Warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej dotarły do Krakowa
W stolicy województwa małopolskiego odbyły się warsztaty Regionalnego Panelu Eksperckiego w ramach realizacji projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej, które pomogą w opracowaniu planu rozwoju sieci kolejowej w całej Polsce. To było trzecie takie spotkanie – po Białymstoku i Kielcach – z 16 zaplanowanych na terenie kraju. Projekt na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury realizują Centralny Port Komunikacyjny, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów.
W zorganizowanych na Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki warsztatach wzięło udział ponad 50 ekspertów zajmujących się m.in. koleją, transportem publicznym, turystyką, hotelarstwem czy rozwojem przestrzennym, z takich instytucji jak: Urząd Marszałkowski – Departament Infrastruktury Drogowej i Transportu, Urząd Miasta Krakowa, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Katedra Systemów Transportowych Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie, Koleje Małopolskie, Polregio, Małopolskie Dworce Autobusowe, Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Małopolskiego, Małopolska Organizacja Turystyczna i Stowarzyszenie Metropolia Krakowska.
W imieniu marszałka województwa małopolskiego Łukasza Smółki spotkanie otworzył, Paweł Obrzut, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Drogowej i Transportu Urzędu Marszałkowskiego, który zaznaczył:
– Województwo małopolskie jest liderem pod względem dynamiki wzrostu kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce. Jestem przekonany, że dzisiejsze warsztaty w przyszłości mogą jeszcze bardziej poprawić znaczenie kolej w naszym regionie.

– Stworzenie projektu stabilnego rozwoju kolei poprzez prace nad Zintegrowaną Siecią Kolejową to wyzwanie, któremu sprostać można, wsłuchując się w głos wszystkich zainteresowanych. Stąd tak ważne są warsztaty, które przeprowadzamy w każdym z województw. Małopolskie to niezwykle ważny generator ruchu, a Kraków jest kluczowym węzłem komunikacyjnym, który odgrywa i będzie odrywał istotną rolę w całym systemie kolejowym w Polsce
Uczestnicy rozmawiali m.in. o tym jak usprawnić obsługę kolejową drugiego pod względem liczby ludności miasta w Polsce m.in. w kontekście połączeń międzyregionalnych szczególnie z Warszawą, Metropolią Górnośląską, Gdańskiem czy Wrocławiem. Przedmiotem dyskusji były również m.in. dalszy rozwój kolei regionalnej w Małopolsce, powiązania regionu w kierunku zachodnim (w stronę Śląska), wschodnim (z Ukrainą) i południowym w kierunku Słowacji oraz połączenia z ośrodkami turystycznymi, np. turystyczną linią wokół Tatr z Zakopanem czy Krynicą-Zdrojem.

– W Małopolsce mamy w planach kilka istotnych inwestycji, które realnie usprawnią ruch nie tylko w kontekście regionu, ale będą miały również przełożenie na komunikację w skali całego kraju. To m.in. budowa linii Podłęże – Piekiełko i prace modernizacyjne na Centralnej Magistrali Kolejowej. Te działania pozwolą na połączenie dużych ośrodków z mniejszymi, a także optymalne zaplanowanie rozwoju linii kolejowych z ramach projektu ZSK

– Niesamowite jest, jak fantastyczną grupę specjalistów udało nam się dziś zebrać. Za sprawą tych warsztatów ZSK widać, że w końcu przyszła kolej na kolej i że potrafimy patrzeć na transport szeroko. Zastanawiamy się dzisiaj nie tylko jak kolej ma działać, ale również dla kogo, dostrzegając realne potrzeby pasażera
Po zakończeniu wszystkich 16 Regionalnych Paneli Eksperckich rozpoczną się prace planistyczne i analizy sieciowe zakończone analizą wielokryterialną, której efektem będzie koncepcja Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK). Określi ona kierunki rozwoju sieci kolejowej w Polsce w oparciu o plany CPK i PKP PLK po 2035 r., w ujęciu międzyregionalnej sieci kolejowej. Realizacja tych kierunków będzie możliwa po zakończeniu obecnie trwającego Programu Wieloletniego CPK 2024- 2032, który został przyjęty przez Radę Ministrów ostatniego dnia grudnia ub. roku, i Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r., stanowiącego podstawę inwestycji PKP PLK.

W określeniu tych kierunków pomocne będą również analizy aglomeracyjne dotyczące specyfiki polskiego osadnictwa w tym hierarchizacja polskich miast opracowana przez Instytutu Rozwoju Miast i Regionów, który bierze aktywny udział w projekcie. W pracach planistycznych nad ZSK specjaliści z CPK, PKP PLK i IRMiR będą korzystać z zaawansowanych narzędzi analitycznych m.in. Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT). Nad całością prac czuwać będzie Rada Naukowa złożona z ekspertów i naukowców.

W ciągu najbliższych tygodni kolejne warsztaty Regionalnych Paneli Eksperckich z zastosowaniem tej samej metodologii odbędą się w pozostałych województwach.
Zakończenie analiz związanych z ZSK planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r. Wyniki tych prac będą stanowić podstawę dla dokumentu rządowego wyznaczającego kolejowe priorytety inwestycyjne w kolejnych latach.