Opole. Przystanek numer siedem na trasie warsztatów w ramach Zintegrowanej Sieci Kolejowej
Do półmetka zbliża się cykl ogólnopolskich warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK) organizowanych w każdym z województw przez Centralny Port Komunikacyjny, PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury. Kolejnym przystankiem na trasie ZSK było dziś Opole, gdzie spotkali się przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej województwa opolskiego oraz urzędów i instytucji działających na tym terenie.
Celem spotkania było wypracowanie kierunków rozwoju kolei w województwie opolskim, które staną się integralną częścią kompleksowego planu rozwoju sieci kolejowej w Polsce. Dzięki licznej obecności reprezentantów opolskich urzędów, ekspertów transportowych, a także przedstawicieli lokalnego samorządu, podczas warsztatów uwzględniono różnorodne potrzeby regionu, starając się wspólnie nakreślić przyszły kształt tamtejszej sieci kolejowej.

– Kontynuujemy cykl Regionalnych Paneli Eksperckich, w trakcie których – dzięki uprzejmości urzędów marszałkowskich – rozmawiamy z ekspertami w regionach. Dziś w województwie opolskim poznaliśmy lokalne uwarunkowania oraz specyfikę istniejących już powiązań z województwami sąsiednimi, w ujęciu pasażerskim i towarowym. Rezultaty warsztatów będą dla nas kluczowe w dalszych pracach nad Zintegrowaną Siecią Kolejową realizowanych z udziałem Rady Naukowej

O tym, jak ważny jest dla mieszkańców województwa opolskiego rozwój sieci kolejowej w ich regionie, świadczyć może udział w spotkaniu zarówno Piotra Pośpiecha, wicewojewody opolskiego i Roberta Węgrzyna, członka zarządu województwa opolskiego, a także m.in. przedstawicieli Urzędu Miasta w Opolu, Departamentu Infrastruktury i Gospodarki UMWO, Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki, Opolskiego Zakładu POLREGIO oraz zastępców burmistrzów Brzegu, Kluczborka, Olesna, Głubczyc i Nysy.
– Inwestujemy w zielony transport, jakim jest kolej, i cieszymy się, że województwo opolskie może włączyć się w proces tworzenia założeń ZSK. Dzięki współpracy z PKP PLK pociągi między Opolem Głównym i Zachodnim kursują po dwóch nowych torach. Mieszkańcy Opolszczyzny korzystają również ze zmodernizowanej trasy Kędzierzyn-Koźle-Opole Zachodnie. Na opolskich torach pojawi się w ciągu najbliższych lat docelowo 20 nowych pociągów typu Elf – to z kolei efekt umowy z bydgoską PESĄ. Za kilka dni ogłaszamy też przetarg na zakup pojazdów spalinowych na linie niezelektryfikowane

– Kolejne owocne warsztaty za nami. Jednym z tematów stały się połączenia transgraniczne. Czechy, Góry Opawskie, Głuchołazy – to przykłady zapomnianych kierunków, na które istnieje wyraźne zapotrzebowanie i na nie powinniśmy reagować. Warsztaty koncentrowały się również na elektryfikacji linii kolejowych w województwie opolskim, której znaczenie jest nie do przecenienia zarówno dla transportu pasażerskiego, jak i towarowego. Proces ten będzie miał kluczowy wpływ na rozwój połączeń aglomeracyjnych, szczególnie tych łączących miasta pełniące funkcję generatorów ruchu – Nysę i Kluczbork z Opolem oraz dalej z Wrocławiem czy Katowicami. Istotne tak dla regionu, jak i całego kraju jest długoterminowe podejście do planowanych inwestycji kolejowych – tylko dzięki strategicznemu podejściu możliwe są spójność infrastruktury, poprawienie dostępności regionu i dynamiczny rozwój gospodarczy

Warsztaty w Opolu to już siódme – po Białymstoku, Lublinie, Kielcach, Krakowie, Rzeszowie i Wrocławiu – spotkanie z przedstawicielami województw w celu wypracowania długoterminowego planu rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce. Po zakończeniu fazy warsztatowo-konsultacyjnej we wszystkich 16 województwach rozpoczną się prace planistyczne i analizy sieciowe, które doprowadzą do stworzenia kompleksowej koncepcji ZSK. Określi ona kierunki rozwoju sieci w ujęciu międzyregionalnej sieci kolejowej z podziałem na zadania, które będą realizowały spółki CPK i PKP PLK po 2035 r. Założenia ZSK będą opierały się również na narzędziach analitycznych CPK, takich jak Pasażerki Model Transportowy i Towarowy Model Transportowy. Nad całością prac czuwać będzie Rada Naukowa złożona z ekspertów i naukowców.
Zakończenie analiz związanych z ZSK planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r. Wynik tych prac będzie stanowić podstawę dokumentu rządowego, który wyznaczy kolejowe priorytety inwestycyjne po 2035 roku.