Wersja językowa
pl

Sprostowanie artykułu „DGP”. CPK powstaje zgodnie z harmonogramem

Nieprawdziwa jest informacja opublikowana w "Dzienniku Gazecie Prawnej" o tym, że otwarcie nowego lotniska w 2032 roku jest zagrożone. Prace realizowane są zgodnie z terminarzem, a doniesienia redakcji ws. rzekomych opóźnień harmonogramu inwestycji nie są poparte faktami.

 

Zawarte w tekście „Dziennika Gazety Prawnej” sugestie, że CPK ma już opóźnienia dotyczące odbioru dokumentacji projektowej terminala, są nieprawdziwe. Podawane wcześniej terminy były bowiem terminami wyprzedzającymi oficjalny harmonogram. W trakcie odbioru dokumentacji zaistniała konieczność wprowadzenia zmian i korekt wynikających między innymi z dodatkowych potrzeb i uwag zgłoszonych przez kluczowych interesariuszy, takich jak Państwowa Straż Pożarna, Straż Graniczna oraz Krajowa Administracja Skarbowa. Ze względu na to, że przedmiotem odbioru jest bardzo obszerna dokumentacja, obejmująca kilkanaście tysięcy rysunków i raportów, wszelkie zmiany – nawet drobne – wymagają pełnej koordynacji tj. weryfikacji ich wpływu oraz ewentualnych aktualizacji całości projektu. Został on więc uzupełniony i poprawiony, a następnie powtórnie złożony do weryfikacji i akceptacji przez spółkę CPK. Projekty Budowlane Terminala Pasażerskiego, Dworca Kolejowego i Dworca Autobusowego autorstwa konsorcjum Foster and Partners i Buro Happold aktualnie podlegają odbiorom, które powinny zakończyć się w bieżącym kwartale

 

Kolejnymi krokami dla Lotniska CPK będzie rozpoczęcie postępowania przetargowego na wybór wykonawcy robót fundamentowych (tzw. palowania) pod terminalem, które planowane jest na przełomie 2025 i 2026 r. oraz rozpoczęcie w tym roku postępowania przetargowego na wybór wykonawcy robót dla terminala. Ponadto, po uzyskaniu przez spółkę prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, planowane jest złożenie wniosków o wydanie pozwoleń na budowę. Wszystkie te działania przebiegają zgodnie z przyjętym harmonogramem. 

Co więcej, w celu usprawnienia całego procesu inwestycyjnego i umożliwienia potencjalnym wykonawcom lepszego przygotowania się do składania ofert, spółka CPK opublikowała ostatnio plan postępowań przetargowych na cały 2025 rok. Zawiera on nie tylko przybliżone wartości zamówień przedstawione w formie przedziałów finansowych, ale także przewidywane terminy wszczęcia postępowań w ujęciu kwartalnym. W sumie ich wartość przekracza 30 mld zł. 

Przedstawienie planu do wiadomości opinii publicznej jest kolejnym dowodem, że spółka CPK działa dziś transparentnie i w oparciu o realistyczny harmonogram. W związku z tym nowe lotnisko zostanie uruchomione w 2032 r. – jednocześnie z linią Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią. Odcinki KDP do Poznania i Wrocławia będą gotowe w 2035 roku. 

 

Sugerowanie przez poprzedni Zarząd CPK, że pierwsi pasażerowie odlecą z lotniska w Baranowie w 2028 roku było myśleniem życzeniowym. Było niemal pewne, że na dzień otwarcia niegotowe byłyby zarówno nowy port lotniczy, jak i drogi dojazdowe oraz jakiekolwiek połączenia kolejowe. Właśnie dlatego harmonogram został urealniony i oparty o twarde dane i fakty, bez obserwowanych wcześniej emocji bazujących na argumentach godnościowych i politycznych. 

Wskazanie nowego horyzontu czasowego oraz zapewnienie odpowiedniego finansowania zapewniły nowe otwarcie dla całej spółki CPK. W kontekście inwestycji lotniskowych urealniono termin zakończenia budowy, prognozowaną liczbę pasażerów, a także ograniczono elementy, które generowały wysokie koszty – np. liczbę dróg kołowania. Zdecydowano również o rozpoczęciu modernizacji Lotniska Chopina, która była konieczna już dawno, ale z nieznanych powodów została zaniechana w 2018-2019 roku. Przeprowadzenie tego spóźnionego procesu jest niezbędne do zbudowania odpowiedniej bazy podróżnych, która po przeniesieniu ruchu na Lotnisko CPK pozwoli mu osiągać dodatni bilans finansowy już w pierwszych latach działania. Sprawi również, że dominującą linią w tym porcie lotniczym będzie nasz narodowy przewoźnik, czyli LOT, a nie któraś z zagranicznych linii. 

Urealnienie działań dla inwestycji kolejowych zostało z kolei oparte o oszacowane obecne i prognozowane potoki pasażerskie. Trwa realizacja celu „Polska 100 minut” i budowanie nowej infrastruktury kolejowej zapewniające lepszą integrację miast w Polsce. Priorytetem jest tu tzw. igrek (linia KDP „Y”), łączący Warszawę oraz Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Program inwestycyjny CPK nie wyklucza także średnich miast leżących w bezpośrednim sąsiedztwie „Y”, czyli np. Kalisza, Sieradza czy Pleszewa. Staną się one beneficjentami nowej infrastruktury, tzn. otrzymają z nią połączenie za sprawą łącznic do istniejących linii kolejowych. Dzięki nim część szybkich pociągów dalekobieżnych i pociągi RegioExpress, kursujące po linii KDP, będą mogły obsłużyć istniejące stacje. 

Informacje prasowe