Wersja językowa
pl

Rekordowa umowa ramowa na projektowanie inwestycji kolejowych CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła w tym tygodniu postępowanie ramowe na dokumentację projektową dla kolejowych inwestycji CPK. Szacowana wartość prac projektowych to ponad 7 mld zł netto. Jest to obecnie największa w Europie umowa ramowa na prace projektowe.

Celem tego przetargu jest wybranie na podstawie określonych kryteriów grupy wykonawców, którym spółka CPK przez osiem lat będzie mogła zlecać zadania projektowe w uproszczonym trybie postępowań wykonawczych. Spółka CPK liczy na zainteresowanie specjalistycznych biur projektowych z Polski i z zagranicy.

Przetarg jest prowadzony równolegle w dwóch językach: po polsku i angielsku. Oferty można składać do 5 listopada. Szczegóły postępowania znajdują się na platformie Smart PZP.

W zakres kolejowych prac projektowych wejdą m.in. elementy tzw. igreka: Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław (wraz z łącznikiem w kierunku Poznania), tzw.  CMK Północ (wydłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK w stronę Płocka, Włocławka i Trójmiasta) i nowa linia Katowice – Kraków. Znajdują się tam też odcinki przez rejony wykluczone dziś transportowo, np. Ostrołęka – Łomża – Giżycko; Katowice – Jastrzębie-Zdrój – Ostrawa; Łętownia – Rzeszów i Trawniki – Krasnystaw – Zamość.

Umowa ramowa na projektowanie umożliwi nam wybranie wykonawców dających rękojmię należytej jakości prac. Następnie w uproszczonych postępowaniach CPK będą oni konkurowali o umowy wykonawcze. Osiągniemy w ten sposób dobór wiarygodnych partnerów, krótszy czas postępowań a wykonawcy przewidywalność portfela zamówień. To rozwiązanie sprawdziło się już m.in. w trwających od ubiegłego roku inwentaryzacjach środowiskowych CPK, w ten sam sposób wybraliśmy już także wykonawców studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych

mówi Mikołaj Wild, prezes CPK

Zlecenia w ramach umowy ramowej będą dotyczyć: materiałów do decyzji środowiskowych, koncepcji programowo-przestrzennych (KPP), projektów i opracowań na potrzeby decyzji lokalizacyjnych i pozyskiwania nieruchomości, projektów budowlanych do uzyskania pozwolenia na budowę, projektów wykonawczych i dokumentacji służącej wyłonieniu wykonawców robót budowlanych.

Spółka CPK będzie miała przy tym możliwość zlecania usług projektowych w różnych konfiguracjach w zależności od aktualnych potrzeb (np. albo na dokumentację projektową całego procesu inwestycyjnego albo tylko na wybrane wyżej wspomniane opracowania projektowe).

Umowa ramowa umożliwi spółce CPK sprawniejszy i szybszy wybór wykonawców prac projektowych w następujących po nich uproszczonych zamówieniach wykonawczych. W trwającym postępowaniu spółka ocenia wyłącznie kryteria jakościowe (głównie kryterium doświadczenia personelu). Oferty cenowe będą brane pod uwagę dopiero podczas uproszczonych zamówień wykonawczych kierowanych do zakwalifikowanych wykonawców, z którymi zostanie zawarta umowa ramowa.

Dialog z wykonawcami i poznanie wzajemnych oczekiwań to dla nas istota współpracy przy umowach ramowych. Celem jest wspólne działanie, które zamawiającemu da możliwość sprawnego wyboru wykonawców, a wykonawcom zbudowanie wartościowego portfela zamówień w długim horyzoncie i w oparciu o jasno sprecyzowane kryteria. Jak twierdzi, spółka CPK ma nadzieję na znalezienie wykonawców na polskim rynku. Ale jeżeli okaże się on zbyt płytki, będziemy także poza granicami Polski szukać projektantów, a docelowo też wykonawców, którzy sprostają naszym oczekiwaniom

mówi Radosław Kantak, członek zarządu Spółki CPK ds. inwestycji kolejowych.

Postępowanie dotyczy łącznie 29 projektów podzielonych na 82 odcinki, które składają się na prawie 1 800 km tzw. szprych, czyli nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane przez CPK do końca 2034 r. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością projektową: do 350 km/h.

Korzystając z najlepszych międzynarodowych wzorców, stworzymy atrakcyjne dla wykonawców warunki kontraktowe. Oferujemy m.in. elastyczne formy wynagrodzenia, np. płatności częściowe, dodatkowe zaliczki płatne z góry, rozliczenie ryczałtowe i obmiarowe (zależnie od rodzaju usługi), a także dodatkowe wynagrodzenie za przyspieszenie prac. Wszystkie te rozwiązania zostały oparte o wnioski ze wstępnych konsultacji rynkowych, które przeprowadziliśmy z branżą

mówi prezes Mikołaj Wild.

Prace projektowe będą się odbywały w zespołach roboczych wspólnie z personelem spółki CPK. Przewagi przetargu CPK na umowy ramowe nad innymi postępowaniami to m.in. transparentny harmonogram rozpisany na dwie kolejne perspektywy unijne (do 2034 r.) i pozbawione nadmiernych formalności postępowania wykonawcze.

Umowa ramowa na prace projektowe to dopiero pierwszy krok. W przygotowaniu są umowy ramowe dotyczące: zleceń dla inżyniera kontraktu i na roboty budowlane.

Program inwestycji kolejowych CPK zakłada wybudowanie prawie 1800 km nowych linii kolejowych dużych prędkości prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Szacowana wartość inwestycji kolejowych CPK do 2034 r. to prawie 95 mld zł. Umożliwią one dojazd do CPK z większości miast w Polsce w czasie do 2,5 godz.

Informacje prasowe
Konrad Majszyk
Konrad Majszyk

Rzecznik prasowy

Kontakt dla mediów: [email protected]