Wersja językowa
pl

Port lotniczy

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port lotniczy, który w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

Nowe lotnisko centralne dla Polski

Nowy port lotniczy w Centralnej Polsce będzie częścią Centralnego Portu Komunikacyjnego – węzła transportu intermodalnego łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Lokalizacja węzła Centralnego Portu Komunikacyjnego znajduje się w gminie Baranów w odległości około 37 km od centrum Warszawy.

Parametry operacyjne i infrastrukturalne zakładane dla Fazy 1.1:

  • port lotniczy typu hub (przesiadkowy), umożliwiający obsługę intensywnych fal przylotowo-odlotowych,
  • kategoria Portu Lotniczego 4F (wg. ICAO Aerodrome Reference Code),
  • operacje lotniska w trybie 24/7/365,
  • 2 równoległe drogi startowe o wyjściowych parametrach (4000mx60m), umożliwiające prowadzenie niezależnych operacji,
  • praktyczna przepustowość godzinowa: ok. 90-100 operacji lotniczych (w systemie niezależnym),
  • praktyczna przepustowość roczna: 400–450 tys. operacji lotniczych,
  • przepustowość terminala w Fazie 1.1: 40 milionów pasażerów rocznie, z możliwością szybkiej rozbudowy do przepustowości 50 milionów pasażerów rocznie,
  • modułowa koncepcja terminalu pasażerskiego, umożliwiająca w miarę potrzeb dynamiczne skalowanie przepustowości, zarówno na etapie planowania, budowy, jak i eksploatacji,
  • terminal pasażerski „zintegrowany” z dworcem kolejowym i terminalem autobusowym (PTI), umożliwiający efektywną obsługę ruchu intermodalnego,
  • dodatkowa infrastruktura, obejmująca m.in.:
    • płyty postojowe,
    • drogi kołowania,
    • płyty do odladzania,
    • terminal cargo,
    • zaplecze paliwowe,
    • wieża kontroli lotów,
    • system nawigacyjny wraz instalacją oświetlenia nawigacyjnego,
    • urządzenia meteorologiczne,
    • system odprowadzania wód opadowych,
    • drogi dla pojazdów (techniczne, patrolowe, dojazdowe), ogrodzenie lotniska,
    • parkingi dla pojazdów,
    • oczyszczalnia ścieków,
    • obiekty służb ratowniczo-gaśniczych,
    • budynek administracyjny,
    • budynek obsługi cateringu.

W ramach Inwestycji przewiduje się zaplanowanie etapowego rozwoju portu lotniczego, w zależności od zapotrzebowania na infrastrukturę, do następujących parametrów:

  • terminale pasażerskie o całkowitej przepustowości ok. 65 milionów pasażerów rocznie w horyzoncie 2060 roku, z możliwością dalszego rozwoju do ok. 100 milionów pasażerów rocznie,
  • 3 drogi startowe o praktycznej przepustowości przynajmniej 150 operacji lotniczych na godzinę i około 600–700 tys. operacji lotniczych rocznie,
  • pozostała infrastruktura – rozbudowywana w miarę potrzeb i popytu.

Węzeł kolejowy CPK

Inwestycja obejmuje także stację i dworzec kolejowy, ściśle zintegrowany z portem lotniczym, a jednocześnie będący dominantą przyszłego airport city i aerotropolis o następujących zakładanych parametrach operacyjnych i infrastrukturalnych:

  • zapewnienie możliwości bezkolizyjnego prowadzenia ruchu kolejowego we wszystkich kierunkach,
  • zapewnienie możliwości obsługi pociągów maksymalnie 40 par pociągów na relacjach szprychowych dalekobieżnych oraz maksymalnie 12 par pociągów aglomeracyjnych (maksimum godzinowe 52 pary pociągów),
  • zapewnienie minimum 14 krawędzi peronowych i 7 peronów dla pociągów dalekobieżnych odługości 400 m (możliwość wyposażenia w odrębne perony bagażowe dla systemu bagażowego lotniska), minimum 2 krawędzie peronowe i jeden peron dla pociągów aglomeracyjnych dostosowany do obsługi pociągów aglomeracyjnych w aglomeracji warszawsko-łódzkiej,
  • zapewnienie możliwości obsługi (w dniach szczytu przewozowego):
    • maksymalnego obliczeniowego dobowego ruchu przesiadkowego pomiędzy stacją i dworcem a lotniskiem w wysokości do 150 tysięcy pasażerów,
    • maksymalnego obliczeniowego dobowego ruchu pomiędzy stacją i dworcem
    • aerotropolis (w dniu szczytu przewozowego) w wysokości do 300 tysięcy pasażerów, o maksymalnego obliczeniowego dobowego ruchu przesiadkowego pomiędzy
  • pociągami dalekobieżnymi w wysokości do 100 tysięcy pasażerów, dążenie do ograniczenia drogi przeznaczonej na przesiadkę między dowolnymi peronami do 150 metrów (+ winda lub schody).

Airport City

Inwestycja CPK obejmuje również tzw. airport city rozumiane jako zespół usługowy zlokalizowany na terenie albo w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska, mający ścisłe funkcjonalne powiązanie z lotniskiem (parkingi, budynki usługowe, centrum logistyczne).

Koncepcje architektoniczne CPK

Zapraszamy do zapoznania się z koncepcjami architektonicznymi Foster + Partners

Newsletter

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zapisz się do naszego newslettera!

Klikając przycisk „Zapisz” wyrażasz zgodę na otrzymywanie od CPK Sp. z o.o., na wskazany adres mailowy, newslettera z najnowszymi informacji dotyczącymi działalności Centralnego Portu Komunikacyjnego, w tym organizowanych przez spółkę wydarzeń, webinariów, spotkań i warsztatów. Administratorem Twoich danych osobowych jest Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-305) przy ul. Aleje Jerozolimskie 142B. Twoje dane przetwarzane będą w celu przesyłania newsletteru. Więcej informacji o tym jak przetwarzane są Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują Ci w tym zakresie, znajdziesz w Polityce prywatności.