ETAP II: Prace projektowe
Aktualne informacje dotyczące linii kolejowej nr 85 na odc. Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań:
- 28.02.2024 r. zostały podpisane następujące umowy:
- Umowa Wykonawcza na przygotowanie dokumentacji projektowej dla odcinka: Sieradz – Kalisz – Pleszew,
- Umowa Wykonawcza na przygotowanie dokumentacji projektowej dla odcinka: Pleszew – Poznań.
- W/w umowy podpisane zostały z konsorcjum w składzie: BBF sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) oraz IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo sp. z o.o. (Partner Konsorcjum).
- Najważniejsze terminy** dot. ww. umów:
- Złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach: IV kwartał 2024 r.
- Złożenie wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu wodnoprawnym: IV kwartał 2025 r.
- Opracowanie projektu architektoniczno-budowlanego: IV kwartał 2026 r.
- Złożenie wniosku o wydanie decyzji lokalizacyjnej: I kwartał 2026 r.
- Złożenie wniosku o pozwolenie na budowę: IV kwartał 2026 r.
** powyższe terminy mogą ulec zmianie wraz z postępem realizacji inwestycji. W przypadku zmiany w/w terminy zostaną zaktualizowane
Planowany odcinek linii kolejowej nr 85 Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań jest istotnym elementem największego w Europie Środkowo-Wschodniej, wieloletniego programu inwestycyjnego i komunikacyjnego – Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W ramach projektu przewidziano realizację linii kolejowej z ruchem pasażerskim, przewidzianym nie tylko dla Kolei Dużych Prędkości (KDP): do 350 km/h, ale także dla ruchu regionalnych ekspresów mogących rozwijać prędkość do 160 km/h.
Zadaniem firmy BBF Sp. z o.o. wraz z konsorcjantami jest przeprowadzenie kompleksowych prac planistycznych umożliwiających rozpoczęcie budowy KDP.
Lista uwarunkowań projektowych jest bardzo rozbudowana i m.in. uwzględnia następujące obszary:
- Koncepcja Centralnego Portu Komunikacyjnego
- Potencjał przewozowy danego obszaru
- Środowisko naturalne (m.in. parki narodowe, rezerwaty, Natura 2000, pomniki przyrody)
- Zagospodarowanie terenu (tj. istniejąca zabudowa, sieć drogowa, kolejowa, energetyczna)
- Ukształtowanie terenu
- Zabytki nieruchome i archeologiczne
- Strefy ochrony ujęć wód podziemnych i powierzchniowych
- Lokalizacje terenów zagrożonych powodziami lub podtopieniami i ruchami masowymi ziemi
- Uwagi zgłoszone na etapie Strategicznego Studium Lokalizacyjnego oraz Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego
- Warunki techniczne projektowana linii kolejowych
ETAP I: Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe
Szanowni Państwo!
Dziękujemy za aktywny udział w spotkaniach informacyjno-konsultacyjnych oraz za wszystkie głosy odnoszące się do poszczególnych wariantów przebiegu Linii Kolejowej nr 85 na odcinku Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań. Otrzymaliśmy prawie 3 tysiące ankiet oraz około 12 tysięcy głosów w formie pism, maili i petycji. Odebraliśmy kilka setek połączeń telefonicznych.
Jak wielokrotnie podkreślaliśmy, naszym priorytetem jest minimalizacja wszelkich niedogodności, które mogą występować przy realizacji istotnej dla rozwoju Polski inwestycji, jaką bez wątpienia jest planowana linia kolejowa dużych prędkości nr 85 na odcinku Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań.
W związku z tym, po ponownej analizie wszystkich 4 wariantów w zestawieniu z uwagami zgłoszonymi przez Państwa, wraz z Wykonawcą STEŚ podjęliśmy decyzję o istotnej modyfikacji wariantu W1 polegającej na stworzeniu hybrydy łączącej zalety kilku wariantów na poszczególnych odcinkach. W następstwie powyższego, Spółka CPK wprowadziła do analiz Etapu II STEŚ wariant hybrydowy oznaczony dla uniknięcia niejasności nowym symbolem W9, który jest kompilacją przebiegu wariantu W1 do rejonu Kalisza, W3 od Kalisza do Kotlina i W2 od Kotlina do Poznania, co przedstawia poniższa mapa.
Wobec tego, w analizie wielokryterialnej trasowanie W1 zostało zastąpione trasowaniem W9 i to ono zostało skierowane do dalszej analizy wraz z przebiegami W2, W3 i W4 celem wybrania wariantu inwestorskiego. Wariant inwestorski ogłoszony został 11 maja 2023 roku. Z jego przebiegiem można zapoznać się pod poniższym linkiem.
Ponadto, zgodnie z informacją przekazywaną w trakcie spotkań informacyjno-konsultacyjnych, w wyniku dalszych prac nad STEŚ i doszczegółowienia rozwiązań technicznych linii kolejowej nr 85 zmieniła się zajętość terenu na wszystkich wariantach inwestycji. Aktualizacja związana jest również z kwestią nanoszenia zmian wynikających z uwag zgłoszonych do przebiegów linii kolejowej przez mieszkańców do Spółki CPK i Wykonawcy STEŚ.