Nowy ośrodek kontroli ruchu lotniczego. Zabezpieczenie dla CPK
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej odebrała od wykonawcy Ośrodek Kontroli Ruchu Lotniczego w sąsiedztwie lotniska Poznań-Ławica. To właśnie stąd będzie mógł być nadzorowany ruch lotniczy na terenie całej Polski. To także pierwsza z inwestycji PAŻP w infrastrukturę na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Remote Tower (tzw. wieża zdalna) to technologia umożliwiająca sprawowanie kontroli ruchu lotniczego w danym porcie z innego, oddalonego nawet o kilkaset kilometrów miejsca – z wykorzystaniem zaawansowanych cyfrowych środków transmisji obrazu i dźwięku. Poznańska inwestycja została odebrana od wykonawcy 15 czerwca. Dzisiaj wiceminister spraw zagranicznych Szymon Szynkowski vel Sęk w towarzystwie prezesa spółki CPK Mikołaja Wilda i prezesa PAŻP Janusza Janiszewskiego odwiedzili nowy obiekt w sąsiedztwie Portu Lotniczego Poznań-Ławica.
– Wielkie inwestycje zaczynają się od mniejszych kroków. Dzisiaj wizja Centralnego Portu Komunikacyjnego powoli staje się faktem. Obiekt w Poznaniu to pierwsza z inwestycji PAŻP w infrastrukturę na potrzeby CPK, to także miejsce w którym powstawać będą technologie wykorzystywane na wszystkich lotniskach w Polsce i, mam nadzieję, na świecie
– Pozycja Polski na światowym rynku lotniczym jest coraz silniejsza. Dotyczy to nie tylko większej liczby rejsów i obsługiwanych kierunków, ale także rozwoju całego zaplecza sektora lotniczego. Cieszę się, że Poznań dzięki tej inwestycji staje się jasnym punktem na mapie lotniczych innowacji technologicznych
Ośrodek Kontroli Ruchu Lotniczego w Poznaniu to trzypoziomowy, samowystarczalny, ekologiczny kompleks zbudowany w miejscu starej wieży radarowej. Umowa na realizację inwestycji została zawarta z firmą Hochtief Polska w maju 2018 roku. Wartość inwestycji wyniosła 91,5 mln zł. Kontrakt został zrealizowany w formule zaprojektuj i wybuduj w czasie 25 miesięcy. Zlecenie objęło zaprojektowanie i budowę nowego OKRL wraz z infrastrukturą techniczną, rozbiórkę istniejących obiektów, adaptację i modernizację wieży o wysokości 24 metrów, realizację drogi dojazdowej i parkingu.
W kompleksie o powierzchni niemal 10 tys. m. kw. znajdują się m.in. dwie sale o powierzchni 1280 mkw każda, dwie bliźniacze serwerownie (o powierzchni 570 mkw każda), zaplecze socjalne przygotowane dla zespołów kontrolerów, techników i programistów, w tym 50 kapsuł snu. Obiekt wyposażony jest w dwa niezależne zasilenia z sieci elektroenergetycznej i dodatkowo dwa agregaty prądotwórcze o mocy 1,5 MW każdy, które mogłyby zaopatrzyć w prąd średniej wielkości miasto, a do tego zabezpieczony jest systemami UPS z bateriami akumulatorów. W kompleksie znajduje się centrum gaszenia gazem specjalistycznego sprzętu kontrolerskiego, pięć pomp ciepła z wymiennikiem gruntowym o mocy ok. 240 kW, w oparciu o 35 odwiertów o głębokości 200 m. zapewniających ekologiczne i samowystarczalne zasilanie, a także stanowiska przygotowane do ładowania samochodów elektrycznych, czy rowerownia.
– Dokładnie rok temu wspólnie z Politechniką Poznańską i Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym (PCSS) rozpoczęliśmy projekt NaviHub. Laboratorium innowacji, które będzie miało tu swoją siedzibę, pozwoli także na dalszy rozwój systemu koordynacji lotów dronów PANSA UTM
Inwestycja wpisuje się w plany budowy CPK, na terenie którego powstanie wieża konwencjonalna, ale technologia zdalna z wykorzystaniem nowego centrum sterowania w Poznaniu będzie wykorzystana jako rozwiązanie awaryjne. W ramach projektu CPK w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany – ściśle zintegrowany z koleją i drogami – Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.
– CPK to nie tylko nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy, to też szeroka rozumiana infrastruktura realizowana w różnych miejscach kraju. I tak, jak PAŻP jest istotną częścią całego projektu CPK, tak mamy nadzieję, że rozwiązanie wypracowywane w Ośrodku Kontroli Ruchu Lotniczego w Poznaniu będą służyły nie tylko CPK, ale też wszystkim portom regionalnym w Polsce
Inwestycja będzie uruchamiana operacyjnie w kilku etapach. Cały proces powinien zakończyć się w ciągu dwóch lat.
W poznańskim ośrodku powstanie centrum zapasowe dla CZRL w Warszawie, z którego pełniona będzie służba kontroli ruchu dla portów lotniczych w Polsce, a także centrum rozwoju technologii, którego zadaniem będzie tworzenie wiedzy specjalistycznej w obszarze kontroli ruchu oraz zbudowanie zaplecza wysokiej klasy specjalistów w obszarach związanych z lotnictwem i nowoczesnymi technologiami.
Centrum kompetencji będzie również miejscem strategicznym, w kontekście zbierania, integracji, przetwarzania, analizowania i dystrybucji danych lotniczych dla wszystkich interesariuszy.