Wersja językowa
pl

„Tak” dla inwestycji CPK. „Nie” dla sprzedaży iluzji  

Po ogłoszeniu w czerwcu br. przez Premiera decyzji kierunkowej dotyczącej CPK nie ma żadnych wątpliwości co do realizacji Programu CPK. Ruch społeczny, który przekonuje opinię publiczną i rząd do konieczności realizacji Programu CPK wpisuje się w sformułowane już stanowisko obecnego rządu w tej sprawie. Mamy więc do czynienia z sytuacją nietypową: publicznego przekonywania przekonanych. Jako rządowy inwestor odpowiedzialny za realizację Programu CPK niniejszym informujemy przedstawicieli stowarzyszenia „Tak dla CPK”: wszyscy jesteśmy „na tak” dla CPK. I każdego dnia działamy w kierunku zrealizowania inwestycji.

Oczywiście, jesteśmy świadomi różnic w podejściu do harmonogramów i zakresu inwestycji między spółką CPK a stowarzyszeniem „Tak dla CPK”.

W naszym ujęciu „Tak dla CPK” oznacza: „tak” dla realistycznych harmonogramów, „tak” dla faktycznie zabezpieczonych budżetów i „tak” dla zakresów inwestycji, które będą oparte na liczbach oraz dopasowane do zidentyfikowanych i realnych potrzeb transportowych.

Za przedstawionym rozumieniem “Tak dla CPK” przemawia towarzyszące nam poczucie odpowiedzialności za gospodarowanie środkami publicznymi oraz głębokie przekonanie, że obywatele zasługują na wiarygodne informacje dotyczące planów inwestycyjnych CPK. Nasze działania pozostają w zgodzie z tym podejściem.

W spółce dzieje się dużo. Zaawansowane są prace master architekta nad projektem budowlanym lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego. Jednocześnie projektant inżynierii lądowej kontynuuje prace nad dokumentacją m.in. dla dróg startowych, dróg kołowania i płyt postojowych. Toczy się projektowanie tzw. obiektów wspierających, m.in. wieży kontroli ruchu lotniczego i Centrum Kontroli Operacji Lotniczych. W toku jest między innymi dialog konkurencyjny dotyczący Systemu Obsługi Bagażu.

Zakładana liczba pasażerów pierwszego etapu projektowanego lotniska wynika z uaktualnionych prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), które uwzględniają możliwości modułowej rozbudowy portu lotniczego w zależności od tempa rozwoju rynku.

Zgodnie z przyjętymi założeniami do końca 2024 r. zostanie wydana dla lotniska decyzja lokalizacyjna, a w 2026 r. uzyskamy pozwolenie na budowę. Jak wynika z aktualnych i wiarygodnych harmonogramów, w 2031 r. nastąpi zakończenie budowy, a w 2032 r.  przeniesienie ruchu komercyjnego z Lotniska Chopina do nowego portu lotniczego.

W inwestycjach kolejowych tam, gdzie prowadzono prace studialne, są one kontynuowane, a tam, gdzie je zakończono wskazujemy optymalne przebiegi. W lipcu CPK ogłosił przetarg na budowę tunelu KDP w Łodzi. Trwają już prace budowlane związane z tunelem, m.in. budowa komory startowej Retkinia dla automatycznej tarczy drążącej. Trwa zaawansowane projektowanie ok. 480 km kolejowej linii „Y”, która połączy Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław, będąc dla CPK inwestycyjnym priorytetem. Według aktualnych, zweryfikowanych harmonogramów, w 2032 r. gotowy będzie odcinek Warszawa – Łódź, a do końca 2035 r. pozostałe elementy „igreka”.

W ciągu ostatniego miesiąca zostały zatwierdzone warianty inwestorskie dla dwóch linii o łącznej długości ok. 300 km: węzeł CPK Płock Włocławek i Ostrołęka Łomża Pisz Giżycko. Do końca 2025 roku wszystkie planowane przez spółkę linie kolejowe przejdą merytoryczną weryfikację i otrzymają nowe, realne harmonogramy realizacji.

Od stycznia podpisaliśmy z ponad 20 firmami umowy o łącznej wartości przeszło pół miliarda złotych, m.in. ruszyło projektowanie linii KDP Sieradz – Kalisz – Poznań i systemu zasilania dla lotniska z sieci 400 kV i 110 kV. Jednocześnie toczą się nowe przetargi, np. na projektowanie układu dróg wokół lotniska, w tym węzłów na autostradzie A2. W przygotowaniu i na etapie konsultacji rynkowych jest 20 kolejnych przetargów.

W ciągu kilku tygodni zakończymy kupowanie nieruchomości pod budowę nowego lotniska w ramach Program Dobrowolnych Nabyć realizowanym w obszarze lotniskowym. Pozyskanych mamy już ponad 1.360 ha, co przekłada się na ponad 400 zawartych umów. Spółka otrzymała już zgłoszenia chęci do przystąpienia do Programu Dobrowolnych Nabyć od właścicieli nieruchomości na projektowanej linii KDP Warszawa – Łódź, niebawem zostanie ogłoszony Kolejowy PDN.

Reasumując, prace przygotowawcze, projektowe i budowlane trwają i wchodzą w kolejne fazy realizacji. Inwestycje CPK są konsekwentnie prowadzone. Pozytywnie przełożą się na wzrost gospodarczy i poprawę oferty dla pasażerów, dlatego mają zielone światło ze strony Rady Ministrów.

„Tak” dla mądrej i opartej na liczbach kontynuacji potrzebnych projektów CPK. „Nie” dla harmonogramowych mrzonek i planowania inwestycji bez zabezpieczonych budżetów.

Informacje prasowe