Wersja językowa
pl

Polsko-brytyjska grupa robocza do spraw CPK. Rozpoczęcie współpracy

Wspólne działania w ramach inwestycji lotniskowych i kolejowych były tematem dzisiejszego inauguracyjnego spotkania polsko-brytyjskiej grupy roboczej do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. To efekt porozumienia o współpracy zawartego w ubiegłym roku. Informacje ze spotkania trafiły do ponad 400 firm i instytucji na Wyspach.

Celem grupy jest wymiana informacji i bieżąca współpraca na poziomie ministerstw, agencji rządowych i biznesu. Obie strony zakładają dzielenie się doświadczeniami i inwestycyjnym know-how w zakresie m.in. infrastruktury lotniskowej i kolejowej, projektowaniu przestrzeni powietrznej na potrzeby CPK, zagospodarowaniu przestrzennym rejonu Airport City i pełnej cyfryzacji projektu.

Podczas spotkania, które odbyło się w formie zdalnej, powołane zostały podgrupy robocze, m.in. ds. inwestycji kolejowych oraz nawigacji i żeglugi powietrznej. Przedstawiciele CPK przedstawili aktualny stan prac nad projektem i planowane kolejne działania.

Cieszę się, że ubiegłoroczne porozumienie o współpracy ma dziś swój ciąg dalszy. Mamy możliwość współpracy w trudnych dla transportu i gospodarki czasach. Naszym zadaniem jest sprawić, by transport lotniczy był znowu jak najbardziej efektywny, bezpieczny, niezawodny i konkurencyjny. Naszym celem powinny być działania w celu jak najszybszego przywrócenia rynku lotniczego do stanu sprzed pandemii COVID-19 i uczynienie go odpornym na kryzysy w przyszłości. Jestem pewien, że razem pokonamy przeszkody, przed którymi stoi branża transportowa

mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Umowa, którą zawarliśmy z polskim Ministerstwem Infrastruktury w maju 2020 r., ma jeszcze większe znaczenie teraz, gdy planujemy odbudowę gospodarek po  COVID-19. Zamierzamy wesprzeć naszym doświadczeniem i wiedzą polski rząd w procesie budowy Portu Solidarność, czyli nowego ważnego węzła, który zwiększy dostępność transportową regionu. Ponieważ Wielka Brytania jest siódmym największym eksporterem usług transportowych na świecie, jest rzeczą naturalną, że wykorzystujemy nasze zasoby i doświadczenie, aby wspierać rozwój infrastruktury w Polsce i przyspieszyć ożywienie gospodarcze po pandemii

mówi Graham Stuart, minister handlu międzynarodowego.

Z polskiej strony w spotkaniu grupy roboczej wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK), Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP), Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) i PKP Polskich Linii Kolejowych (PKP PLK).

Ze strony brytyjskiej obecni byli reprezentanci Ministerstwa Eksportu i Handlu Międzynarodowego (DIT), Ministerstwa Transportu (DT), Ambasady Wielkiej Brytanii w Polsce, a także British Aviation Group (BAG), która zrzesza firmy z branży lotniskowej, National Air Traffic Control Services (NATS), czyli zarządcy przestrzeni powietrznej na Wyspach oraz Civil Aviation Authority (CAA), czyli brytyjskiego lotniczego urzędu regulacyjnego.

Współpracujemy ramię w ramię od bardzo wczesnego etapu projektu CPK. Wielka Brytania jako jedna z pierwszych dostrzegła jego potencjał, dzięki czemu CPK stał się powodem ożywionej współpracy gospodarczej. Warto inwestować w sektor lotniczy, koleje i zagospodarowanie przestrzenne. Połączenie tych dziedzin w ramach Programu CPK stwarza unikalne szanse zarówno dla inwestorów, jak również dla wykonawców

mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

W ciągu najbliższych miesięcy brytyjsko-polska grupa robocza będzie miała okazję skupić się na priorytetowych obszarach projektu CPK. Naszym celem jest zaangażowanie przedstawicieli brytyjskiego rządu i przemysłu w ramach udostępnienia specjalistycznej wiedzy i doświadczenia do projektów związanych z transportem w Polsce. Brytyjska branża infrastrukturalna jest otwarta na współpracę, a zespoły w DIT i Ambasadzie Brytyjskiej gotowe do tego, żeby wspierać polskich partnerów. Mam nadzieję, że to inauguracyjne spotkanie przyczyni się do wzmocnienia naszego partnerstwa

mówi James Hughes, Radca – Minister ds. Ekonomicznych w Ambasadzie Wielkiej Brytanii.

Brytyjczycy deklarują udostępnienie inwestorowi CPK doświadczeń zdobytych podczas inwestycji w różnych regionach świata, np. na lotniskach Incheon w Seulu, Changi w Singapurze, Daxing w Pekinie i İGA w Stambule.

Porozumienie o polsko-brytyjskiej współpracy dotyczącej CPK zostało podpisane w maju 2020 r. Brytyjski sektor lotniczy i kolejowy zaoferował w nim wiedzę i doświadczenie w zakresie planowania, projektowania i budowy dużych projektów infrastrukturalnych, takich jak Port Solidarność oraz prawie 1800 km nowychlinii kolejowych dużych prędkości.

W czerwcu i wrześniu 2019 r. miały miejsce warsztaty architektoniczne, które były wspólną inicjatywą Ambasady Wielkiej Brytanii i spółki CPK. Ich efektem były wstępne koncepcje Portu Solidarność. Tamte propozycje przygotowały wywodzące się z Wielkiej Brytanii biura projektowe: Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, Chapman Taylor, Grimshaw, Benoy, Pascall+Watson, Woods Bagot, Populous i KPF.

W ramach Programu CPK powstanie nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz sieć nowych linii kolejowych, które połączą Warszawę i CPK z większością największych miast kraju z czasem przejazdu nie dłuższym niż 2,5 godz.

Informacje prasowe
Konrad Majszyk
Konrad Majszyk

Rzecznik prasowy

Kontakt dla mediów: med[email protected]