Umowy, projekty, wykupy, budowa. Oto, co w tym roku dzieje się w Programie CPK
Podpisanych kilkadziesiąt ważnych umów i otrzymane dofinansowanie unijne. Odbiory projektu budowlanego lotniska i dworca kolejowego. Zaawansowane projektowanie 480-kilometrowej linii „Y” między Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Prace budowlane w Łodzi na potrzeby tunelu dalekobieżnego. Kupionych ponad 1.500 hektarów w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć. Pod znakiem takich wydarzeń upłynęło ostatnie 11 miesięcy w Centralnym Porcie Komunikacyjnym.
Prace związane z przygotowaniami do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego nigdy nie zostały przerwane. Wręcz przeciwnie – po urealnieniu Program CPK, który jest teraz oparty na liczbach, zapotrzebowaniu ze strony pasażerów i faktycznym zaawansowaniu projektu – inwestycje są konsekwentnie realizowane.
Założenia są takie, że do końca 2024 r. zostanie wydana decyzja lokalizacyjna. Rok 2025 to czas prowadzenia intensywnych prac przygotowawczych niezbędnych do rozpoczęcia budowy lotniska. Następnie w 2026 r. spółka uzyska pozwolenie na budowę lotniska. Jak wynika z harmonogramu, w 2032 r. planowane jest uruchomienie Lotniska CPK. Jednocześnie – w 2032 r. ma zostać otwarty pierwszy odcinek linii „Y” Kolei Dużych Prędkości: Warszawa – CPK – Łódź. Do 2035 r. powinny być gotowe pozostałe odcinki linii #KDP: do Wrocławia i Poznania.
W ciągu ostatniego roku wszystkie objęte umowami zadania spółki CPK były konsekwentnie realizowane. To nie wszystko – od stycznia spółka CPK podpisała kilkadziesiąt umów na łączną kwotę > 650 mln zł. Dotyczyły one m.in. usług inżynieryjnych oraz opracowania dokumentacji projektowej dla części lotniskowej i linii kolejowych.
Pokazujemy tylko najważniejsze wydarzenia. W tym roku konsorcjum master architekta, czyli Foster and Partners, Buro Happold i ponad 30 innych firm projektowych przekazało spółce CPK projekt budowlany nowego lotniska oraz dworca kolejowego. Odbiory projektu trwają, są zaawansowane i powinny zakończyć się na początku przyszłego roku.
W skład tej dokumentacji wchodzi ok. 6.250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. W pracach brało udział w sumie pół tysiąca projektantów różnych branż.
Dotychczasowe założenia są takie, że w I etapie Lotnisko CPK będzie miało przepustowość do ok. 34 mln pasażerów rocznie – z możliwością dalszej rozbudowy. Dla porównania: Lotnisko Chopina w 2023 r. obsłużyło ok. 18,5 mln pasażerów.
Zaawansowane są roboty nad dokumentacją projektową m.in. dla dróg startowych i kołowania, płyt postojowych i dróg przylotniskowych. To zakres prac generalnego projektanta inżynierii lądowej (MCE) – tę rolę pełni firma Dar z grupy Sidara z Dubaju. Wykonawca jest obecnie na etapie wprowadzania zmian wynikających z aktualizacji parametrów infrastruktury.
W tym samym czasie toczą się skoordynowane prace projektowe dotyczące tzw. obiektów wspierających lotnisko. W ramach tej umowy ramowej spółka CPK nadzoruje opracowanie dokumentacji m.in. wieży kontroli ruchu lotniczego przez JSK Architekci i Centrum Kontroli Operacji Lotniczych (AOCC) przez konsorcjum PIG Architekci i GMT. Wszyscy wykonawcy są wybierani w postępowaniach konkurencyjnych.
Jednocześnie w trybie dialogu konkurencyjnego toczy się postępowanie na zaprojektowanie, montaż i uruchomienie Systemu Obsługi Bagażu (BHS) dla Lotniska CPK. Ten ważny element lotniska będzie umożliwiał niezawodną i szybką obsługę bagażu, w tym w szczególności transferowego, oraz maksymalne skrócenie czasu wydawania bagażu po przylocie.
Najbardziej zaawansowane spośród inwestycji kolejowych są te odbywające się w Łodzi. W tym mieście trwają już prace budowalne CPK dotyczące 4,6-kilometrowego tunelu Kolei Dużych Prędkości (KDP).
