Spółka CPK odpowiada byłemu premierowi: Program Kolejowy jest kontynuowany
W odpowiedzi na wpis na Twitterze / X byłego Premiera Mateusza Morawieckiego w sprawie inwestycji kolejowych CPK: „Ponadto KPK nie przewiduje inwestycji w ramach komponentu kolejowego @CPK_PL. O tym nie było ani słowa z ust premiera - te inwestycje całkowicie zniknęły. Można z tego wywnioskować, że między wierszami Donald Tusk ogłosił zamknięcie ambitnej, szerokiej koncepcji kolejowej CPK” - wyjaśniamy:
Program Kolejowy CPK jest konsekwentnie kontynuowany, a dla inwestycji jest zapewnione finansowanie. Uchwalony przez Radę Ministrów Program Wieloletni CPK 2024-2032 przewiduje, że wydatki na kontynuację prac przygotowawczych i projektowych CPK oraz zasadnicze roboty budowlane wyniosą łącznie 131,7 mld zł, z czego finansowanie komponentu kolejowego CPK, w tym budowę kolejowej linii Warszawa – CPK – Łódź – Poznań / Wrocławia, zostanie przeznaczonych ponad 76,8 mld zł – z emisji obligacji i dofinansowania UE. W związku z tym obawy Pana Premiera o to, że ambitna koncepcja kolejowa CPK miałaby zostać rzekomo „zamknięta”, są całkowicie bezpodstawne.
Program zakłada, że do końca 2032 r. zostanie uruchomiona pierwsza linia KDP z Warszawy do Łodzi (wraz z 4,6-kilometrowym tunelem dalekobieżnym w Łodzi) oraz stacją kolejową CPK zintegrowaną z terminalem lotniska. Roboty budowlane dla tunelu w Łodzi już trwają. Po pierwsze, kończy się budowa komory startowej Retkinia, od której drążenie tunelu KDP zacznie zmechanizowana tarcza drążąca TBM. Po drugie, trwają prace związane ze wzmacnianiem fundamentów Łódzkiego Domu Kultury. Trwa ocena ofert przetargu na budowę tunelu (wpłynęło pięć ofert, a wszystkie mieszczą się w kosztorysie).
Trwają prace w ramach umowy na zaprojektowanie pierwszego etapu węzła kolejowego CPK. Wcześniej zawarty został kontrakt na projektowanie linii kolejowej CPK między Sieradzem, Kaliszem, Pleszewem i Poznaniem. Na realizację tego zadania Unia Europejska przyznała dofinansowanie 162 mln zł. Ogółem w projektowaniu oraz na etapie uzyskiwania pozwoleń i decyzji jest ponad 480 km szybkiej kolejowej linii „Y”: Warszawa – CPK – Łódź – Poznań / Wrocław.
Program Wieloletni wskazuje odcinki – poza linią „Y” – o łącznej długości ok. 880 km, dla których przewidziano kontynuację prac przygotowawczych: projektowych lub przedprojektowych. Te pierwsze dotyczą dwóch odcinków: między Katowicami i granicą (w kierunku czeskiej Ostrawy) na Śląsku oraz Łętownia – Rzeszów na Podkarpaciu. Dla pozostałych linii kontynuowane są prace przedprojektowe.
Jednocześnie spółka CPK wspólnie z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi (PKP PLK) uruchomiła pod egidą Ministerstwa Infrastruktury projekt Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK). Dotychczas warsztaty ZSK odbyły się przy udziale samorządowców, przedstawicieli administracji rządowej i organizacji branżowych w siedmiu z 16 województw, a do końca marca zaplanowane są pozostałe. Zakończenie analiz związanych z ZSK planowane jest w I kwartale 2026 r. i będzie stanowić podstawę dla rozporządzenia wyznaczającego kolejowe priorytety inwestycyjne po ukończeniu linii „Y”. Znajdą one odzwierciedlenie w kolejnym etapie Programu Wieloletniego CPK (po 2032 r.).