Wersja językowa
pl

Warsztaty kolejowe ZSK na Podkarpaciu

Regionalny Panel Ekspercki Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK) dotarł dziś do Rzeszowa, gdzie eksperci Centralnego Portu Komunikacyjnego, PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz Instytutu Rozwoju Miast i Regionów spotkali się z przedstawicielami uczelni wyższych, samorządów i administracji województwa podkarpackiego. To kolejne spotkanie po Białymstoku, Kielcach, Krakowie i Lublinie, organizowane na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury.

Przystępując do prac nad ZSK, pamiętamy o potrzebach komunikacyjnych pasażerów z województwa podkarpackiego zgłaszanych chociażby podczas opracowywania wariantu inwestorskiego linii kolejowej Łętownia – Rzeszów, która usprawniłaby połączenie z Warszawą. Chcemy jednak usłyszeć i poznać, jakie inne kierunki miałyby szczególne znaczenie dla mieszkańców, którzy jak pokazują statystyki, jeśli im tylko to umożliwimy, chętnie zmieniają w swoich codziennych podróżach samochód na pociąg

– powiedział Michał Jasiak, dyrektor Biura Wdrażania Strategii i Planowania Podprogramu Kolejowego CPK.

W pierwszej części warsztatów uczestniczył Piotr Pilch, wicemarszałek województwa podkarpackiego, który wskazał na niezwykle ważną rolę kolei w rozwoju regionu:

Podkarpackie potrzebuje szybkiego połączenia z Warszawą, połączeń regionalnych z województwem lubelskim i małopolskim, jak też dalszego rozwoju kolei w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Zdecydowanie inwestujemy w ten rodzaj transportu, mamy najnowszy tabor spośród wszystkich przewoźników w Polsce, chciałbym by prace nad ZSK, przełożyły się w przyszłości na zwiększenie znaczenia kolei w województwie.

Podczas wydarzenia omówiono m.in. potrzeby transportowe mieszkańców Podkarpacia. Uczestnicy wskazywali na konieczność usprawniania połączeń dalekobieżnych, szczególnie z Warszawą, Krakowem, Wrocławiem i Poznaniem oraz powiązań międzyregionalnych z Lublinem. W kontekście transportowym i cargo istotnie podkreślano rolę kolejowych połączeń z miastami portowymi Szczecinem, Gdańskiem i Gdynią. Wśród powiazań transgranicznych zarówno w kontekście przepływu towarów i ludzi, a także turystycznym wskazywano na Ukrainę, Węgry i Słowację.

Dzisiejsze warsztaty to doskonała okazja do wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy przedstawicielami administracji samorządowej, świata nauki oraz ekspertami PLK S.A. i CPK. Efekty tych spotkań odegrają kluczową rolę w procesie planowania i wdrażania spójnej oraz efektywnej infrastruktury kolejowej, obejmującej synergię komunikacji kolejowej i autobusowej, dostosowanej do potrzeb mieszkańców, zmniejszając wykluczenie transportowe. Podkarpacie, ze względu na swoje strategiczne położenie blisko granicy z Ukrainą, odgrywa istotną rolę w kształtowaniu korytarzy transportowych, zarówno dla pasażerów, jak i dla przewozów towarowych. Dlatego podczas warsztatów uwagę poświęcamy także rozwojowi transportu towarowego, który może znacząco wpłynąć na zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej regionu oraz ułatwić handel i logistykę na trasach międzynarodowych

– powiedział Rafał Banaszkiewicz, dyrektor i pełnomocnik Zarządu ds. przygotowania inwestycji PLK S.A.

W warsztatach, które odbyły się w Podkarpackim Parku Naukowo-Technologicznym – Aeropolis, uczestniczyli przedstawiciele administracji samorządowej, naukowcy oraz eksperci branżowi. W spotkaniu udział wziął również prezydent Tarnobrzega, zastępcy prezydentów Stalowej Woli i Krosna oraz reprezentanci powiatów: bieszczadzkiego, lubaczowskiego, mieleckiego, strzyżowskiego, przemyskiego oraz powiatu jasielskiego, leżajskiego, przeworskiego, tarnobrzeskiego, ropczycko-sędziszowskiego, stalowowolskiego i niżańskiego.

Projekt ZSK ma na celu opracowanie planu rozwoju sieci kolejowej w Polsce po 2035 r. uwzględniając plany inwestycyjne CPK i PKP PLK. Po zakończeniu wszystkich 16 wojewódzkich Paneli Eksperckich rozpocznie się etap analiz sieciowych i prac planistycznych. Efektem tych działań będzie długoterminowy, stabilny plan rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce.

Docelowy projekt ZSK powstanie w oparciu o wnioski płynące z warsztatów, kształt obecnej sieci kolejowej, uwzględniając plany inwestycyjne CPK i PKP PLK realizowane do 2035 r. W jego opracowaniu pomogą analizy wielokryterialne oraz zaawansowane narzędzia analityczne CPK, takie jak Pasażerki Model Transportowy.

Zakończenie prac nad projektem ZSK planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r.

Informacje prasowe