Wersja językowa
pl

Wykonawcy wycofują zarzuty w postępowaniu na budowę Terminala lotniska 

Do tej pory na wycofanie się z zarzutów w części lub w całości zdecydowała się większość wykonawców, którzy chcą brać udział w postępowaniu w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór wykonawcy Terminala nowego lotniska.   

Postępowanie zostało ogłoszone pod koniec maja 2025 roku. Pierwszym krokiem  w postępowaniu prowadzonym w trybie dialogu konkurencyjnego było jego ogłoszenie i opublikowanie Opisu Potrzeb i Wymagań. Na zaproponowane przez CPK warunki udziału i kryteria selekcji firm, które zostaną zaproszone do kolejnego etapu postepowania, wpłynęło kilka protestów. Protesty wskazywały na oczekiwanie dalszej liberalizacji wymagań.  

Spółka CPK prowadząc dialog i wsłuchując się w odpowiedź rynku na postanowienia Opisu Potrzeb i Wymagań, zliberalizowała warunki udziału i kryteria wyboru w postępowaniu na wybudowanie terminala pasażerskiego CPK, w tym m.in.: 

  • obniżyła wymagania dotyczące przychodów rocznych dla członka konsorcjum z 2 mld do 1 mld zł rocznie, zachowując wymóg przychodów dla całego konsorcjum na poziomie 4 mld zł; 
  • obniżyła wartość projektów referencyjnych z 300 do 200 mln zł; 
  • dostosowała wymagania dotyczące personelu do oczekiwań rynku; 
  • wydłużyła okres referencyjny doświadczenia wykonawcy i personelu z 10 do 15 lat. 

W konsekwencji zliberalizowania przez CPK warunków udziału i kryteriów wyboru  większość wykonawców wycofała zarzuty w całości lub w części. 

Postępowanie na budowę Terminala lotniska jest największym spośród wszystkich,   które zostaną ogłoszone w ramach realizacji komponentu lotniczego CPK – przekracza próg 5 mld zł.  

Celem prowadzonego postępowania jest wybranie wykonawcy, który zrealizuje inwestycje terminowo i zgodnie z najwyższymi standardami. Wyłonione konsorcjum lub firma musi posiadać bogate doświadczenie i zaplecze umożliwiające realizację tego zadania zgodnie z założonymi wymaganiami, a także dysponować uwarunkowaniami finansowymi pozwalającymi zapewnić CPK bezpieczeństwo realizacji tej inwestycji. 

Podpisanie umowy z wykonawcą zaplanowane jest na 2026 rok, wówczas też rozpoczną się prace budowlane, które potrwają do 2031  roku.  

Zaprojektowana powierzchnia Terminala to 450 tys. mkw. Główny budynek terminala będzie połączony z pirsami pasażerskimi, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in zwiększającej liczbę stanowisk do 170.  

Projekt terminala – wraz z dworcem kolejowym i węzłem przesiadkowym – przygotował master architekt, czyli wybrane w przetargu konsorcjum architektoniczne Foster + Partners i Buro Happold, we współpracy z ponad 30 innymi firmami, w tym NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W skład dokumentacji budowlanej wchodziło m.in. ponad 6 200 rysunków projektowych i ponad 50 raportów.