Wersja językowa
pl

Węzeł CPK i linie Kolei Dużych Prędkości. Mazowsze trzynastym z warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej

Po Toruniu, Szczecinie, Gdańsku, Zielonej Górze, Poznaniu, Opolu, Wrocławiu, Rzeszowie, Lublinie, Krakowie, Kielcach i Białymstoku przyszedł czas na Warszawę. W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego liczni eksperci spotkali się dziś podczas warsztatów w ramach projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK). Na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury realizują go Centralny Port Komunikacyjny, PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów. Celem jest nakreślenie we współpracy z gospodarzami regionów kierunków rozwoju kolejowych połączeń od 2035 r.

W zorganizowanym w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego panelu eksperckim wzięło udział ponad 40 uczestników zajmujących się m.in. transportem publicznym, organizacją przewozów, koleją, drogami i rozwojem przestrzennym.  

Wśród reprezentowanych instytucji byli m.in. Mazowiecki Urząd Wojewódzki, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), Agencja Rozwoju Mazowsza, Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie (ZTM), Grodziskie Przewozy Autobusowe (GPA), Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich (MZDW) w Warszawie; uczelnie: Politechnika Warszawska, Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa (SGH), Szkoła Głowna Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW); Instytut Kolejnictwa  i przewoźnicy: PKP Intercity, Koleje Mazowieckie, SKM: Szybka Kolej Miejska w Warszawie i Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD), a także organizacje i stowarzyszenia branżowe związane z tym regionem Polski. 

Województwo mazowieckie ze szczególnym uwzględnieniem aglomeracji warszawskiej to miejsce niezwykle istotnie, ponieważ stanowi największy w Polsce generator ruchu i cel podróży. To tutaj będą zlokalizowane m.in. Lotnisko CPK wraz z węzłem kolejowym i znaczna część linii Kolei Dużych Prędkości: Warszawa – CPK – Łódź, które są w fazie projektowania, pozyskiwania zgód i wykupu nieruchomości. Jednocześnie przygotowujemy plan kolejnych inwestycji kolejowych po 2035 r. Warsztaty służą pozyskaniu informacji o uwarunkowaniach lokalnych, a następnie zaprojektowaniu w zgodzie z samorządami i w poszanowaniu ich potrzeb przyszłego kształtu sieci kolejowej

– mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK odpowiedzialny za inwestycje kolejowe CPK.

Uczestnicy warsztatów szczegółowo omówili rolę Warszawy i innych ośrodków na Mazowszu dla transportu pasażerskiego, wśród kluczowych kierunków podróży, wymieniając Trójmiasto, Kraków, Katowice, Łódź, Poznań i Wrocław, a dla ruchu cargo dodatkowo Rybnik i Szczecin. Pod względem ruchu międzynarodowego eksperci wskazali jako priorytety Ukrainę, Czechy i Niemcy.

 – Aglomeracja warszawska ma wyjątkową strukturę: patrząc na ruch kolejowy, jest ośrodkiem o charakterze zarówno lokalnym, regionalnym, jak i ogólnokrajowym. Na liście oczekiwanych efektów trwających i przygotowywanych inwestycji PLK do 2035 r. znajduje się zmodernizowany Warszawski Węzeł Kolejowy, który będzie dogodnie powiązany z projektowaną obecnie przez CPK linią „Y” Warszawa – Łódź – Poznań / Wrocław. Nie ukrywamy, że zależy nam na tym, aby dzięki nowej i zmodernizowanej infrastrukturze oferta przewoźników była atrakcyjna dla podróżujących: nie autem, a pociągiem. Taki mamy cel

– mówi Paweł Pleśniar, Pełnomocnik zarządu PLK ds. planowania, rozwoju i utrzymania infrastruktury kolejowej.

Jak wynika z aktualnych harmonogramów CPK, do końca 2032 r. zostanie zbudowany i oddany do użytku odcinek KDP między Warszawą, stacją CPK i Łodzią, co zbiegnie się w czasie z przeniesieniem ruchu na nowe Lotnisko CPK. Pozostałe odcinki linii „Y”: Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań mają zostać uruchomione do 2035 r. W sumie będzie to ok. 480 km nowych linii KDP, które są obecnie w Polsce na etapie zaawansowanego projektowania, a w przypadku tunelu w Łodzi już prac budowlanych.

Mazowieckie warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej to już 13. z ogólnopolskich spotkań CPK, PKP Polskich Linii Kolejowych i Instytutu Rozwoju Miast i Regionów. Do końca marca kolejne warsztaty z wykorzystaniem tej samej metodologii odbędą się w pozostałych trzech województwach.

Po zakończeniu wszystkich Regionalnych Paneli Eksperckich rozpoczną się prace planistyczne i analizy sieciowe. Podczas tego etapu eksperci z CPK, PKP PLK i IRMiR będą korzystać z zaawansowanych narzędzi analitycznych m.in. Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT) i Towarowego Modelu Transportowego (TMT). W określeniu tych kierunków pomocne będą również analizy aglomeracyjne dotyczące specyfiki polskiego osadnictwa, w tym hierarchizacja polskich miast, opracowane przez IRMiR. Nad całością prac czuwać będzie Rada Naukowa złożona z ekspertów i naukowców.

Zakończenie analiz związanych z ZSK planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r. Ma ona stanowić podstawę rozporządzenia Rady Ministrów, które wyznaczy kolejowe priorytety i zadania inwestycyjne na obszarze całej Polski od połowy lat 30., czyli zakończeniu obecnych programów inwestycyjnych CPK i PLK.

Informacje prasowe