Wersja językowa
pl

Regionalny Panel Ekspercki ZSK we Wrocławiu

Dziś warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej odbyły się we Wrocławiu. Dyskusję moderowali przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego, PKP Polskich Linii Kolejowych oraz Instytutu Rozwoju Miast i Regionów, którzy na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury realizują projekt ZSK. W siedzibie Wydziału Geodezji i Kartografii Urzędu Marszałkowskiego województwa dolnośląskiego pojawili się także liczni eksperci, naukowcy i samorządowcy z regionu zajmujący się tematyką transportu.

Najczęściej powtarzanym słowem w pracach warsztatowych w dolnośląskim warsztacie ZSK była synergia – określająca wspólne działania CPK, PKP PLK czy przewoźnika regionalnego Kolei Dolnośląskich, które prowadzą do usprawnienia transportu kolejowego i lepszej oferty dla pasażerów.

– O kierunkach rozwoju międzyregionalnych połączeń kolejowych należy rozmawiać w regionach i przy udziale ekspertów znających regionalne uwarunkowania. Takie podejście to fundament Zintegrowanej Sieci Kolejowej, wspólnego projektu CPK, PKP PLK i IRMIR. Regionalne Panele Eksperckie, w tym dzisiejszy – we Wrocławiu, to krok milowy w kierunku opracowania długoterminowego planu rozwoju sieci kolejowej w Polsce, do realizacji po 2035 roku. W ramach już przygotowywanych inwestycji CPK, Wrocław zostanie połączony linią „Y” z czterema spośród pięciu największych miast w Polsce. Dla pasażerów będzie to prawdziwa rewolucja, trasę Wrocław – Warszawa będą mogli pokonać pociągiem w czasie poniżej 100 minut

– powiedział Rafał Garpiel, dyrektor Pionu Relacji i Nieruchomości CPK.

O pozytywnych zmianach i perspektywach rozwoju kolei mówił także Mariusz Michałowski, dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego województwa dolnośląskiego:

– Cieszę się, że możemy dołożyć swoją cegiełkę na mapie ZSK, która pozwoli na opracowanie planu rozwoju kolei. Województwo dolnośląskie od lat stawia na ten środek transportu, wybiera go coraz więcej mieszkańców regionu. Koleje Dolnośląskie w tym roku mają w planie przejechać swoimi składami ponad 15 mln kilometrów otwierając również nowe połączenia. Inwestujemy w tabor, rewitalizujemy infrastrukturę i zaplecze techniczne. Te działania wpisują się w inwestycje CPK i PKP PLK.

Uczestnicy Regionalnego Panelu Eksperckiego szczególną uwagę zwracali na usprawnienie połączeń pasażerskich Wrocławia z Warszawą i Poznaniem, co stanie się do roku 2035. To wtedy oddana do użytku zostanie budowana przez CPK linia KDP – „Y”, która połączy Warszawę – CPK – Łódź oraz Wrocław i Poznań. Wśród innych kierunków wskazywano Kraków, Opole i Zieloną Górę. Przedmiotem dyskusji była również poprawa transportu kolejowego cargo, szczególnie do nadbałtyckich portów Gdyni, Gdańska i Szczecina oraz Katowic. Podkreślano również znaczenie połączeń transgranicznych Wrocławia i regionu z niemieckimi Dreznem i Berlinem oraz czeskim Brnem.

– Warsztaty konsultacyjne we Wrocławiu pokazują siłę efektu synergii. W przypadku wspólnych działań z CPK osiągniętymi dodatkowymi wartościami są nie tylko budowa Kolei Dużych Prędkości i możliwość dalszego rozwoju połączeń aglomeracyjnych oraz międzyregionalnych, ale także długoterminowa strategia modernizacji infrastruktury kolejowej. Już dziś widzimy efekty współpracy ekspertów PLK SA i CPK nad koncepcją układów torowych Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Synergia pomiędzy PLK SA i DSDiK to przykład skutecznej kooperacji dwóch zarządców infrastruktury kolejowej, której celem jest lepsza koordynacja inwestycji oraz efektywne wykorzystanie środków finansowych. Fundamentem nowoczesnej mobilności jest zaś synergia kolei z transportem autobusowym

– powiedział Rafał Banaszkiewicz, dyrektor i Pełnomocnik Zarządu ds. przygotowania inwestycji PLK S.A.

W warsztatach ZSK we Wrocławiu wzięli udział przedstawiciele administracji samorządowej, naukowcy oraz eksperci branżowi, m.in. z Kolei Dolnośląskich, Instytutu Rozwoju Terytorialnego, Politechniki Wrocławskiej czy Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.

Projekt ZSK ma na celu opracowanie planu rozwoju sieci kolejowej w Polsce po 2035 r. Po zakończeniu wszystkich 16 wojewódzkich Paneli Eksperckich rozpocznie się etap analiz sieciowych i prac planistycznych. Efektem tych działań będzie długoterminowy, stabilny plan rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce.

Docelowy kształt dokumentu ZSK, który stanie się podstawą dla wytycznych rządu, powstanie w oparciu o wnioski płynące z warsztatów, uwzględniając kształt obecnej sieci kolejowej i plany inwestycyjne CPK i PKP PLK realizowane do 2035 r. W opracowaniu finalnych założeń ZSK pomogą analizy wielokryterialne oraz zaawansowane narzędzia analityczne CPK, takie jak Pasażerki Model Transportowy oraz Towarowy Model Transportowy.

Zakończenie prac nad projektem ZSK planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r.

Informacje prasowe