Wersja językowa
pl

Nowa infrastruktura jest w Polsce potrzebna. Debata o CPK podczas EKG 

Zarząd Centralnego Portu Komunikacyjnego nie rezygnuje z budowy nowego lotniska. Ta infrastruktura jest w Polsce potrzebna. Projekt CPK należy jednak zoptymalizować, harmonogram urealnić, a jako rozwiązanie pomostowe przeprowadzić doraźną rozbudowę Lotniska Chopina. Takie tezy padły we wtorek, 7 maja, podczas debaty „Megalotnisko na nowo” w trakcie XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Dzisiaj nie mówimy o tym, czy budować CPK, ale jak go budować. Kontynuujemy ten projekt infrastrukturalny, a jednocześnie go optymalizujemy i urealniamy

– podkreślił na początku debaty Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Jak zauważył, pytań do projektu CPK wciąż jest wiele, np. dlaczego prawdopodobieństwo uruchomienia I etapu Lotniska CPK w oficjalnym terminie w 2028 r. zostało oszacowane przez poprzedni zarząd na 15-20 proc albo dlaczego Program Wieloletni CPK na lata 2024-2030 został uchwalony tydzień po wyborach parlamentarnych. 

Grupa PTWP

–  Ekspertów z Pionu Lotniskowego CPK, z pionu Kolejowego CPK, a także doradcę zewnętrznego pytaliśmy, jaka jest realna data uruchomienia nowej infrastruktury. Po uwzględnieniu wszystkich zmiennych padała data nie 2028, ale 2032 r.

– powiedział Maciej Lasek.

Jeśli to jest prawdziwa data i realny harmonogram, to z czym zostawiamy LOT, skoro przepustowość Lotniska Chopina kończy się w przyszłym roku? Nie ma sensu budowanie hubu, jeśli przewoźnik będący jego gospodarzem nie obejmie ok. 60 proc. ruchu. Właśnie dlatego jako rozwiązanie pomostowe proponujemy rozbudowę Lotniska Chopina

– zauważył minister.

Dariusz Kuś, członek zarządu CPK, odniósł się do ambitnych harmonogramów budowy lotniska z 20procentową szansą realizacji.

Jeśli pilot oświadczyłby pasażerom przed lotem, że jest 20 proc. szans na to, że starczy im paliwa na podróż, to raczej nikt nie chciałby lecieć takim samolotem

– zażartował.

Jak podkreślił członek zarządu CPK, spółka będzie realizować projekt w partnerskiej współpracy z partnerami branżowymi.

–  Ze współpracy CPK z PPL i PKP PLK wyniknie synergia projektów kolejowych i lotniskowych, w związku z czym będziemy rozsądnie wydawać publiczne pieniądze

– powiedział Dariusz Kuś.

Grupa PTWP

Proponuję, żeby patrzeć na projekt  CPK profesjonalnie i bez emocji. Naszym celem, który konsekwentnie realizujemy, jest określnie, jak zrealizować projekt CPK racjonalnie, jak nie wydać niepotrzebnych kwot i jak zgrać biznes CPK z celami PPL z punktu widzenia grupy kapitałowej. Osiem audytów wewnętrznych jest gotowych. Te analizy doprowadzą do decyzji kierunkowej, która jest już domeną rządu. Naszym zadaniem jest zapewnić regionowi Mazowsza operowanie z istniejącej sieci lotnisk, w tym Lotniska Chopina, a docelowo z CPK i zapewnić przedłużenie działania hubu, który dziś jest na Chopinie, a docelowo w CPK

– zaapelował Dariusz Kuś, członek zarządu CPK.

W odpowiedzi na stwierdzenie byłego prezesa CPK Mikołaja Wilda, że planowane inwestycje w Lotnisko Chopina się nie zwrócą, prezes Polskich Portów Lotniczych Andrzej Ilków zauważył, że rozbudowa Lotniska Chopina zwiększy przepustowość tego portu o 10 mln pasażerów rocznie. 

– Kwestią kluczową jest budowa masy krytycznej pasażerów przesiadkowych, która zostanie przeniesiona z Chopina do CPK. Według założeń naszej inwestycji, które zostaną doprecyzowane do października, do 2034 r. nastąpi pełna amortyzacja, czyli zainwestowane w Lotnisko Chopina środki się zwrócą

– zapowiedział Andrzej Ilków.

Spółka CPK ma ogromny potencjał, a projekt CPK jest potrzebny, chociaż wymaga optymalizacji. Audyt jest procesem naturalnymnowy wykonawca projektu budowlanego także zaczyna swoje działania od inwentaryzacji. Czekamy na decyzje polityczne. Dzisiaj rozmawiamy o tym, jak dobrze zbudować nową infrastrukturę CPK: lotnisko kolej i drogi

– zakończył pełnomocnik rządu ds. CPK.

Grupa PTWP

Informacje prasowe