„Ostre cięcie w cargo?”. Sprostowanie tekstu na portalu wnp.pl w sprawie prognoz ruchu CPK
W odpowiedzi na zawierający liczne nieprawdy tekst „Ostre cięcie w cargo. Władze CPK „schodzą na ziemię", a branża nie zostawia suchej nitki” na portalu wnp.pl spółka Centralny Port Komunikacyjny oświadcza, że:

- Nieprawdą jest, że „trzy razy mniej ładunków cargo niż zakładano jeszcze przed rokiem, przewinie się przez nowe lotnisko CPK w pierwszych latach po jego uruchomieniu.”
Fakty są takie, że prognoza IATA z 2023 r. zakładała uruchomienie Lotniska CPK w 2028 r., a w pierwszym pełnym roku funkcjonowania lotnisko miało obsłużyć 440 tys. ton cargo i poczty lotniczej. Aktualna prognoza zakłada dla pierwszego pełnego roku funkcjonowania lotniska (2033 r.) wolumen 310 tys. ton. Nowa prognoza w pierwszych latach po uruchomieniu CPK nie jest więc trzykrotnie mniejsza, ani nawet nie jest mniejsza o jedną trzecią.
Warto zauważyć, że podczas, gdy w ubiegłym roku lotnisko Chopina obsłużyło ok. 130 tys. ton cargo lotniczego to IATA prognozuje, że dzięki udostępnieniu nowej infrastruktury CPK w roku 2035 obsłuży wolumen na poziomie ponad 450 tys. ton, czyli znacznie ponad trzy razy tyle ile dziś cargo lotniczego podróżuje na pokładach samolotów z i do warszawskiego lotniska. W roku 2040, pięć lat później, wartość ta ma zbliżyć się do 800 tys. ton.
- Nieprawdą jest, że „w 2032 roku, czyli w chwili uruchomienia nowego lotniska, ładunków obsłużonych na CPK będzie trzykrotnie mniej niż IATA prognozowała jeszcze przed rokiem. Wpływ na te liczby zapewne ma działające jeszcze do 2034 lotnisko Chopina, które będzie „zbierało” większość towarów dla Warszawy. Patrząc jednak dalej w przyszłość to poziom frachtu długo będzie dwukrotnie niższy niż wcześniej zakładano”
Prawda jest taka, że jednym z założeń dla prognozy, jest przeniesienie ruchu cargo z Lotniska Chopina w momencie uruchomienia CPK. Uruchomienie Lotniska CPK jest planowane w 2032 r., nie jest więc prawdą, że Lotnisko Chopina w zakresie ruchu komercyjnego pasażerskiego i cargo ma działać do r. 2034.
Warto zwrócić uwagę, że bariery rozwojowe dla ruchu cargo związane m.in. z ograniczeniami lotów w porze nocy oraz infrastrukturą Lotniska Chopina będą się utrzymywały aż do 2032 r. To właśnie dlatego punkt startowy dla silnego wzrostu obsługiwanych wolumenów cargo przesuwa się o cztery lata – i stad w dużej mierze biorą się wspomniane różnice w porównaniu do prognozy z 2023 r.
Niższa dynamika wzrostu prognozy cargo Lotniska CPK wynika również z urealnienia w prognozie możliwości rynku w zakresie dostosowania się do nowego lotniska, w tym konieczności zmiany łańcuchów dostaw, dostępności frachtowców i konieczności dostosowania siatki połączeń.
W ramach punktu odniesienia, warto zwrócić uwagę, że pomimo urealnienia wzrostów, aktualna prognoza cargo od IATA jest i tak wyższa niż prognoza ULC z 2022 r.
- W błąd może wprowadzić ten cytat: „Nie wyobrażam sobie centralnego, strategicznego węzła komunikacyjnego XXI wieku, w 38-milionowym kraju, z silnie rozwijającą się gospodarką bez nowoczesnego terminala dedykowanego do obsługi cargo. To byłby kardynalny błąd i zaprzepaszczona szansa dla dalszego zrównoważonego rozwoju sieci transportowej w Polsce. Trudno liczyć na to, że agenci handlingowi zainwestują środki w budowę infrastruktury, bo ich inwestycje powinny skupiać się raczej wokół wyposażenia tej infrastruktury, technologii i ludziach do obsługi – dodaje szefowa R-BAG Poland.”
Prawda jest taka, że spółka CPK również nie wyobraża sobie takiej sytuacji. Wręcz przeciwnie – infrastruktura cargo w postaci nowoczesnych terminali dla agentów handlingowych i integratorów (wraz z niezbędną częścią wspierającą) jest kluczowym elementem inwestycji, którego uruchomienie jest zaplanowane wraz z otwarciem portu lotniczego.
Jedynym przyjmowanym w tym momencie przez spółkę modelem, dla przyszłych operacji w ramach obszaru cargo jest taki, w którym spółka CPK realizuje budowę obiektów, a operatorzy strefy je wynajmują i wyposażają. Spółka jest w stałym dialogu z branżą, a infrastruktura jest planowana zgodnie ze zgłaszanymi wymaganiami. W ciągu najbliższego roku ta współpraca zacieśni się jeszcze bardziej, ze względu na planowane uruchamianie pierwszych prac projektowych związanych z infrastrukturą cargo.
Nie zgadzamy się ze stwierdzeniem: „Dotychczas nie mieliśmy okazji trafić z naszymi argumentami do władz CPK. Nie uczestniczymy w dialogu ze spółką, który prowadziłby do odpowiedzi na nasze pytania. Jeżeli jest plan na zagospodarowanie cargo lotniczego na Mazowszu, to jest on albo niewystarczająco precyzyjny, albo nie został jeszcze ujawniony.”
W rzeczywistości w ostatnich miesiącach zostały przeprowadzone konsultacje z kluczowymi interesariuszami strefy cargo (także z DHL Express), podczas których przedstawiciele Spółki CPK omawiali m.in. szczegóły dotyczące harmonogramu realizacji i aktualizacji zapotrzebowania na infrastrukturę.
Spółka na bieżąco i otwarcie dzieli się z partnerami ustalonymi dotychczas szczegółami. Jedynie tam, gdzie decyzje w obszarze cargo nie zostały jeszcze podjęte, nie wszystkie informacje mogą zostać ujawnione na tak wczesnym etapie prac.
Zapewniamy, że będziemy dostarczać partnerom wszelkich niezbędnych informacji, oraz że w dalszym ciągu będziemy prowadzić otwarty dialog z branżą, który będzie ukierunkowany na przygotowanie optymalnej infrastruktury cargo dla CPK.