Na EKG o CPK. Inwestycje lotnicze i kolejowe napędzą polską gospodarkę
W Katowicach wystartował Europejski Kongres Gospodarczy (EEC 2025). To największe wydarzenie gospodarcze w Europie Środkowej już po raz siedemnasty gromadzi liderów polityki, biznesu, nauki i organizacji społecznych. W panelach poświęconych lotnictwu i kolei udział wzięli przedstawiciele zarządu CPK: dr Filip Czernicki, Piotr Rachwalski i Dariusz Kuś. Opowiadali o stopniu zaawansowania prac realizowanych przez spółkę oraz podkreślali ich znaczenie dla polskiej gospodarki, infrastruktury i transportu.
Czy jesteśmy w stanie w całości sfinansować lotniskowy projekt CPK? Jaki będzie udział polskich firm projektowych i wykonawczych w projektach Centralnego Portu Komunikacyjnego? Co wiemy o potencjalnej roli nowego lotniska w strukturze krajowego transportu? Na te i inne pytania odpowiedzi szukano w panelu „Megalotnisko: tak czy inaczej”.
Udział w debacie wziął m.in. pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. W czasie dyskusji podkreślił, że inwestycja lotniskowa nie tylko od początku będzie rentowna i pozwoli na generowanie zysku, „ale co więcej te zyski będą zostawały w kraju”. – Dzięki współpracy z Polskimi Portami Lotniczymi, CPK ma dziś silne podstawy finansowe – wskazał.

Prezes CPK dr Filip Czernicki odnosząc się do pytań o finansowanie budowy portu dodawał z kolei: „Jesteśmy w przededniu otwarcia kopert z ofertami podmiotów doradczych wspierających nas w pozyskiwaniu finansowania dłużnego. Po wstępnych rozmowach z bankami na rynku polskim i międzynarodowym widzimy duże zainteresowanie. To nas cieszy, ponieważ powinno skutkować dobrymi ofertami i niskimi marżami.”

Filip Czernicki zaznaczył, że po raz pierwszy pod skrzydłami jednego ministra znalazły się CPK, cała branża lotniskowa oraz nasz narodowy przewoźnik, czyli LOT.
– Traktujemy Polskie Porty Lotnicze jako najlepszego branżowego inwestora, jakiego można mieć w Polsce. Współpraca CPK-PPL jest potraktowaniem całego projektu jako jednego business case. Właściwa modernizacja Lotniska Chopina i rozbudowanie ruchu na obecnej infrastrukturze są niezbędne dla przyszłego sukcesu CPK.”

Członek zarządu CPK Piotr Rachwalski wystąpił natomiast w debacie „Kolejnictwo w Polsce i Europie” w czasie której m.in. analizowano kluczowe trendy określające perspektywę rozwoju europejskiego kolejnictwa: zeroemisyjność i cyfryzację. Rozmawiano, jak na tym tle wygląda polskie kolejnictwo i jak rysuje się jego przyszłość? Szczegółowo omawiano także inwestycje i modernizacje dot. infrastruktury kolei i taboru oraz nowe technologie sprzyjające zeroemisyjności – wśród europejskich przewoźników i na polskim rynku. Znaczną część debaty poświęcono również Kolejom Dużych Prędkości, które budować będzie CPK. W tym kontekście na czynniki pierwsze rozłożono wyzwania techniczne i organizacyjne.
Piotr Rachwalski zaznaczył, że plany kolejowe spółki obejmują nie tylko budowę „Y”, czyli linii z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania. – Chociażby linia Katowice-Ostrawa czy tzw. CMK Północ w kierunku Trójmiasta są pewne, bo jako inwestycje bronią się pod każdym względem – zaznaczył. Jak dodał, zyskają także średnie miasta leżące w bezpośrednim sąsiedztwie linii „Y” (np. Kalisz, Sieradz czy Pleszew).

Członek zarządu CPK podkreślał również znaczenie współpracy różnych podmiotów budujących kolej w Polsce. Przypomniał, że właśnie dlatego CPK, PKP PLK i Instytut Rozwoju Miast i Regionów opracowują projekt Zintegrowanej Sieci Kolejowej.
– Przeprowadziliśmy już konsultacje w 16 regionach. Powołaliśmy ekspertów. Zakończenie analiz i publikację docelowego planu rozwoju sieci kolejowej planujemy na I kwartał 2026 roku – mówił zaznaczając potrzebę stworzenia wieloletniej perspektywy rozwoju tej sieci transportu.

„Inwestycje infrastrukturalne: zmiana i kontynuacja” – to nazwa innego z paneli, w którym wystąpił kolejny z przedstawicieli zarządu CPK: Dariusz Kuś. Opowiadając o bieżących zadaniach informował, że „trwa zaawansowane projektowanie części Airside przyszłego lotniska CPK.
Dopytywany o to co przed nami dodał, że spółka jest „przed odbiorem finalnego projektu budowlanego, który pozwoli rozpocząć procedurę starania się o pozwolenie na budowę oraz uruchomienia procesu wyboru wykonawcy budowy terminala”.
Dariusz Kuś wspomniał także o „zaproszeniu w zeszłym tygodniu do składania ofert w postępowaniu na zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie Systemu Obsługi Bagażu dla Lotniska CPK.” – Ponieważ jest to niezwykle ważny element funkcjonowania portu lotniczego, proces ten prowadzimy już na końcowym etapie projektowania, a do składania ofert zaprosiliśmy trzy podmioty z dużym międzynarodowym doświadczeniem – wskazał.
