Wersja językowa
pl

Przetarg na roboty budowlane dla kolejowych „szprych” CPK. Ruszają największe w Polsce wstępne konsultacje rynkowe

Do końca 2034 roku spółka Centralny Port Komunikacyjny planuje wybudować 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to prawie 2000 km nowych linii kolejowych. Przygotowując się do przetargu na roboty budowlane, spółka rozpoczyna dziś wstępne konsultacje rynkowe (WKR) z potencjalnymi wykonawcami.

Celem ogłoszonych przez spółkę CPK konsultacji jest dialog z rynkiem w sprawie m.in. założeń planowanego postępowania przetargowego na roboty budowlane, warunków i kryteriów oceny ofert, zapisów umownych umożliwiających realizację zamówienia, rozkładu ryzyka między zamawiającego a wykonawców, pakietowania czy zakresu zamówień.

Spółka CPK planuje również skonfrontować podejście polskiego rynku do innowacyjnych rozwiązań stosowanych z powodzeniem za granicą takich jak np. rozliczenie w formule open book, tzw. target price, podwykonawca mianowany czy dostawy własne zamawiającego.

W konsultacjach mogą wziąć udział aż 33 podmioty z branży budowlanej. Wykonawcy uczestniczący w WKR będą podzieleni na wykonawców generalnych (odpowiedzialnych za całość procesu inwestycyjnego) i wykonawców poszczególnych branż. Konsultacje są więc kierowane zarówno do największych firm z branży budowlanej w Polsce i za granicą, jak i do lokalnych podmiotów specjalizujących się w poszczególnych branżach (roboty przygotowawcze, torowe, trakcyjne, sterowanie ruchem kolejowym itd.) oraz do organizacji zrzeszających firmy z branży budowlanej.

Szczegółowe informacje dotyczące WKR można znaleźć na platformie internetowej SmartPZP. Konsultacje prowadzone są w języku polskim i częściowo angielskim (w zakresie dokumentacji i odpowiedzi na pytania). Termin składania wniosków do udziału w konsultacjach upływa dnia 23 maja 2022 r. o godz. 10:00.

Postępowanie na roboty budowlane dla inwestycji kolejowych będzie kolejnym dużym przetargiem spółki CPK. W październiku 2021 r. ogłoszono postępowanie na projektowanie kolejowych „szprych” o wartości ponad 7 mld zł, do którego zostało zakwalifikowanych 11 oferentów m.in. z Polski, Belgii, Hiszpanii, Szwecji, Norwegii czy Korei Południowej.

Natomiast w styczniu tego roku ruszył przetarg na inżyniera kontraktu, czyli podmiotu, który w imieniu spółki CPK będzie nadzorował poszczególne etapy inwestycji w programie kolejowym. Szacowana wartość tej umowy to 2,5 mld zł. W tym przypadku oferentów jest 20, m.in. z Polski, Francji, Niemiec i Stanów Zjednoczonych.

Oba postępowania są na etapie kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, która poprzedza podpisanie umowy.

Obecnie CPK realizuje 10 kontraktów na studia wykonalności (STEŚ) w różnych częściach Polski. Dotyczą one kolejowych odcinków: Warszawa – Łódź, Łódź – Wrocław, Żarów – granica z Czechami, Sieradz – Poznań, Katowice – Ostrawa, Łętownia – Rzeszów, Trawniki – Zamość – Bełżec, Ostrołęka – Łomża – Giżycko, CPK – Płock – Włocławek i węzła kolejowego CPK. Łącznie prace przygotowawcze trwają już na 1300 km.

Informacje prasowe