Wersja językowa
pl

Szprycha nr 7

Nowe połączenia dla świętokrzyskiego, małopolskiego i śląskiego

Biegnąca z Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego szprycha nr 7 obejmuje Centralną Magistralę Kolejową (CMK) wraz z jej przedłużeniem do regionu małopolsko-śląskiego. Właśnie tam powstanie Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ). W zasięgu 45 minut od niego mieszka ponad 6 mln ludzi.

Dzięki WMŚ powstanie równoległy ciąg komunikacyjny będący przedłużeniem CMK na południe i umożliwiający skrócenie czasu przejazdu z Warszawy do Katowic i Krakowa (w obu relacjach ok. 1,5 godz.). Dzięki inwestycjom CPK, czas przejazdu między Katowicami i Krakowem skróci się do ok. 35 min. Węzeł zwiększy też dostępność transportową zachodniej Małopolski, w tym zapewni obsługę komunikacyjną 50-tysięcznego Olkusza.   Mieszkańcy regionu zyskają także bezpośrednie połączenia z Krakowa doBielska-Białej i Częstochowy w czasie poniżej 60 min. Sieć kolejowa obejmie największe polskie miasto dziś  bez dostępu do kolei, czyli Jastrzębie Zdrój, który zostanie skomunikowany m.in. z czeską Ostrawą.

Wschodnia nitka szprychy nr 7 poprowadzi nas do Kielc, stanowiących punkt wypadowy w Góry Świętokrzyskie - należące do najstarszych w Europie: z sienkiewiczowskim Oblęgorkiem i 1200-letnim Dębem Bartkiem.  Pociągi pojadą dalej przez cenione uzdrowisko Busko-Zdrój i zabytkowy Tarnów,  z  zamkiem i Parkiem Sanguszków. Trasa poprowadzi też przez Nowy Sącz, gdzie znajduje się siedziba Newagu, polskiego producent taboru kolejowego. Blisko stąd do licznych turystycznych miejscowości: Limanoweji Czorsztyna, ale i do zrekonstruowanego średniowiecznego grodu „Stara Baśń” w Grybowie. Z Chabówki, ze skansenem taboru kolejowego, tory poprowadzą na Słowację - do Koszyc.

Dzięki inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 7 podróż z Warszawy do Kielc skróci się niemal trzykrotnie (wyniesie 1 godz. 10 min.), a do Nowego Sącza ze stolicy dojedziemy w czasie prawie dwa razy krótszym niż obecnie (czyli w 3 godz.).

Korzyści dla pasażerów jest więcej. Końskie, Żabno, Jastrzębie-Zdrój, Mszana Dolna i Limanowa dziś wykluczone transportowo, przestaną być białymi plamą na kolejowej mapie Polski. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski m.in. Kielc, Tarnowa i Nowego Sącza. Szprycha nr 7 poprawi dostępność transportową woj. świętokrzyskiego, Małopolski i Śląska, zapewniając szybsze podróże między miastami w rejonie i do stolicy.

Mikołaj Wild, Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego

NEWSLETTER

Strona jest chroniona przez reCAPTCHA, więc podlega ona następującym warunkom Google: Polityka prywatności, Warunki usługi.