Warsztaty kolejowe ZSK na Podkarpaciu
Regionalny Panel Ekspercki Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK) dotarł dziś do Rzeszowa, gdzie eksperci Centralnego Portu Komunikacyjnego, PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz Instytutu Rozwoju Miast i Regionów spotkali się z przedstawicielami uczelni wyższych, samorządów i administracji województwa podkarpackiego. To kolejne spotkanie po Białymstoku, Kielcach, Krakowie i Lublinie, organizowane na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury.
– Przystępując do prac nad ZSK, pamiętamy o potrzebach komunikacyjnych pasażerów z województwa podkarpackiego zgłaszanych chociażby podczas opracowywania wariantu inwestorskiego linii kolejowej Łętownia – Rzeszów, która usprawniłaby połączenie z Warszawą. Chcemy jednak usłyszeć i poznać, jakie inne kierunki miałyby szczególne znaczenie dla mieszkańców, którzy jak pokazują statystyki, jeśli im tylko to umożliwimy, chętnie zmieniają w swoich codziennych podróżach samochód na pociąg

W pierwszej części warsztatów uczestniczył Piotr Pilch, wicemarszałek województwa podkarpackiego, który wskazał na niezwykle ważną rolę kolei w rozwoju regionu:
– Podkarpackie potrzebuje szybkiego połączenia z Warszawą, połączeń regionalnych z województwem lubelskim i małopolskim, jak też dalszego rozwoju kolei w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Zdecydowanie inwestujemy w ten rodzaj transportu, mamy najnowszy tabor spośród wszystkich przewoźników w Polsce, chciałbym by prace nad ZSK, przełożyły się w przyszłości na zwiększenie znaczenia kolei w województwie.

Podczas wydarzenia omówiono m.in. potrzeby transportowe mieszkańców Podkarpacia. Uczestnicy wskazywali na konieczność usprawniania połączeń dalekobieżnych, szczególnie z Warszawą, Krakowem, Wrocławiem i Poznaniem oraz powiązań międzyregionalnych z Lublinem. W kontekście transportowym i cargo istotnie podkreślano rolę kolejowych połączeń z miastami portowymi Szczecinem, Gdańskiem i Gdynią. Wśród powiazań transgranicznych zarówno w kontekście przepływu towarów i ludzi, a także turystycznym wskazywano na Ukrainę, Węgry i Słowację.
– Dzisiejsze warsztaty to doskonała okazja do wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy przedstawicielami administracji samorządowej, świata nauki oraz ekspertami PLK S.A. i CPK. Efekty tych spotkań odegrają kluczową rolę w procesie planowania i wdrażania spójnej oraz efektywnej infrastruktury kolejowej, obejmującej synergię komunikacji kolejowej i autobusowej, dostosowanej do potrzeb mieszkańców, zmniejszając wykluczenie transportowe. Podkarpacie, ze względu na swoje strategiczne położenie blisko granicy z Ukrainą, odgrywa istotną rolę w kształtowaniu korytarzy transportowych, zarówno dla pasażerów, jak i dla przewozów towarowych. Dlatego podczas warsztatów uwagę poświęcamy także rozwojowi transportu towarowego, który może znacząco wpłynąć na zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej regionu oraz ułatwić handel i logistykę na trasach międzynarodowych

W warsztatach, które odbyły się w Podkarpackim Parku Naukowo-Technologicznym – Aeropolis, uczestniczyli przedstawiciele administracji samorządowej, naukowcy oraz eksperci branżowi. W spotkaniu udział wziął również prezydent Tarnobrzega, zastępcy prezydentów Stalowej Woli i Krosna oraz reprezentanci powiatów: bieszczadzkiego, lubaczowskiego, mieleckiego, strzyżowskiego, przemyskiego oraz powiatu jasielskiego, leżajskiego, przeworskiego, tarnobrzeskiego, ropczycko-sędziszowskiego, stalowowolskiego i niżańskiego.
Projekt ZSK ma na celu opracowanie planu rozwoju sieci kolejowej w Polsce po 2035 r. uwzględniając plany inwestycyjne CPK i PKP PLK. Po zakończeniu wszystkich 16 wojewódzkich Paneli Eksperckich rozpocznie się etap analiz sieciowych i prac planistycznych. Efektem tych działań będzie długoterminowy, stabilny plan rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce.
Docelowy projekt ZSK powstanie w oparciu o wnioski płynące z warsztatów, kształt obecnej sieci kolejowej, uwzględniając plany inwestycyjne CPK i PKP PLK realizowane do 2035 r. W jego opracowaniu pomogą analizy wielokryterialne oraz zaawansowane narzędzia analityczne CPK, takie jak Pasażerki Model Transportowy.
Zakończenie prac nad projektem ZSK planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r.