Wersja językowa
pl

UE wspiera inwestycje kolejowe CPK. Jest dofinansowanie na 162 mln zł

Komisja Europejska przyznała spółce CPK aż 162 mln zł wsparcia finansowego w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Środki zostaną przeznaczone na zaprojektowanie 155-kilometrowego odcinka kolejowego Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań. To ważny fragment „Y”, czyli przyszłego kręgosłupa sieci Kolei Dużych Prędkości w Polsce.

9 października w Ministerstwie Infrastruktury odbyła się konferencja prasowa dotycząca przekazania umów grantowych z CEF dla projektów kolejowych, drogowych i na rozwój infrastruktury w portach. W sumie do Polski trafi ponad 500 mln euro.

– Dzisiaj otrzymaliśmy kolejne wsparcie, ale wciąż jesteśmy w połowie drogi po unijne dofinansowania. Chcemy, by efekt finalny realizowanych inwestycji kolejowych był dla pasażera widoczny w postaci m.in. dobrego rozkładu jazdy

mówił na spotkaniu z dziennikarzami Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury ds. kolejowych.

Przypomnijmy, że projekty kolejowe to zdecydowanie największa część inwestycji realizowanych w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ponieważ pociągi są najbardziej ekologiczną formą transportu zbiorowego, mogą liczyć na wsparcie unijnych instytucji. W sumie na projekty kolejowe spółka CPK pozyskała już z CEF ponad 500 mln zł.

Najnowszą umowę spółka podpisała z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) ws. linii kolejowej nr 85 z Sieradza Północnego do Poznania. Budowa odcinka przyczyni się do skrócenia czasu przejazdu na trasie Warszawa – Poznań do ok. 100 minut, a także do wypełnienia celu, jaki Komisja Europejska postawiła przed państwami członkowskimi, czyli dokończenia sieci bazowej TEN-T do 2030 roku. Dofinansowany odcinek stanowi bowiem część korytarza transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T Morze Północne – Morze Bałtyckie.

Planowany termin zakończenia realizacji dofinansowania to luty 2027 roku. Wartość wydatków kwalifikowalnych wynosi 191 mln zł, z tego 85 proc. stanowi dofinansowanie unijne. Na szczeblu krajowym umowę o współpracy, w celu realizacji dofinansowanego projektu, spółka CPK podpisze w najbliższych tygodniach z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

– Odcinek Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań, którego dotyczy otrzymana dzisiaj umowa grantowa, stanowi kluczowe „brakujące połączenie” w ramach Europejskiego Korytarza Transportowego „Morze Północne – Bałtyk”, rozciągającego się od Finlandii i krajów nadbałtyckich, przez Polskę aż po porty morskie Holandii i Belgii. Dotacje Unii Europejskiej są wyjątkowym impulsem do rozwoju kraju. Spółka CPK posiada w swoim portfelu zaawansowane projekty kolejowe, dla których będziemy ubiegać się o kolejne środki

podkreślił na środowej konferencji dr Filip Czernicki, prezes CPK.

Planowany odcinek linii kolejowej nr 85 stanowić będzie fragment największego w Europie Środkowo-Wschodniej, wieloletniego programu inwestycyjnego i komunikacyjnego – Centralnego Portu Komunikacyjnego. Co kluczowe, zakłada on powstanie sieci Kolei Dużych Prędkości – z ruchem pasażerskim dla pociągów rozpędzających się nawet do 320 km/h, ale także dla ruchu regionalnych ekspresów mogących rozwijać prędkość do 160 km/h.

Linia prowadząca z Sieradza do Poznania jest ważna dla systemu komunikacyjnego całej Polski i wpisuje się w priorytet inwestycji kolejowych CPK, czyli tzw. „Y” łączący Warszawę oraz Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Całość pozwoli nie tylko włączyć nowe lotnisko w sieć transportową Polski, ale także istotnie skrócić czasy przejazdów ze stolicy do Poznania i Wrocławia oraz uwolnić przepustowość istniejących linii kolejowych pod nowy ruch pasażerski i towarowy.

Cały 480-kilometrowy „Y” będzie budowany etapami. Jako pierwszy, wraz z uruchomieniem portu lotniczego w Baranowie w 2032 roku, zostanie oddany do użytkowania odcinek Warszawa – CPK – Łódź. W 2035 roku zakończy się budowa całej linii, uzupełniona o odcinki Łódź – Wrocław i właśnie Sieradz – Poznań. Dzięki przyjętym założeniom możliwa będzie realizacja celu „Polska 100 minut”. Oznacza to połączenie Warszawy z większością dużych miast infrastrukturą, która pozwoli na pokonanie takiej trasy w mniej niż 100 minut.

Na prace przygotowawcze do budowy „Y” CPK otrzymała w sumie ok. 500 mln zł unijnego wsparcia. To dofinansowanie m.in. opracowania dokumentacji projektowej odcinka Warszawa – Łódź Niciarniana (bez węzła CPK) czy prac projektowych tunelu dalekobieżnego w Łodzi wraz z włączeniem w linię nr 14.

Informacje prasowe