Wersja językowa
pl

Łódzkie ostatnim z wojewódzkich warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej. Celem plan inwestycji CPK i PLK po 2035 r.

W Łodzi zakończył się 16. panel ekspercki zorganizowany przez Centralny Port Komunikacyjny, PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury. Panele odbyły się we wszystkich województwach. Ich celem jest określenie we współpracy z władzami regionu kierunków rozwoju inwestycji kolejowych po 2035 r., kiedy gotowa ma być linia „Y” wraz z Lotniskiem CPK.

Panele eksperckie w ramach Zintegrowanej Sieci Kolejowej wystartowały 23 stycznia w Białymstoku w woj. podlaskim. Następnie odbyły się w Kielcach w woj. świętokrzyskim, w Krakowie w małopolskim, w Lublinie w lubelskim, w Rzeszowie w podkarpackim, we Wrocławiu w dolnośląskim, w Opolu w opolskim, w Poznaniu w wielkopolskim, w Zielonej Górze w lubuskim, w Gdańsku w pomorskim, w Szczecinie w zachodniopomorskim, w Toruniu w kujawsko-pomorskim, Warszawie w mazowieckim, w Olsztynie w warmińsko-mazurskim i w Katowicach w śląskim. 

W zorganizowanym w siedzibie Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej panelu eksperckim Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK) wzięło udział ponad 50 uczestników, którzy zajmują się m.in. organizacją transportu, przewozami kolejowymi, inwestycjami infrastrukturalnymi i rozwojem przestrzennym.  

Z jednej strony, województwo łódzkie ma szczęście i szansę być regionem, przez który będzie przebiegać linia Kolei Dużych Prędkości. Z drugiej to stawia też przed nami dodatkowe wyzwania, szczególnie związane z funkcjonowaniem naszego przewoźnika, czyli Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA). Zawsze powtarzam, że KDP to rwąca rzeka, która będzie przepływać przez woj. łódzkie, a naszym zadaniem jest zapewnić jej dopływy, czyli właśnie połączenia regionalne, które każdego dnia dowożą mieszkańców do pracy czy szkoły. Dlatego tak ważne jest, żebyśmy wspólnie wypracowywali rozwiązania, które uwzględnią rolę ŁKA, będącej kręgosłupem transportowym naszego regionu. Apeluję do wszystkich, którzy będą decydować o tym, jak ostatecznie będzie wyglądała Zintegrowana Sieć Kolejowa, aby zawsze brali pod uwagę interesy i oczekiwania lokalnej społeczności

– mówi Joanna Skrzydlewska, marszałek województwa łódzkiego.

Cieszymy się, że podsumowujące spotkanie warsztatowe w ramach ZSK odbywa się w Łodzi. Nasz region leży pośrodku szlaków z południa na północ i ze wschodu na zachód Polski, a nowe inwestycje powinny tylko umocnić transportową pozycję naszego województwa. Łódzkie to region centralny, dlatego należy w niego inwestować, co przełoży się także w skali ogólnopolskiej. Efektem nowych, potrzebnych inwestycji kolejowych będzie poprawa komfortu i jakości życia mieszkańców

– mówi Marek Mazur, wicewojewoda łódzki.

Wśród reprezentowanych instytucji były m.in. Łódzki Urząd Wojewódzki, Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, Powiat Łódzki Wschodni, urzędy miast: Łódź, Piotrków Trybunalski, Bełchatów, Sieradz, Łowicz, Radomsko, Opoczno, Wieluń, Koluszki, Brzeziny i Wieruszów, Biuro Planowania Regionalnego Województwa Łódzkiego, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi, Zarząd Nieruchomości Województwa Łódzkiego, Miejska Pracownia Urbanistyczna, przewoźnicy kolejowi: Zakład Łódzki Polregio i Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA) oraz Stowarzyszenie Łódzki Obszar Metropolitalny.

Ostatni z cyklu 16 warsztatów przypadł na województwo łódzkie, na terenie, którego zostało zlokalizowanych kilka inwestycji, m.in. znaczna część linii „Y” Kolei Dużych Prędkości: Warszawa – CPK – Łódź, która jest fazie projektowania, pozyskiwania zgód i wykupu nieruchomości, a w przypadku tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi na etapie zaawansowanych robót wstępnych. Jednocześnie przygotowujemy plan kolejnych inwestycji kolejowych po 2035 r. Warsztaty służą pozyskaniu informacji o uwarunkowaniach lokalnych, a następnie zaprojektowaniu w zgodzie z samorządami i w poszanowaniu ich potrzeb przyszłego kształtu sieci kolejowej

kolejowej – mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK odpowiedzialny za inwestycje kolejowe CPK.

Łódzkie to ważny centralny region, który znajduje się obecnie w oku inwestycyjnego cyklonu. Dzieje się tak za sprawą realizowanych i przygotowywanych inwestycji PKP PLK i CPK, które pozwolą na spozycjonowanie Łodzi jako kluczowego punktu na głównych szlakach kolejowych. Działania PLK i CPK, w tym dwa realizowane tunele średnicowe w Łodzi: nasz aglomeracyjny i ten dalekobieżny inwestycyjnego partnera, są ze sobą ściśle skoordynowane. Trwające obecnie, ale i przyszłe inwestycje, których kształt i harmonogramy zależą m.in. od tych warsztatów, zdecydują o rozwoju województwa łódzkiego w ciągu kolejnych 100-150 lat

– mówi Paweł Pleśniar, pełnomocnik zarządu PLK ds. planowania rozwoju i utrzymania infrastruktury kolejowej.

Wśród najważniejszych kierunków i połączeń pasażerskich województwa łódzkiego uczestnicy warsztatów wskazywali przede wszystkim na Warszawę, a także na Wrocław i Poznań (wskazując na potrzebę poprawy czasów przejazdu do tych dwóch miast) oraz na Trójmiasto i Kraków. Podkreślano ogromne znaczenie transportu towarowego do Trójmiasta, Warszawy, Katowic (szerzej: Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii), Poznania, Wrocławia. W kontekście transgranicznym najczęściej wymieniano połączenia z Niemcami, Czechami i Ukrainą.

Jak wynika z aktualnych harmonogramów CPK, do końca 2032 r. zostanie zbudowany i oddany do użytku odcinek KDP między Warszawą, stacją CPK i Łodzią, co zbiegnie się w czasie z przeniesieniem ruchu na nowe Lotnisko CPK. Pozostałe odcinki linii „Y”: Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań mają zostać uruchomione do 2035 r. W sumie będzie to ok. 480 km nowych linii KDP, które są obecnie w Polsce na etapie zaawansowanego projektowania, a w przypadku tunelu w Łodzi już prac budowlanych.

Teraz, po zakończeniu wszystkich Regionalnych Paneli Eksperckich, rozpoczną się prace planistyczne i analizy sieciowe. Podczas tego etapu eksperci z CPK, PKP PLK i IRMiR będą korzystać z zaawansowanych narzędzi analitycznych m.in. Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT) i Towarowego Modelu Transportowego (TMT). W określeniu tych kierunków pomocne będą również analizy aglomeracyjne, w tym hierarchizacja polskich miast, opracowane przez IRMiR. Nad całością prac czuwać będzie Rada Naukowa złożona z ekspertów i naukowców.

Zakończenie analiz związanych z ZSK planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r. Ma ona stanowić podstawę rozporządzenia Rady Ministrów, które wyznaczy kolejowe priorytety i zadania inwestycyjne na obszarze całej Polski od połowy lat 30., czyli po zakończeniu obecnych programów inwestycyjnych CPK i PLK.

Informacje prasowe