Panel ekspercki Zintegrowanej Sieci Kolejowej w Olsztynie. Cykl warsztatów zbliża się do mety
Czternaste z serii szesnastu warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK), organizowanych przez Centralny Port Komunikacyjny, PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury, odbyło się dziś w Olsztynie. Spotkanie było okazją do przedstawienia i przedyskutowania pomysłów i koncepcji różnych rozwiązań komunikacyjnych dla województwa warmińsko-mazurskiego i jego połączenia z innymi regionami Polski.
Regionalny Panel Ekspercki ZSK w Olsztynie przyciągnął specjalistów na co dzień zajmujących się transportem i komunikacją, pracowników urzędów: wojewódzkiego, marszałkowskiego i miasta, reprezentantów organizacji branżowych, a także Zarządu Dróg Wojewódzkich, Polregio, Portu Lotniczego Olsztyn–Mazury oraz naukowców z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego z Olsztyna i Akademii Nauk Stosowanych w Elblągu.

– Podczas każdego z warsztatów ZSK skupiamy się, by proponowane rozwiązania przyciągały pasażera, były atrakcyjną wypadkową wytyczonych korytarzy, docelowej prędkości przejazdu i liczby przystanków. Warmińsko-mazurskie chociażby z uwagi na swoje ogromne turystyczne walory ma potencjał do rozwoju publicznego transportu, w tym przede wszystkim kolei
W trakcie warsztatów przewijał się również temat szybkiej linii w województwie warmińsko– mazurskim i połączenia z centrum kraju regionalnych miast poprzez linię kolejową nr 29 Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko, nad którą prace prowadzi spółka CPK. Analizowano i omawiano jak ogłoszony we wrześniu 2024 wariant inwestorski dla tej linii wpisuje się w kontekst różnych scenariuszy rozwoju sieci kolejowej w regionie. Niedawno ukończona przebudowa stacji Olsztyn Główny i Ełk, nie tylko poprawiły standard obsługi pasażerów, ale również usprawniły przewozy cargo. Dalszy rozwój sieci kolejowej w regionie znacząco wpłynie na komfort podróży mieszkańców, a także umożliwi im szybsze dotarcie koleją do innych miast w Polsce.

Uczestnicy Regionalnego Panelu Eksperckiego w Olsztynie szczególną uwagę zwrócili na znaczenie połączeń pasażerskich m.in. w kierunku Warszawy, Gdańska i Wrocławia oraz towarowych m.in. w stronę Warszawy, Gdańska, Poznania, Białegostoku i Katowic oraz transgranicznych: na Litwę, Ukrainę, do Niemiec i z obwodem królewieckim. Z uwagi na uwarunkowania turystyczne regionu wskazywano na szczególnie istotne połączenia warmińsko–mazurskiego z m.in. z Mazowszem, południem Polski czy Litwą.

– Infrastruktura kolejowa zapewnia spójność terytorialną i gospodarczy rozwój woj. warmińsko-mazurskiego. Podczas dzisiejszych warsztatów szczególną uwagę zwrócono na silne powiązania Warmii i Mazur z Warszawą i Gdańskiem oraz na ważną rolę linii komunikacyjnych z Olsztyna przez Szczytno i Ostrołękę do Warszawy. Co istotne, projektowane rozwiązania infrastrukturalne nie koncentrowały się wyłącznie na dużych miastach. Włączenie mniejszych miejscowości, tak aby rozwój kolejowy stał się impulsem dla aktywizacji społecznej i gospodarczej całego regionu, to jedno z wiodących zadań do realizacji. Propozycją poprawy dostępności do miast i turystycznych generatorów ruchu jest nowa linia komunikacyjna Olsztyn – Mrągowo – Kętrzyn – Mrągowo (ze skomunikowaniem do Mikołajek) – Giżycko – Ełk
Zebrane wnioski z 16 warsztatów zostaną poddane analizie wielokryterialnej i działaniom planistycznym. Następnie opracowane, przy pomocy narzędzi analitycznych CPK, takich jak Pasażerki Model Transportowy i Towarowy Model Transportowy, pomogą w określeniu długoterminowego planu rozwoju infrastruktury kolejowej kraju. Finalna koncepcja ZSK będzie stanowić podstawę dla rozporządzenia Rady Ministrów, które wyznaczy kolejowe priorytety inwestycyjne na obszarze Polski po roku 2035. Nad całością prac ZSK czuwać będzie Rada Naukowa złożona z ekspertów i naukowców.
Zakończenie prac nad Zintegrowaną Siecią Kolejową planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r.
