcjum firm IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo sp. z o.o. (jako Lider) oraz BBF Sp. z o.o. (członek Konsorcjum) realizuje na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego Rozszerzone Studium Techniczno-Ekonomiczno – Środowiskowe dla projektu pn.: „Budowa linii kolejowej nr 88 na odc. Węzeł CPK – Grójec – Warka”.
Celem opracowania jest przygotowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla rekomendowanego przebiegu nowej linii kolejowej.
Ogłoszenie wariantu inwestorskiego, czyli wariantu rekomendowanego do realizacji inwestycji planowane jest w I kwartale 2025 r.
ZAŁOŻENIA PROJEKTOWE
Przeznaczeniem linii kolejowej jest zaspokojenie nowych potrzeb transportowych zarówno w podróżach dalekobieżnych, jak i połączeniach regionalnych. Jednym z założeń realizacji nowych inwestycji liniowych z Programu CPK jest zapewnienie dostępu do infrastruktury kolejowej w regionach o niskim stopniu zagęszczenia sieci kolejowej oraz włączenie projektowanej linii do istniejącej infrastruktury PKP PLK: LK4, LK8, LK12.
W ramach projektu trwają także prace nad założeniami przywrócenia do ruchu odcinka Tarczyn – Grójec – Piaseczno na linii Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej i przystosowanie jej do przewozów pasażerskich współczesnym taborem z prędkością do 100km/h przy zachowaniu wartości historycznej, krajobrazowej i estetycznej linii.
PRZEZNACZENIE LINII
W projekcie zakłada się ruch mieszany (pasażerski i towarowy) oraz budowę punktów obsługi podróżnych w nowych lokalizacjach.
PRĘDKOŚĆ – PROJEKTOWA I EKSPLOATACYJNA
- Prędkość eksploatacyjna: dla linii kolejowej nr 88 – 160/200/250 km/h, dla wariantów przebiegających po istniejących liniach kolejowych 120/160/200 km/h.
- Projektowa dla linii kolejowej nr 88 – 250 km/h, dla wariantów przebiegających po istniejących liniach kolejowych od 120 do 200 km/h w zależności od wariantu.
ZASILENIE
Zasilanie trakcyjne w systemie prądu przemiennego 2×25 kV. dla nowych przebiegów linii, natomiast dla wariantów przebiegających po istniejących liniach kolejowych system prądu stałego 3 kV.
LINIA WĄSKOTOROWA
W toku prowadzonych prac analitycznych rozszerzyliśmy zakres analiz studialnych o linię wąskotorową (Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej) na odcinku Tarczyn – Piaseczno Miasto Wąskotorowe.
Czynniki, które wpłynęły na decyzję o rozszerzeniu prac
- Odcinek Piaseczno Miasto Wąskotorowe – Tarczyn Wąskotorowy charakteryzuje się wysokimi potokami pasażerskimi, co przekłada się na wyższą efektywność inwestycji w linię wąskotorową, tabor i organizację operatora.
- Liczba przesiadek na linie dalekobieżne na stacji stycznej Tarczyn Wschodni będzie mogła zwiększyć się dzięki dopływowi pasażerów z linii wąskotorowej od strony Piaseczna (gęsto zaludnione miasto i okolice podmiejskie).
- Piaseczno, miasto powiatowe z ponad. 50 tys. mieszkańców, stanowi znaczący generator ruchu.
- Przewozy w relacji Piaseczno Miasto Wąskotorowe – Grójec Wąskotorowy będą miały charakter przewozów wojewódzkich (międzypowiatowych), co może umożliwić objęcie ich umową o świadczenie usług publicznych przez samorząd województwa jako organizatora publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym.
Ogólna charakterystyka linii wąskotorowej Piaseczno – Tarczyn – Grójec
- Długość linii to ok. 28,5 km (odc. Piaseczno – Tarczyn ok 15,5km, odc. Tarczyn – Grójec ok. 13 km).
- Na całym odcinku zakłada się modernizację istniejącej infrastruktury oraz podniesienie parametrów eksploatacyjnych. Planowane jest także utrzymanie jej zabytkowego charakteru.
- Wąskotorowa linia kolejowa umożliwi poruszanie się pociągów pasażerskich z prędkością szlakową do 100 km/h.
- Obsługa przewozów pasażerskich planowana jest do realizacji składami z napędem: elektrycznym (bateryjnym), spalinowym lub wodorowym. Linia pozostanie niezelektryfikowana.
- Projektowane przystanki to: Piaseczno Miasto Wąskotorowe, Piaseczno Wiadukt (węzeł przesiadkowy), Zalesie Dolne, Zalesinek, Gołków, Głosków Letnisko, Głosków, Runów, Złotokłos, Tarczyn Wąskotorowy, Tarczyn Wschodni Wąskotorowy (węzeł przesiadkowy), Pawłowice-Kopana, Lesznowola, Grójec Wąskotorowy.
- Węzły przesiadkowe: przystanek osobowy Piaseczno Wiadukt, gdzie planowane są przesiadki na pociągi poruszające się po linii kolejowej nr 8 Warszawa – Radom oraz przystanek osobowy Tarczyn Wschodni Wąskotorowy, gdzie planowane są przesiadki na pociągi poruszające się linią kolejową nr 12 Skierniewice – Łuków.
- Koleją wąskotorową zarządza Piaseczyńsko-Grójeckie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej.
