Wersja językowa
pl

Najczęściej zadawane pytania

Gdzie będzie się mieścił CPK

Dokładna lokalizacja CPK zostanie określona w 2021 r., w ślad za szczegółowymi analizami prowadzonymi przez Master Plannera. Przybliżona lokalizacja dotyczy miejscowości gminy Baranów, zgodnie ze wstępnymi analizami dostępnymi tutaj.

W którym roku zostanie oddany do użytkowania CPK

Planowane otwarcie Portu Lotniczego jest przewidziane na koniec roku 2027.

Ile będzie pasów startowych?

W momencie uruchomienia Portu Lotniczego przewidziane są dwa równoległe pasy startowe. Na potrzeby przyszłego rozwoju Portu otoczenie zostanie tak zabezpieczone, by możliwa była jego dalsza rozbudowa.

Ile będzie startów i lądowań dziennie?

Liczba operacji lotniczych będzie zależna od wielu czynników (m.in. natężenie ruchu pasażerskiego i towarowego, rodzaje floty) i nie można jej jednoznacznie określić na obecnym etapie. Liczba ta będzie zweryfikowana w oparciu o analizę rynku usług lotniczych, wraz z sukcesywnym wznawianiem połączeń po pandemii COVID-19.

Jak daleko będzie oddziaływał hałas lotniczy?

Prognozowany zasięg oddziaływania hałasowego lotniska, wyznaczony w oparciu o modelowanie (obliczenia akustyczne), będzie wstępnie znany na etapie Raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Rzeczywisty zasięg oddziaływania, w oparciu o modelowanie i pomiary akustyczne hałasu, zostanie określony na etapie analizy porealizacyjnej, po oddaniu portu do użytku.

Kiedy zostanie określony OOU dla CPK?

Granice obszaru ograniczonego oddziaływania (OOU) zostaną ostatecznie określone na podstawie badań i analiz wykonanych w ramach analizy porealizacyjnej, wykonanej dla działającego portu lotniczego.

Czy można przełożyć mapę oddziaływania hałasowego z innego lotniska na CPK, by oszacować strefę hałasu?

Z uwagi na różne położenie w terenie, odmienne ukształtowanie terenu i otoczenia oraz prognozowaną liczbę operacji lotniczych, nie można przełożyć w sposób bezpośredni oddziaływań hałasowych jednego portu lotniczego na inny. Strefy oddziaływania środowiskowego (akustycznego) są unikalne dla każdego portu lotniczego.

Dlaczego w analizie ARUP pojawiły się mapy OOU dla lotniska w Baranowie?

Autorzy opracowań ARUP dokonali szacunków oddziaływania hałasowego lotniska w oparciu o modelowanie akustyczne, przy obranych ogólnych założeniach. Wyniki analiz firmy ARUP nie stanowią obszaru ograniczonego użytkowania, gdyż granice OOU zostaną ostatecznie wyznaczone po oddaniu portu lotniczego do użytku (pomiary hałasu w ramach analizy porealizacyjnej).

Jak wygląda przykładowe OOU?

W sekcji Oddziaływanie na otoczenie przedstawiono strefy ograniczonego oddziaływania dla wybranych Portów Lotniczych w Polsce, w celu pokazania wdrożenia krajowych przepisów: Lotnisko Chopina w Warszawie, Kraków Airport oraz Poznań-Ławica.

Dlaczego lotnisko w Krakowie ma trzy strefy OOU, a inne porty tylko dwie?

Tworzenie „stref” w ramach OOU nie jest regulowane ustawowo. W przypadku każdego portu lotniczego OOU może obejmować dwie lub trzy strefy, może też nie być ich wcale. Dla Kraków Airport, ze względu na przebieg wyznaczonych izolinii emisji hałasu, wyznaczono trzy strefy oznaczone symbolami – A, B i C.

Newsletter

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zapisz się do naszego newslettera!

Klikając przycisk „Zapisz” wyrażasz zgodę na otrzymywanie od CPK Sp. z o.o., na wskazany adres mailowy, newslettera z najnowszymi informacji dotyczącymi działalności Centralnego Portu Komunikacyjnego, w tym organizowanych przez spółkę wydarzeń, webinariów, spotkań i warsztatów. Administratorem Twoich danych osobowych jest Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-305) przy ul. Aleje Jerozolimskie 142B. Twoje dane przetwarzane będą w celu przesyłania newsletteru. Więcej informacji o tym jak przetwarzane są Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują Ci w tym zakresie, znajdziesz w Polityce prywatności.