Konsultacje Zintegrowanej Sieci Kolejowej. O inwestycjach kolejowych CPK i PKP PLK w woj. świętokrzyskim
W Kielcach odbył się dziś drugi z ogólnopolskich warsztatów z udziałem przedstawicieli spółek Centralny Port Komunikacyjny i PKP Polskich Linii Kolejowych oraz Instytutu Rozwoju Miast i Regionów. Celem tych konsultacji, które są prowadzone po patronatem Ministerstwa Infrastruktury i w ścisłej współpracy z gospodarzami regionu, samorządowcami, organizacjami branżowymi i uczelniami, jest ustalenie docelowych kierunków rozwoju międzyregionalnej sieci kolejowej po wybudowaniu do 2035 r. linii Y: Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław / Poznań.
W Regionalnym Panelu Eksperckim w Kielcach, którego gospodarzem był Urząd Marszałkowski reprezentowany przez Andrzeja Prusia z zarządu województwa świętokrzyskiego, wzięło udział ponad 30 uczestników z kręgów samorządowych, eksperckich i branżowych.
To było już drugie z zaplanowanych 16 spotkań wojewódzkich, na których mają zostać wypracowane założenia Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK), czyli nowego długoterminowego podejścia do rozwoju kolei w Polsce. Pierwsze dotyczyło województwa podlaskiego i odbyło się w ubiegły czwartek w Białymstoku.

Dzisiaj w Kielcach uczestnicy rozmawiali m.in. o istniejących uwarunkowaniach gospodarczych w województwie świętokrzyskim, kierunkach rozwoju regionalnego, miejscowej sieci osadniczej i powiązaniach z sąsiednimi regionami. Zgłaszane uwagi dotyczyły m.in. zwiększenia atrakcyjności regionu dla inwestorów, m.in. poprzez usprawnienie połączeń z dużymi ośrodkami miejskimi i aglomeracjami, np. z Warszawą, Krakowem, ale również Łodzią, Wrocławiem, Lublinem czy Rzeszowem.
Uczestnicy konsultacji zastanawiali się nad najlepszymi rozwiązaniami, wpisującymi województwo świętokrzyskie w przygotowywany przez CPK projekt linii Kolei Dużych Prędkości Y, a także w wyznaczony przez Ministerstwo Infrastruktury cel „Polska 100 minut” (zapewnienie szybkich połączeń kolejowych między największymi aglomeracjami). Część uwag dotyczyła też zwiększenia kolejowej dostępności regionu dla turystów.

– Rozwój kolei w Polsce musi odbywać się w oparciu o potrzeby mieszkańców i opinie ekspertów. Nasz cel jest taki, żeby kolejowe decyzje inwestycyjne CPK były wynikiem konsensusu, a nie z góry narzuconych decyzji. To dlatego wspólnie z resortem infrastruktury, PKP PLK i IRMiR działamy w formule szerokich konsultacji, w oparciu o dane i liczby oraz w ścisłej współpracy z ekspertami różnych specjalizacji
– Jako zarządca wiemy, że parametry infrastruktury kolejowej powinny być dostosowane do potrzeb zgłaszanych w regionach. Wieloośrodkowa struktura osadnicza w Polsce jest atutem i należy to wykorzystać. Razem z uczestnikami projektu ZSK pracujemy nad spójnym i długoterminowym podejściem do inwestycji kolejowych w skali całego kraju

Po zakończeniu warsztatów w województwach kolejowi inwestorzy rozpoczną prace planistyczne i analizy sieciowe przy użyciu m.in. Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT) i Towarowego Modelu Transportowego (TMT). Chodzi m.in. o zidentyfikowanie korytarzy dla nowej i modernizowanej infrastruktury, żeby uwzględniały potrzeby rozwojowe. Punktem odniesienia do tych prac będzie hierarchizacja polskich miast opracowana przez Instytut Rozwoju Miast i Regionów, który bierze aktywny udział w projekcie.
Celem ZSK jest określenie kierunku przyszłych przedsięwzięć CPK i PKP PLK dotyczących międzyregionalnej sieci kolejowej – już po zakończeniu obecnie trwających Programu Wieloletniego CPK 2024-2032, który został przyjęty przez Radę Ministrów ostatniego dnia grudnia ub. roku, i Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r., stanowiącego podstawę inwestycji PKP PLK. Dzięki temu ZSK to projekt pozwalający zaplanować rozwój sieci kolejowej po 2035 r.

Jak wynika z urealnionych harmonogramów CPK, do końca 2032 r. zostanie zbudowany i oddany do użytku odcinek KPD między Warszawą, stacją CPK i Łodzią, co powinno zbiegnąć się w czasie z przeniesieniem ruchu na nowe Lotnisko CPK. Pozostałe odcinki tzw. linii Y: Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań, mają zostać uruchomione do 2035 r. W sumie będzie to ok. 480 km nowych linii KDP, które są obecnie na etapie zaawansowanego projektowania, a w przypadku tunelu w Łodzi już prac budowlanych.
Po Białymstoku i Kielcach w ciągu najbliższych tygodni analogiczne Regionalne Panele Eksperckie z zastosowaniem tej samej metodologii odbędą się w 14 pozostałych województwach.
Zakończenie analiz związanych z ZSK planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r. Ich wyniki będą stanowić podstawę dla dokumentu rządowego wyznaczającego kolejowe priorytety inwestycyjne w kolejnych latach.
