Półmetek warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej
W Poznaniu odbyły się kolejne, ósme już warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK). W sumie zaplanowanych zostało 16 spotkań z ekspertami i naukowcami, które przyczynią się do opracowania spójnego planu rozwoju sieci kolejowej w Polsce po 2035 roku. Projekt ZSK na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury realizują wspólnie Centralny Port Komunikacyjny, PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów.
Celem warsztatu, podczas którego na zaproszenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego spotkali się eksperci i naukowcy, którzy na co dzień specjalizują się w tematyce transportu, inwestycji, turystyki, planowania przestrzennego i urbanistyki, było wskazanie preferowanych kierunków rozbudowy połączeń kolejowych – zarówno w ujęciu transgranicznym, ogólnopolskim, jak i regionalnym.
– Dla CPK kluczowa jest w tej chwili budowa kolejowego „Y”, który połączy nową linią KDP Poznań m.in. z Warszawa, Łodzią i Wrocławiem. Kwestią otwartą są jednak kolejne inwestycje, ich kształt i priorytet realizacyjny, na czym skupiamy się w ramach projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej. Chcemy stworzyć taką infrastrukturę, z której korzystanie będzie wygodniejszą, bezpieczniejszą i przede wszystkim szybszą opcją niż połączenia drogowe oraz tańszą niż przelot samolotem. Jednocześnie ta nowa infrastruktura ma być spójna z istniejącymi i modernizowanymi liniami kolejowymi oraz służyć wszystkim mieszkańcom województwa wielkopolskiego, np. miastom takim jak Kalisz czy Nowe Miasto nad Wartą

Znaczenie rozwoju kolei i projektu ZSK podkreślał Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego:
– Cieszę się, że udało nam się zebrać na warsztatach w Poznaniu tak merytoryczne grono ekspertów transportowców, przedstawicieli samorządów i naukowców. Dzisiejsze prace warsztatowe ZSK wpłyną nie tylko na plany budowy i modernizacji nowych linii kolejowych w województwie wielkopolskim, ale też pozwolą powiązać je w spójne ciągi komunikacyjne na terenie całego kraju.

W warsztacie ZSK w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu uczestniczyli m.in. samorządowcy i społecznicy z Piły, przedstawiciele Urzędu Miasta Poznań, Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu, Wielkopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów, Zarządu Dróg Wojewódzkich, przewoźnika kolejowego Polregio oraz naukowcy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i Politechniki Poznańskiej.
Podczas warsztatu można było usłyszeć jak planowanie nowych i modernizacje istniejących linii kolejowych, za które odpowiadają PKP PLK, może wpłynąć na wskazywane przez uczestników spotkania kierunki realizacji kolejnych inwestycji kolejowych w regionie wielkopolskim.
– „Doświadczenie napędza przyszłość”. To hasło dzisiejszych warsztatów zorganizowanych w stolicy Wielkopolski. Węzeł kolejowy w Poznaniu jest kluczowy tak dla regionu, jak i całego obszaru sieci kolejowej między Wrocławiem, Warszawą, Szczecinem i Gdańskiem. Poznań leży na skrzyżowaniu silnych, zelektryfikowanych linii komunikacyjnych i jest kluczem do utrzymania szybkiego tempa rozwoju regionu. W mniejszych ośrodkach jakość życia zależy w dużym stopniu od jakości systemu transportu publicznego, przy czym kolej odgrywa tu wiodącą rolę. Warsztaty pozwoliły wybrzmieć dwóm istotnym wnioskom: należy koniecznie przyśpieszyć dojazdy do Krakowa czy Warszawy oraz dalej rozwijać połączenia aglomeracyjne, regionalne i międzywojewódzkie, wpinające w system silnych linii komunikacyjnych Kalisz, Ostrów Wlkp., Kępno, Śrem, Czarnków, Trzciankę, Międzychód, Złotów, Wągrowiec czy Gostyń
Uczestnicy spotkania podkreślali konieczność usprawniania połączeń kolejowych z Warszawą, Wrocławiem, Gdańskiem i Koszalinem, a w kontekście transgranicznym Niemcami i stolicą Czech. Wśród najważniejszych kierunków w wymianie cargo wskazywano Trójmiasto, Szczecin, Warszawę i Katowice.

Wielkopolskie warsztaty ZSK to dokładnie półmetek ogólnopolskich spotkań CPK, PKP PLK i IRMiRu, których celem jest wypracowanie długoterminowego planu rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce. Po zakończeniu fazy warsztatowo-konsultacyjnej we wszystkich 16 województwach rozpoczną się prace planistyczne i analizy sieciowe, które doprowadzą do stworzenia kompleksowej koncepcji ZSK.
To właśnie ona określi kierunki rozwoju sieci w ujęciu międzyregionalnych połączeń kolejowych z podziałem na zadania, które będą realizowały spółki CPK i PKP PLK po 2035 r. Założenia ZSK będą opierały się również na narzędziach analitycznych CPK, takich jak Pasażerki Model Transportowy i Towarowy Model Transportowy. Nad całością prac czuwać będzie Rada Naukowa złożona z ekspertów i naukowców.
Zakończenie analiz związanych z ZSK planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r. Wynik tych prac będzie stanowić podstawę rozporządzenia Rady Ministrów, które wyznaczy kolejowe priorytety inwestycyjne po 2035 roku.
