Wersja językowa
pl

Zielona Góra gospodarzem warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej

Regionalny Panel Ekspercki Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK) dotarł dziś do Zielonej Góry, gdzie eksperci Centralnego Portu Komunikacyjnego, PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz Instytutu Rozwoju Miast i Regionów spotkali się z przedstawicielami administracji województwa lubuskiego, samorządów i środowisk akademickich. To kolejne spotkanie po Białymstoku, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Rzeszowie, Wrocławiu, Opolu i Poznaniu, organizowane na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury.

– Konsultacje są fundamentem zmian na każdym poziomie, nie tylko ogólnokrajowym, ale także regionalnym i lokalnym. Dlatego w ramach Zintegrowanej Sieci Kolejowej silnie stawiamy na współpracę, aby przygotować długoterminowy plan rozwoju infrastruktury kolejowej, który będzie uwzględniał regionalne potrzeby transportowe. Mocno stawiamy również na liczby i analizy opracowane na podstawie Pasażerskiego Modelu Transportowego, które pozwolą nam obiektywnie porównać różnorodne scenariusze. Specyfiką województwa lubuskiego są silne powiązania transgraniczne, ale podczas warsztatów będziemy również szukać rozwiązań infrastrukturalnych, które pozwolą na lepsze powiązania z sąsiednimi województwami. Wypracujemy różne pomysły na kontynuację rozwoju nowych linii kolejowych w kraju po zakończeniu budowy „Y” na odcinku Warszawa – Łódź – Wrocław / Poznań. Jego realizacja przybliży województwo lubuskie do centralnej części kraju. Wiemy, że kolejne etapy tych działań również są potrzebne. Jakie? To możemy wypracować w trakcie warsztatów

– powiedział Michał Jasiak, dyrektor Biura Wdrażania Strategii i Planowania Podprogramu Kolejowego CPK.

W pierwszej części warsztatów uczestniczył Sebastian Ciemnoczołowski, wicemarszałek województwa lubuskiego, który wskazał na niezwykle ważną rolę kolei w rozwoju regionu:

–  Jesteśmy otwarci na każdy rodzaj współpracy, dzięki której możemy budować siłę naszego regionu i poprawiać jakość życia jego mieszkańców. Wcześniej nikt nie prowadził takiej polityki, której celem jest tworzenie rozwiązań regionalnych bez narzucania niczego z góry. Istnieją oczywiście pewne rozwiązania ogólnokrajowe, ale my w ramach warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej, możemy i chcemy włączyć się w tworzenie i optymalizowanie projektów transportowych w skali regionalnej i lokalnej. W województwie lubuskim też chcemy mieć swój igrek, bo dzięki takim spotkaniom budzi się nadzieja na powstanie choćby mitycznej Magistrali Zachodniej i szansa na to, żeby nadać jej nie tylko wymiar ideowy, ale też planistyczny, a później realizacyjny. Byłby to krok milowy w historii naszego regionu.

Podczas wydarzenia omówiono m.in. potrzeby transportowe mieszkańców ziemi lubuskiej. Uczestnicy wskazywali na konieczność usprawniania połączeń pasażersko-towarowych, na trasach międzyregionalnych na osi północ-południe. W kontekście Zielonej Góry czy Gorzowa Wielkopolskiego i innych miast województwa podkreślano wagę kolejowych połączeń ze Szczecinem, Poznaniem i Wrocławiem. Wśród powiazań transgranicznych wskazywano na Ukrainę, Czechy i kraje Europy Zachodniej.

Podczas warsztatów konsultacyjnych w województwie lubuskim podkreślono potrzebę scalenia sieci kolejowej w układzie pasażerskim i towarowym. Kluczową rolę odgrywa tu linia nr 273, stanowiąca kręgosłup łączący porty w Szczecinie i Świnoujściu z południem Polski i Europy. Obecne działania PLK SA oraz horyzontalne planowanie w ramach ZSK mają na celu wzmocnienie jej roli, co przyczyni się do rozwoju terminali intermodalnych. Jednym z efektów dzisiejszej dyskusji jest koncepcja Magistrali Zachodniej, obejmującej istniejące i nowe odcinki linii kolejowej. Podsumowując, intermodalność i mobilność to klucz do rozwoju

– powiedział Rafał Banaszkiewicz, dyrektor i pełnomocnik Zarządu ds. przygotowania inwestycji PLK S.A.

W warsztatach, które odbyły się w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego w Zielonej Górze, uczestniczyli przedstawiciele administracji samorządowej, naukowcy oraz eksperci branżowi. W spotkaniu udział wzięli także m.in. reprezentanci Agencji Rozwoju Regionalnego w Zielonej Górze, Uniwersytetu Zielonogórskiego, czy Urzędu Transportu Kolejowego.

Projekt ZSK ma na celu opracowanie planu rozwoju sieci kolejowej w Polsce po 2035 r., uwzględniając plany inwestycyjne CPK i PKP PLK. Po zakończeniu wszystkich 16 wojewódzkich Paneli Eksperckich rozpocznie się etap analiz sieciowych i prac planistycznych. Efektem tych działań będzie długoterminowy, stabilny plan rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce.

Docelowy projekt ZSK powstanie w oparciu o wnioski płynące z warsztatów, kształt obecnej sieci kolejowej z uwzględnieniem planów inwestycyjnych CPK i PKP PLK realizowanych do 2035 r. W jego opracowaniu pomogą analizy wielokryterialne oraz zaawansowane narzędzia analityczne CPK, takie jak Pasażerski Model Transportowy.

Zakończenie prac nad projektem ZSK planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r.

Informacje prasowe