MAPA Z PRZEBIEGIEM
Szanowni Państwo,
dziękujemy za aktywny udział w spotkaniach informacyjno-konsultacyjnych oraz za wszystkie głosy odnoszące się do poszczególnych wariantów przebiegu linii kolejowej nr 88 na odc. Węzeł CPK-Grójec-Warka.
Na podstawie wykonanych dotychczas analiz oraz przeprowadzonych konsultacji społecznych podjęliśmy decyzję o przeprowadzeniu wstępnej Analizy Wielokryterialnej, w celu preselekcji trzech z pięciu wariantów do dalszych analiz studialnych.
W analizie uwzględniono cztery główne kryteria oceny:
- Kryterium Społeczno-Lokalizacyjne;
- Kryterium Funkcjonalne;
- Kryterium Techniczne;
- Kryterium Środowiskowe.
Do dalszych prac studialnych skierowano warianty W1, W6 i W61* z ich podwariantami.
Tym samym wstrzymaliśmy prace nad wariantami W2 oraz W8. Zrezygnowaliśmy również z dwóch potencjalnych lokalizacji terminala intermodalnego, w Zbiroży i Markowie, zatem dalsze analizy obejmować już będą wyłącznie terminal w Wymysłowie.
*Wariant W61 stanowi połączenie odcinka wariantu W6 (na obszarze gminy Jaktorów, Radziejowice i Mszczonów oraz fragmentu odcinka z gminy Pniewy wejście od wschodu) z odcinkiem wariantu W11 (na obszarze gminy Pniewy, Grójec, Belsk Duży, Jasieniec).
OBJAŚNIENIA DO KORZYSTANIA Z MAPY INTERAKTYWNEJ
- Rozwiń legendę,
- Powiększenie lub pomniejszenie mapy
- Mapa bazowa
- Skala mapy
- Wstępnie planowany przebieg linii kolejowej
- Wyszukiwanie miejsca po adresie.
- Drzewko warstw. Po najechaniu kursorem drzewko rozwija się pozwalając na odznaczanie i zaznaczanie warstw.
CZASY PRZEJAZDU POCIĄGÓW DLA PLANOWANEJ LINII KOLEJOWEJ W RELACJI CPK – WARKA
Wariant | Przybliżony czas przejazdu |
W1 | 46 min |
W6 | 31 min |
W61 | 32 min |
Linia wąskotorowa Grójec – Piaseczno | 44 min |
KORZYŚCI DLA REGIONU PŁYNĄCE Z BUDOWY LINII KOLEJOWEJ NR 88
- Zrównoważony rozwój i transport w regionie, m. in. poprzez budowę nowych punktów obsługi podróżnych wraz z parkingami dla samochodów i rowerów oraz pętlami autobusowymi
- Nowe połączenia regionalne i dalekobieżne, oraz zapewnienie dostępu do infrastruktury i usług kolejowych w regionach o niskim stopniu zagęszczenia sieci kolejowej
- Rozwój infrastruktury kolejowej będzie generował nowe miejsca pracy i stymulował lokalną gospodarką
- Szybka kolej może wpłynąć na zmniejszenie zatłoczenia na drogach, co przyczynia się do poprawy jakości życia mieszkańców i ograniczenia emisji zanieczyszczeń
- Budowa terminali intermodalnych zmniejszy zależność od sieci połączeń drogowej i obniży koszty spedycji
BADANIA TERENOWE
INWENTARYZACJA PRZYRODNICZA
Celem prowadzonej inwentaryzacji przyrodniczej jest zebranie danych o zasobach, walorach i stanie środowiska przyrodniczego w granicach wyznaczonego bufora inwentaryzacji przyrodniczej. Inwentaryzacja służyć będzie opracowaniu raportu oceny oddziaływania na środowisko w procedurze uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Aktualnie prowadzone są inwentaryzacje przyrodnicze, które zakończą się w IV kwartale 2024 r.
BADANIA GEOTECHNICZNE I HYDROLOGICZNE
Na obecnym etapie inwestycji zaplanowano badania geotechniczne oraz badania hydrogeologiczne.
Celem badań geotechnicznych jest ocena warunków gruntowo-wodnych w podłożu planowanej inwestycji dla każdego z projektowanych przebiegów wariantów linii kolejowej wraz z obiektami inżynieryjnymi. Otwory badawcze zostały rozmieszczone w sposób umożliwiający określenie wstępnej budowy modelu geologicznego podłoża, pobranie reprezentatywnych próbek gruntów oraz wykonanie przekrojów geologiczno-inżynierskich. Powyższe działania są niezbędne do opracowania studium geologiczno-inżynierskiego.
Dodatkowo w ramach Projektu robót geologicznych zostaną wykonane badania hydrogeologiczne, którego efektem końcowym będzie Dokumentacja hydrogeologiczna. Powyższe badania polegają na wykonaniu wierceń i pobraniu próbek gruntu oraz próbek wody gruntowej i poddaniu analizie pod kątem możliwych zanieczyszczeń. Dodatkowo przeprowadzona będzie analiza poziomu i wahań zwierciadła wód podziemnych, określenie charakterystyki warstw wodonośnych oraz oznaczenie parametrów filtracyjnych gruntów. Dokumentacja hydrogeologiczna ma dostarczyć dane niezbędne do opracowania raportu oddziaływania na środowisko.
Badania są zaplanowane w terminie od grudnia 2023 r. do maja 2025 r.
KONTAKT DLA MIESZKAŃCÓW
W celu udzielenia dalszych informacji w sprawie prosimy o kontakt poprzez dedykowaną infolinię 539 188 404.