Stanowisko Spółki CPK ws. wypowiedzi Prezydenta RP
Program CPK jest konsekwentnie realizowany. Spółka CPK tylko od stycznia zawarła umowy z ponad 20 firmami, łączna wartość kontraktów to ponad 500 mln zł. Ze spółki w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku odeszło łącznie 87 osób, zatrudnionych zostało natomiast 42 nowych ekspertów. Jej finansowanie zostało drastycznie ograniczone o 3,3 mld zł w IV kwartale 2023 roku, czyli jeszcze przed zmianami na stanowisku Pełnomocnika i w składzie zarządu spółki
Sprostowania wymagają wypowiedzi Prezydenta RP Andrzeja Dudy, które padły podczas konferencji Krynica Forum:
Nieprawda nr 1: „od stycznia trwa odpływ kadr ze spółki CPK na poziomie 20-30 osób miesięcznie”.
W rzeczywistości od stycznia do sierpnia ze spółki odeszło łącznie 87 osób. W tym samym okresie zatrudnione zostały 42 osoby. Daje to średnio 5 odejść na miesiąc. Taka fluktuacja kadr wynika z naturalnych potrzeb spółki i w żaden sposób nie zagraża ciągłości jej funkcjonowania, a tym bardziej jakości realizowanych przez nią projektów.
Nieprawda nr 2: „Minister Finansów zwleka z przekazaniem skarbowych papierów wartościowych na realizację CPK”.
Tymczasem środki finansowe z Programu Wieloletniego CPK etap I na lata 2021-2023 zostały wstrzymane w czwartym kwartale 2023 roku. W 2023 roku spółka miała być dokapitalizowana kwotą 7 mld zł, otrzymała zaś jedynie 3,7 mld zł.
Spółka CPK złożyła wniosek o dokapitalizowanie w ramach Programu Wieloletniego etap II na lata 2024-2030. Pierwsze środki trafią do Spółki jeszcze w tym roku.
#CPKDziejeSię
Prace nad Programem CPK nigdy nie zostały przerwane. Przygotowania trwają, a wszystkie wcześniej zawarte umowy są realizowane. Dzięki wsłuchaniu się w głos ekspertów, harmonogramy budowy zostały urealnione i oparte na faktach i liczbach. Co więcej, osiągnięcie podobnych efektów jak obiecywano przez lata, okazało się możliwe przy wydaniu z budżetu państwa ok. 20 mld zł mniej niż szacowano wcześniej. To kluczowe, ponieważ mówimy o pieniądzach publicznych i każda złotówka obywateli musi być inwestowana rozsądnie.
W sierpniu podpisaliśmy umowę na projekt Centrum Kontroli Operacji Lotniczych (AOCC). Zaawansowane są prace master architekta nad projektem budowlanym lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego. Jednocześnie projektant inżynierii lądowej kontynuuje prace nad dokumentacją m.in. dla dróg startowych, dróg kołowania i płyt postojowych. Trwa projektowanie obiektów wspierających m.in. wieży kontroli ruchu lotniczego. W toku jest również dialog konkurencyjny dotyczący Systemu Obsługi Bagażu (BHS).
W lipcu ogłosiliśmy przetarg na budowę tunelu KDP w Łodzi. Trwa zaawansowane projektowanie ok. 480 km kolejowej linii „Y”, która połączy Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Tylko w ciągu ostatniego miesiąca zostały zatwierdzone warianty inwestorskie dla dwóch linii o łącznej długości ok. 300 km: węzła CPK – Płock – Włocławek oraz linii Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko.