Analiza lokalizacyjna Ove Arup, czyli dlaczego budowa lotniska planowana jest w Baranowie
Podczas posiedzenia Rady Społecznej 21 lipca 2020 roku przedstawiliśmy wybrane elementy analizy lokalizacyjnej CPK, która została wykonana w latach 2017-2018 przez firmę Ove Arup w ramach opracowania: Studium Lokalizacyjne dla Projektu CPK.
Przedstawienie szczegółów analizy Arup wskazujących orientacyjną lokalizację CPK było jednym z postulatów zgłaszanych przez Radę Społeczną.
Analiza lokalizacyjna została przeprowadzona w kilku etapach:
kryteria brzegowe
W pierwszym etapie określono kryteria brzegowe nowego portu przesiadkowego przyjęte do wstępnej fazy analiz:
- Odległość od centrum Warszawy – do 50 km;
- Lokalizacja względem obszarów ciążenia populacji – w kierunku południowo-zachodnim od Warszawy;
- Optymalny poziom rozwoju infrastruktury transportowej;
W efekcie zawężono obszar dalszych poszukiwań do obszaru zlokalizowanego w promieniu 50 km od centrum Warszawy, po zachodniej stronie Wisły.
wykluczenie terenów niezdatnych
W kolejnym kroku, za pomocą tzw. kryteriów screeningu, przystąpiono do wykluczania terenów niezdatnych do realizacji inwestycji znajdujących się już na obszarze wyznaczonym w pierwszym kroku. Wzięto pod uwagę między innymi:
- Obszary ochrony przyrody (parki narodowe, obszary Natura 2000, rezerwaty);
- Inne uwarunkowania środowiskowe (rzeki, zbiorniki wodne, tereny zalewowe);
- Gęstość zaludnienia (wykluczono z analiz tereny, na których gęstość zaludnienia przekraczała 400 osób/km²);
- Ukształtowanie terenu (wykluczono obszary charakteryzujące się dużym udziałem spadków terenu powyżej 3%);
- Obszary ograniczenia operacji lotniczych (np. poligony wojskowe, przestrzeń powietrzną nad Puszczą Kampinoską).
obszary spełniające kryteria
Określenie warunków brzegowych i kryteriów screeningu pozwoliło na wykluczenie obszarów niezdatnych do realizacji CPK. Tym samym analiza wskazała na trzy obszary spełniające kryteria:
- Baranów (obszar o łącznej powierzchni ok 145 km² charakteryzujący się niewielką deniwelacją i niską gęstością zabudowy. Lokalizacja znajduje się w optymalnym transportowo miejscu – między głównymi liniami kolejowymi i w bezpośrednim sąsiedztwie autostrady A2);
- Grodzisk Mazowiecki (obszar o powierzchni ok 55 km² charakteryzujący się niewielką deniwelacją, występowaniem licznych, równomiernie rozsianych miejscowości oraz dużym udziałem lasów. Obszar otoczony jest jednak gęsto zaludnionymi terenami);
- Grójec (obszar o powierzchni ok 54 km² charakteryzujący się niewielką deniwelacją i niską gęstością zabudowy oraz zaludnienia. Położony z dala od większych miejscowości)
uszczegółowienie lokalizacji
Kolejnym krokiem analizy było uszczegółowienie lokalizacji, a przede wszystkim wskazanie orientacji dróg startowych lotniska. Głównym kryterium branym pod uwagę na tym etapie optymalizacji było oddziaływanie akustyczne na okoliczne miejscowości.
Analizowano dwie potencjalne lokalizacje CPK obejmujące gminę Baranów: Baranów A i B (obie na północny wschód od węzła Wiskitki łączącego drogę krajową nr 50 i autostradę A2). Dla obszarów Grodzisk i Grójec wskazano po jednej potencjalnej lokalizacji.
Ostatnim etapem było przeprowadzenie tzw. analizy wielokryterialnej. Wykazała ona przewagę lokalizacji Baranów B nad pozostałymi wariantami.
W 2017 r. została opublikowana Koncepcja przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny, która stawiała szereg wymagań dla inwestycji CPK. Wskazane lokalizacje Baranów A i B nie spełniały wymogu dojazdu koleją do centrum Warszawy w granicach 15 minut, dlatego został opracowany aneks, w ramach którego zostały zaprezentowane dodatkowe warianty C i D, przesunięte ok. 7 km na wschód, w stronę Warszawy, odpowiednio względem wariantów B i A.
Obszar do dalszych analiz, opracowany przez Spółkę CPK na podstawie materiałów wypracowanych w Analizie Lokalizacyjnej, który zawiera w sobie warianty lokalizacji A, B, C, D, posłuży do:
- analiz specjalistycznych (np. meteorologicznych)
- wyznaczenia obszaru inwentaryzacji
- przeprowadzenia badań preferencji nieruchomościowych
- przeprowadzenia dobrowolnych nabyć nieruchomości
Obszar ten będzie także brany pod uwagę przez konsultantów, w tym tzw. Master Plannera. Na bazie obszaru do dalszych analiz zostanie wyłoniony docelowy obszar inwestycji lotniskowych obejmujących około połowy powierzchni pierwotnego obszaru.