Wersja językowa
pl

Strategiczne studium lokalizacyjne. Kolejny ważny etap planowania inwestycji CPK

Korytarze dla nowych linii kolejowych i dróg ekspresowych na terenie 630 gmin w różnych częściach Polski. Prawie 160 tys. głosów ze strony mieszkańców i samorządowców. Łącznie prawie 2 tys. stron opracowań i załączników. Strategiczne Studium Lokalizacyjne CPK zostało przyjęte. Przygotowania do budowy inwestycji CPK wkraczają w nowy etap.

Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL) po przeprowadzeniu strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (SOOŚ) zostało przyjęte przez pełnomocnika rządu ds. CPK Marcina Horałę.

Podstawą SSL są korytarze przyszłych linii kolejowych o łącznej długości prawie 1800 km. W pierwszej wersji SSL projektanci opracowali dla tych linii ponad 10 tys. km wariantów, czyli 200 razy więcej niż wybudowano w Polsce po 1989 r. i 2,5-krotnie więcej, niż istnieje wszystkich autostrad i dróg ekspresowych w naszym kraju. W ramach dwóch etapów ogólnopolskich konsultacji mieszkańcy zgłosili prawie 160 tys. uwag i wniosków (to trzy razy więcej niż łączna liczba miejsc na Stadionie PGE Narodowym w Warszawie).

To były dotychczas największe konsultacje społeczne przeprowadzone w Polsce. Liczba 160 tys. głosów oznacza taką skalę, jakby w sprawie inwestycji kolejowych i drogowych CPK wypowiedzieli się wszyscy mieszkańcy np. Bytomia albo Rybnika, a więcej niż Opola albo Płocka. Konsultacje SSL są dowodem na to, że działamy w sposób transparentny

MÓWI WICEMINISTER INFRASTRUKTURY MARCIN HORAŁA, PEŁNOMOCNIK RZĄDU DS. CPK.

Publikacja SSL to kolejny istotny kamień milowy naszego projektu. Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko pozwala spojrzeć na program inwestycyjny jako na pewną całość. Dziękujemy za wszystkie przesłane do nas uwagi. Dzięki nim nasze inwestycje będą lepiej dostosowane do oczekiwań społecznych i wymogów środowiskowych. Przy okazji już teraz zapraszamy do aktywnego włączenia się w konsultacje, które będą dotyczyć konkretnych lokalizacji przygotowywanych przez nas inwestycji. Głos mieszkańców i organizacji społecznych pozwala nam lepiej wypełnić postawione przed nami zadania

MÓWI MIKOŁAJ WILD, PREZES SPÓŁKI CPK.

SSL to jeden z kluczowych dokumentów Programu CPK. Jego głównym celem jest wytyczenie podstawowych założeń budowy portu lotniczego wraz z węzłem kolejowym, w tym jego lokalizacji, a także określenia przebiegu korytarzy dla planowanych nowych linii kolejowych i dróg.

lutym ubiegłego roku spółka CPK przedstawiła do konsultacji społecznych pierwszą wersję dokumentu, która zawierała plany korytarzy stanowiących ramy przestrzenne dla tzw. trasowań, czyli wyznaczenia proponowanych przebiegów dla nowych linii kolejowych. Ich przebiegi nie zostały jeszcze ustalone – to stanie się na kolejnych etapach inwestycji, w szczególności w ramach przygotowywanych umów na studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ).

Podczas pierwszej tury uzgodnień SSL, które miały miejsce od 10 lutego do 10 marca 2020 r., mieszkańcy i samorządowcy zgłosili ponad 146 tys. uwag. Na tej podstawie spółka CPK opublikowała w sierpniu ubiegłego roku raport, w którym odniosła się do zgłoszeń dotyczących korytarzy dla inwestycji CPK. W takiej formie – z korytarzami transportowymi miejscowo poszerzonymi pod wpływem uwag i propozycji mieszkańców – projekt SSL poddany został strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko (SOOŚ).

W ramach SOOŚ odbył się drugi etap konsultacjispołecznych, który miał miejsce od 30 listopada do 31 grudnia 2020 roku. W trakcie tych działań mieszkańcy mogli zapoznać się ze zmodyfikowanym projektem SSL (uwzględniającym część uwag z pierwszego etapu konsultacji), a także ze sporządzoną do tego projektu prognozą oddziaływania na środowisko. W efekcie do spółki CPK wpłynęło prawie 13 tys. kolejnych uwag i wniosków.

Przyjęcie tego dokumentu znacząco przybliża spółkę CPK do etapu określenia lokalizacyjnych wariantów inwestycji, wystąpienia o decyzję środowiskową, a docelowo do projektowania. Podczas przygotowań do budowy kolejowych szprych CPK priorytetem jest zminimalizowanie wpływu inwestycji na ludzi i środowisko.

SSL obejmuje inwestycje dotyczące:

  • portu lotniczego wraz ze zintegrowanym węzłem komunikacyjnym,
  • kolejowych inwestycji towarzyszących, na które składają się nowe odcinki linii kolejowych i infrastruktura badawcza,
  • inwestycji drogowych, których budowa związana jest z powstaniem CPK,
  • pozostałych inwestycji towarzyszących, takich jak linie i stacje elektroenergetyczne, instalacje do przesyłu i magazynowania paliw czy węzły przesiadkowe integrujące nowe stacje i przystanki kolejowe z transportem publicznym.

Konsultacje w ramach dwóch etapów SSL były prowadzone, żeby zweryfikować oczekiwania mieszkańców i samorządowców w sprawie planowanych inwestycji CPK, poznać ich opinie w tej sprawie, a docelowo dostosować planowane przedsięwzięcia do ich potrzeb. Wszystkie zgłoszone uwagi zostaną wzięte pod uwagę podczas następnych kroków procedury planistycznej i projektowej.

Kolejnym etapem będą konsultacje w ramach studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ), których finalnym efektem będzie jeden wybrany wariant inwestorski jako kluczowy wkład do uzyskania decyzji środowiskowej.

Informacje prasowe