W rejonie Łodzi Fabrycznej odbywa się wzmacnianie przez Keller Polska fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK), bez czego nie będzie możliwa budowa tunelu. W tym samym czasie wykonawca Budimex betonuje strop komory Retkinia, która będzie komorą startową dla tarczy TBM, za pomocą której zostanie wydrążony tunel o średnicy ok. 14 metrów. Po zakończeniu robót przy ŁDK zaczną się prace przy komorze Fabryczna.
Dla tunelu CPK w Łodzi spółka ma już pozwolenia na budowę. W tej chwili zaawansowany jest wybór wykonawcy, którego powinniśmy poznać w przyszłym roku. Inwestycja dotycząca tunelu dalekobieżnego CPK jest skoordynowana z trwającą w sąsiedztwie budową tunelu aglomeracyjnego PKP PLK.
Tunel w Łodzi to kluczowy element linii KDP „Y”, która jest kolejowym priorytetem inwestycyjnym CPK. Łączna długość „Y” to 480 km, a pociągi mają się tu rozpędzać nawet do 320 km/h, co przełoży się na skrócenie czasów przejazdu.
W tym roku spółka CPK podpisała umowę na przygotowanie projektu odcinka z Sieradza do Poznania (przy dofinansowaniu unijnym na poziomie 162 mln zł). Tym samym wszystkie elementy „Y” Warszawa – CPK – Łódź – Poznań – Wrocław są już w projektowaniu.
Inwestycje kolejowe takie jak ta pozwolą na realizację założenia określanego jako „Polska 100 minut”, w ramach którego przewiduje się szybkie połączenia z Warszawy do większości dużych miast w Polsce. Dodatkowe założenie resortu infrastruktury jest takie, że każdy powiat w Polsce będzie połączony z siecią kolei dalekobieżnej: bezpośrednio, koleją regionalną lub autobusami.
W tym roku spółka zawarła kontrakt o wartości ok. 85 mln zł z konsorcjum firm Elkol i Mosty Katowice na zaprojektowanie I etapu węzła kolejowego CPK. To bardzo ważny element sieci, który pozwoli na wystąpienie o pozwolenie na budowę dla odcinka Warszawa – Łódź, a docelowo w sposób etapowany zintegruje lotnisko CPK z siecią kolejową w Polsce.
Co ważne, spółka CPK nie zaniechała budowy innych linii kolejowych. Tam, gdzie były prowadzone prace studialne, są one kontynuowane, a tam, gdzie je zakończono wskazujemy pożądane przebiegi. Przykład: w lipcu i sierpniu Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK ogłosił wybór wariantów inwestorskich dla dwóch linii: węzeł CPK – Płock – Włocławek (to część CMK Północ) i Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko.
Do końca 2025 roku wszystkie planowane przez spółkę linie kolejowe oprócz „Y”, który jest już w fazie realizacji, przejdą merytoryczną weryfikację w ramach projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej realizowanego przez CPK i PKP Polskie Linie Kolejowe pod egidą Ministerstwa Infrastruktury.
Na terenie przyszłego Lotniska CPK konsekwentnie kontynuujemy rozbiórki budynków i organizujemy przeprowadzki. W związku ze spodziewanym wydaniem przez wojewodę decyzji lokalizacyjnej dla Lotniska CPK, końca dobiega Program Dobrowolnych Nabyć (PDN) na jego terenie – tylko do 30 listopada jest jeszcze czas na podpisywanie protokołów uzgodnień.
Spółka CPK zakupiła dotychczas > 1.635 działek o łącznej pow. 1.501 ha, a dla kolejnych 315 ha są podpisane protokoły uzgodnień. W październiku zostały podpisane protokoły uzgodnień i umowy dla ponad 160 ha. To najlepszy miesięczny wynik od uruchomienia PDN w grudniu 2020 r. Do PDN zostało też zgłoszonych ponad 90 proc. budynków mieszkalnych z terenu lotniska.
Z kolei na obszarze, na którym powstanie linia KDP Warszawa – Łódź, ruszył Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć (KPDN). Warunki przedstawiane właścicielom są równie korzystne, jak te oferowane dotychczas w ramach PDN na obszarze przyszłego lotniska. Zaczęły się rozmowy z mieszkańcami, a zawieranie aktów notarialnych rozpocznie się jeszcze w tym roku.
CPK to nie tylko lotnisko i kolej, ale też drogi. Dlatego trwa przetarg na projektowanie i budowę dróg wokół lotniska, w którym oferty złożyło 10 firm i 5 konsorcjów. Zakres prac obejmuje m.in.
węzeł Baranów na autostradzie A2, węzeł CPK-Wschód i nowy odcinek drogi krajowej nr 50. Szacowana wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł.