Wersja językowa
pl

Zachodniopomorskie jedenastym przystankiem na mapie warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej

Po Białymstoku, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Rzeszowie, Wrocławiu, Opolu, Poznaniu, Zielonej Górze i Gdańsku przyszedł czas na Szczecin, gdzie odbyły się warsztaty w ramach projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK). Na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury realizują go Centralny Port Komunikacyjny, PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów. Celem jest nakreślenie, w ścisłej współpracy z gospodarzami regionów, kierunków rozwoju kolejowych połączeń międzyregionalnych.

W zorganizowanym w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego panelu eksperckim wzięło udział ok. 40 uczestników zajmujących się m.in. koleją, transportem publicznym, rozwojem przestrzennym i tematyką wojskową. Wśród nich były m.in. Wojskowa Komenda Transportowa, szczecińskie Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej, Politechnika Morska w Szczecinie, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Politechnika Koszalińska, PKP Intercity, Polregio, Zarządu Portu Morskiego w Kołobrzegu oraz liczne organizacje i stowarzyszenia branżowe związane z tym regionem Polski.

 –  Jesteśmy żywo zainteresowani inwestycjami kolejowymi w naszym regionie, ponieważ to m.in. od nich zależy jakość i komfort życia mieszkańców. Uważamy, że projektowana przez spółkę CPK linia Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź – Wrocław / Poznań nie powinna kończyć się w stolicy Wielkopolski, tylko biec dalej na północny zachód, żeby skomunikować Szczecin i Gorzów Wielkopolski z najważniejszymi miastami w Polsce

– mówi Przemysław Włosek, dyrektor generalny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.

Uczestnicy Regionalnego Panelu Eksperckiego szczególną uwagę zwrócili na znaczenie połączeń pasażerskich m.in. w kierunku Poznania, Krakowa, Koszalina, Warszawy, Trójmiasta, Wrocławia, Bydgoszczy, Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry i zachodu Europy oraz towarowych m.in. w stronę Poznania, Wrocławia, Katowic, Świnoujścia i Górnośląskiego Związku Metropolitalnego oraz transgranicznych: do Czech, na Ukrainę oraz do Niemiec, Skandynawii i Austrii. Z uwagi na uwarunkowania wojskowe istotne są połączenia m.in. z Bydgoszczą, Warszawą oraz portami: w Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu.

Jako inwestor nie przyjechaliśmy do Szczecina z gotową tezą – wręcz przeciwnie. Warsztaty służą pozyskaniu informacji o uwarunkowaniach lokalnych, a następnie zaprojektowaniu w zgodzie z samorządami i w poszanowaniu ich potrzeb przyszłego kształtu sieci kolejowej. Nie skupiamy się tylko na budowie linii kolejowej „Y”, nad którą prace w CPK są już mocno zaawansowane, ale przygotowujemy plan kolejnych inwestycji kolejowych

– podkreśla Grzegorz Piotrowski, dyrektor Podprogramu Kolejowego CPK.

Województwo zachodniopomorskie to region, który już od lat generuje wzmożony ruch turystyczny oraz przyciąga krajowych i zagranicznych inwestorów. Kluczowe zagadnienia z punktu widzenia inwestycji kolejowych to poprawa obsługi zespołu portów Szczecin – Świnoujście, zapewnienie dobrego skomunikowania z największymi miastami w Polsce oraz inwestycje realizowane we współpracy z wojskiem. Podczas dzisiejszych warsztatów ZSK omówiliśmy konieczność usprawnienia połączeń m.in. z Kołobrzegiem, Gorzowem Wielkopolskim, Zieloną Górą, Trójmiastem, Poznaniem, Bydgoszczą i zachodem Europy oraz komunikacji z portami w Szczecinie i Świnoujściu

– powiedział Rafał Banaszkiewicz, dyrektor i pełnomocnik Zarządu ds. przygotowania inwestycji PLK S.A.

Warsztaty ZSK w województwie zachodniopomorskim to już 11. z ogólnopolskich spotkań CPK, PKP PLK i IRMiR-u, których celem jest wypracowanie długoterminowego planu rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce. Do końca marca kolejne warsztaty z wykorzystaniem tej samej metodologii odbędą się w pozostałych pięciu województwach.

Po zakończeniu wszystkich Regionalnych Paneli Eksperckich rozpoczną się prace planistyczne i analizy sieciowe. Podczas tego etapu eksperci z CPK, PKP PLK i IRMiR będą korzystać z zaawansowanych narzędzi analitycznych m.in. Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT). Nad całością prac czuwać będzie Rada Naukowa złożona z ekspertów i naukowców.

W określeniu tych kierunków pomocne będą również analizy aglomeracyjne dotyczące specyfiki polskiego osadnictwa w tym hierarchizacja polskich miast opracowane przez Instytut Rozwoju Miast i Regionów.

Zakończenie analiz związanych z ZSK planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r. Docelowo ich efektem ma być koncepcja Zintegrowanej Sieci Kolejowej, która ma stanowić podstawę dla rozporządzenia Rady Ministrów wyznaczającego kolejowe zadania inwestycyjne dla CPK i PKP PLK po 2035 roku.

Jak wynika z urealnionych harmonogramów CPK, do końca 2032 r. zostanie zbudowany i oddany do użytku odcinek KPD między Warszawą, stacją CPK i Łodzią, co powinno zbiegnąć się w czasie z przeniesieniem ruchu na nowe Lotnisko CPK. Pozostałe odcinki tzw. linii Y: Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań mają zostać uruchomione do 2035 r. W sumie będzie to ok. 480 km nowych linii KDP, które są obecnie w Polsce na etapie zaawansowanego projektowania, a w przypadku tunelu w Łodzi już prac budowlanych.

Projekt linii „Y” wpisuje się w wyznaczony w lipcu ubiegłego roku przez Ministerstwo Infrastruktury cel „Polska 100 minut”, czyli zapewnienie szybkich połączeń kolejowych między największymi aglomeracjami. W ZSK chodzi też jednocześnie o zidentyfikowanie korytarzy dla nowej lub modernizowanej infrastruktury tak, żeby uwzględniały potrzeby rozwojowe województw i ośrodków o skali powiatowej.

Informacje prasowe