Zakończenie konsultacji publicznych Horyzontalnego Rozkładu Jazdy
Pierwsze konsultacje założeń projektu Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ) dobiegły końca. Ich celem było zebranie opinii i uwag na temat ogólnych założeń oferty przewozowej od obecnych i przyszłych pasażerów kolei, jednostek samorządu terytorialnego, organizacji społecznych, eksperckich i branżowych oraz środowiska naukowo-technicznego. W trakcie konsultacji publicznych zebrano 1347 ankiet. Równolegle trwają konsultacje w ramach pozostałych ścieżek konsultacyjnych.
Przedmiotem konsultacji był schemat linii komunikacyjnych wraz z ich częstotliwościami oraz założenia dotyczące postojów pociągów dla rozkładu jazdy 2034/2035 („horyzont 2035”). Ten rozkład obejmuje okres, dla którego zamierzenia inwestycji w linie kolejowe są już przyjęte a w wielu przypadkach – realizowane.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z tak szerokiego odzewu ze strony społeczeństwa. Otrzymane uwagi są dla nas niezwykle cenne i pomogą w dalszym opracowywaniu projektu HRJ. Dziękujemy wszystkim obywatelom oraz organizacjom społecznym i branżowym, a także jednostkom samorządu terytorialnego, które tą drogą wyraziły swoją opinię –
Zebrany materiał zostanie przeanalizowany przez zespół HRJ, a wnioski z niego płynące podsumowane w raporcie, który zostanie udostępniony na stronie internetowej projektu. Jego publikacja planowana jest w pierwszym kwartale przyszłego roku, po zakończeniu pozostałych ścieżek konsultacyjnych: z potencjalnymi przewoźnikami kolejowymi, organizatorami transportu oraz ministerstwami transportu krajów, do których planowane są połączenia dalekobieżne.
Na podstawie wniosków ze wszystkich ścieżek konsultacyjnych powstanie kolejna wersja HRJ na rozkład 2034/2035 oraz pozostałe kluczowe horyzonty w okresie 2031-2040. Opracowany w ten sposób materiał będzie stanowił podstawę do stworzenia krajowego planu transportowego Ministerstwa Infrastruktury obowiązującego po roku 2030. Jego przyjęcie będzie poprzedzone kolejną turą konsultacji społecznych.
Efektem wdrożenia HRJ ma być uzyskanie stabilnej i atrakcyjnej oferty przewozów kolejowych w całej Polsce. HRJ stworzy spójny i czytelny dla podróżnych system zapewniający cykliczność rozkładu jazdy, przewidywalność podróży i łatwe przesiadki. Przyjęte rozwiązania będą stabilne na przestrzeni lat, co znacząco ułatwi planowanie podróży w skali całego kraju oraz za granicę.
Projekt HRJ realizowany jest wspólnie przez Ministerstwo Infrastruktury (odpowiedzialne m.in. za segment przewozów dotowanych oraz ramy funkcjonowania rynku kolejowego w Polsce), PKP PLK, zarządcę infrastruktury kolejowej w Polsce (odpowiedzialnego za zaplanowanie inwestycji na sieci kolejowej w najbliższych 10 latach celem dostosowania prędkości i przepustowości do potrzeb realizacji HRJ oraz umowy ramowe z przewoźnikami), CPK (odpowiedzialny za koordynację prac merytorycznych nad HRJ oraz budowę nowych linii dużych prędkości w Polsce), CUPT (odpowiedzialne za wsparcie merytoryczne projektu) przy współpracy z UTK (dbającym o to, aby proces przygotowania HRJ nie dyskryminował żadnego zainteresowanego podmiotu).