Nowa infrastruktura jest w Polsce potrzebna. Debata o CPK podczas EKG
Zarząd Centralnego Portu Komunikacyjnego nie rezygnuje z budowy nowego lotniska. Ta infrastruktura jest w Polsce potrzebna. Projekt CPK należy jednak zoptymalizować, harmonogram urealnić, a jako rozwiązanie pomostowe przeprowadzić doraźną rozbudowę Lotniska Chopina. Takie tezy padły we wtorek, 7 maja, podczas debaty „Megalotnisko na nowo” w trakcie XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
– Dzisiaj nie mówimy o tym, czy budować CPK, ale jak go budować. Kontynuujemy ten projekt infrastrukturalny, a jednocześnie go optymalizujemy i urealniamy
Jak zauważył, pytań do projektu CPK wciąż jest wiele, np. dlaczego prawdopodobieństwo uruchomienia I etapu Lotniska CPK w oficjalnym terminie w 2028 r. zostało oszacowane przez poprzedni zarząd na 15-20 proc albo dlaczego Program Wieloletni CPK na lata 2024-2030 został uchwalony tydzień po wyborach parlamentarnych.
– Ekspertów z Pionu Lotniskowego CPK, z pionu Kolejowego CPK, a także doradcę zewnętrznego pytaliśmy, jaka jest realna data uruchomienia nowej infrastruktury. Po uwzględnieniu wszystkich zmiennych padała data nie 2028, ale 2032 r.
– Jeśli to jest prawdziwa data i realny harmonogram, to z czym zostawiamy LOT, skoro przepustowość Lotniska Chopina kończy się w przyszłym roku? Nie ma sensu budowanie hubu, jeśli przewoźnik będący jego gospodarzem nie obejmie ok. 60 proc. ruchu. Właśnie dlatego jako rozwiązanie pomostowe proponujemy rozbudowę Lotniska Chopina
Dariusz Kuś, członek zarządu CPK, odniósł się do ambitnych harmonogramów budowy lotniska z 20–procentową szansą realizacji.
– Jeśli pilot oświadczyłby pasażerom przed lotem, że jest 20 proc. szans na to, że starczy im paliwa na podróż, to raczej nikt nie chciałby lecieć takim samolotem
Jak podkreślił członek zarządu CPK, spółka będzie realizować projekt w partnerskiej współpracy z partnerami branżowymi.
– Ze współpracy CPK z PPL i PKP PLK wyniknie synergia projektów kolejowych i lotniskowych, w związku z czym będziemy rozsądnie wydawać publiczne pieniądze
– Proponuję, żeby patrzeć na projekt CPK profesjonalnie i bez emocji. Naszym celem, który konsekwentnie realizujemy, jest określnie, jak zrealizować projekt CPK racjonalnie, jak nie wydać niepotrzebnych kwot i jak zgrać biznes CPK z celami PPL z punktu widzenia grupy kapitałowej. Osiem audytów wewnętrznych jest gotowych. Te analizy doprowadzą do decyzji kierunkowej, która jest już domeną rządu. Naszym zadaniem jest zapewnić regionowi Mazowsza operowanie z istniejącej sieci lotnisk, w tym Lotniska Chopina, a docelowo z CPK i zapewnić przedłużenie działania hubu, który dziś jest na Chopinie, a docelowo w CPK
W odpowiedzi na stwierdzenie byłego prezesa CPK Mikołaja Wilda, że planowane inwestycje w Lotnisko Chopina się nie zwrócą, prezes Polskich Portów Lotniczych Andrzej Ilków zauważył, że rozbudowa Lotniska Chopina zwiększy przepustowość tego portu o 10 mln pasażerów rocznie.
– Kwestią kluczową jest budowa masy krytycznej pasażerów przesiadkowych, która zostanie przeniesiona z Chopina do CPK. Według założeń naszej inwestycji, które zostaną doprecyzowane do października, do 2034 r. nastąpi pełna amortyzacja, czyli zainwestowane w Lotnisko Chopina środki się zwrócą
– Spółka CPK ma ogromny potencjał, a projekt CPK jest potrzebny, chociaż wymaga optymalizacji. Audyt jest procesem naturalnym – nowy wykonawca projektu budowlanego także zaczyna swoje działania od inwentaryzacji. Czekamy na decyzje polityczne. Dzisiaj rozmawiamy o tym, jak dobrze zbudować nową infrastrukturę CPK: lotnisko kolej i drogi