Spotkania mieszkańców Kalisza z CPK
Od kilku godzin w Kaliszu działa punkt informacyjny Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wszyscy zainteresowani mogą osobiście porozmawiać z ekspertami spółki i dopytać o plany budowy linii nr 85 na odc. Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań. Specjaliści ds. rozwoju kolei podkreślają korzyści wynikające z przyjętego przebiegu nowej linii i wyjaśniają powody zastosowanych rozwiązań technicznych.
Mieszkańcy Kalisza będą beneficjentami nowej linii „Y” Warszawa – Łódź – Poznań, ponieważ dzięki niej ich miasto zostanie włączone w system szybkiej kolei. Wyraźnie skrócą się czasy przejazdów między miastami, a oferta komunikacyjna zostanie znacząco rozwinięta.
Na początku czerwca zaktualizowana została mapa pokazująca w przejrzysty sposób planowany przebieg linii kolejowej w rejonie Kalisza, proponowane rozwiązania projektowe oraz ich wpływ na otoczenie.
Powyższe rozwiązania były już szeroko dyskutowane, ale co kluczowe, będą jeszcze szczegółowo analizowane. W tym kontekście warto przypomnieć, że idea bypassu Kalisza powstała jeszcze za poprzedniego zarządu Spółki CPK. Również wtedy (w czerwcu 2023 roku) został podpisany aneks na opracowanie studium wykonalności dla kolejowej obwodnicy miasta. Obecny zarząd wybrał jedynie ten wariant przebiegu, który najmniej ingeruje w zabudowania mieszkaniowe i przemysłowe.
Trasa nowej linii będzie jeszcze podlegała dalszej bieżącej aktualizacji. Jest to wynik trwającego opracowywania projektu architektoniczno-budowlanego. Przyjęta już koncepcja zawiera jednak ważne informacje dotyczące rozwiązań technicznych. Zaktualizowana mapa interaktywna umożliwia przybliżanie i sprawdzanie lokalizacji z dokładnością do działki oraz wykonywanie pomiarów odległości planowanej linii kolejowej od wybranego miejsca.
Eksperci spółki CPK będą do dyspozycji mieszkańców Kalisza przez dwa dni: 4 czerwca w godz. 11-18 i 5 czerwca w godz. 9-15. Punkt informacyjny zorganizowany został w sali konferencyjnej hotelu Hampton by Hilton przy ul. Fryderyka Chopina 9. Wydarzenie jest odpowiedzią na prośby lokalnej społeczności, która zgłaszała potrzebę bezpośredniego spotkania z przedstawicielami Centralnego Portu Komunikacyjnego. Więcej informacji na temat inwestycji CPK planowanych na terenie Kalisza można znaleźć na stronie www.cpk.pl w zakładce „Dla mieszkańców” – „Program kolejowy”.

Warto przypomnieć, że ostatecznie Spółka CPK zrezygnowała z prowadzenia linii Kolei Dużych Prędkości przez osiedle Rypinek w Kaliszu. Wspomniany przebieg oznaczał radykalne ograniczenie prędkości pociągów do 100 km/h, a zwiększenie jej oznaczałoby ingerencję w lokalne zakłady pracy tj. mleczarnia Mlekovita czy Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL. Poprowadzenie nowej linii kolejowej przez tereny tych przedsiębiorstw byłoby jednoznaczne z wyburzeniem części zabudowań osiedla mieszkaniowego oraz likwidacją części miejsc pracy, które mieszkańcy regionu wskazywali jako ważne i potrzebne. Aby podnieść komfort jazdy przyszłych pasażerów przy zachowaniu kluczowych dla miasta zakładów pracy, zdecydowano o budowie tzw. bypassu – gwarantującego osiąganie najwyższych parametrów (do 350 km/h) i istotne skróceniu czasów przejazdu między Warszawą, a Poznaniem.
Planowany układ torowy wokół Kalisza będzie umożliwiał najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do stacji położonej w centrum. Składy przejeżdżające przez Kalisz, jak i te zatrzymujące się w nim, do momentu wjechania na łącznicę będą bowiem korzystały z tej samej infrastruktury. Dodać należy, że na terenie Kalisza zmodernizowana zostanie tzw. „serpentyna” (obecny przebieg linii nr 14 położony pomiędzy Piwonicami, Rypinkiem i Zagorzynkiem), a parametr prędkości zostanie podwyższony do 110 km/h. Kolizyjne i dezorganizujące ruch przejazdy kolejowe zastąpione zostaną przejazdami bezkolizyjnymi, dwupoziomowymi.
Po realizacji inwestycji Kalisz zyska najlepszą ofertę komunikacyjną w swej historii. Czas przejazdu do Poznania będzie wynosił ok. 35 minut – w zależności od prędkości pociągu (obecnie to 1 godz. 28 minut najszybszym pociągiem). Podróż z Kalisza do Warszawy skróci się o około godzinę w porównaniu z aktualnymi czasami przejazdu.
Po linii KDP planowany jest również przejazd ekspresów regionalnych, które będą najatrakcyjniejszą cenowo opcją dla codziennych dojazdów z Kalisza do Poznania. Zakładany czas przejazdu takiego pociągu będzie o około 40 minut krótszy niż obecnie. Kursowanie ekspresów regionalnych będzie zależało od organizatora przewozów wojewódzkich, czyli urzędu marszałkowskiego.
Inwestycje kolejowe CPK w całym kraju bazują na urealnionym harmonogramie i oparte są o oszacowane obecne i prognozowane potoki pasażerskie. Działania Spółki Centralny Port Komunikacyjny wpisują się w realizację celu „Polska 100 minut” i budowanie nowej infrastruktury kolejowej zapewniającej lepszą integrację miast w Polsce. Priorytetem jest tu tzw. „Y”, łączący Warszawę oraz Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Program inwestycyjny CPK nie wyklucza także średnich miast leżących w bezpośrednim sąsiedztwie „Y”, czyli np. Kalisza czy Sieradza i Pleszewa. Staną się one beneficjentami nowej infrastruktury, tzn. otrzymają z nią połączenie za sprawą łącznic do istniejących linii kolejowych.