Konsultacje założeń ZSK w województwie pomorskim. Kolejny warsztatowy panel ekspercki odbył się w Gdańsku.
Gdańsk jest kolejnym miastem wojewódzkim, w którym odbyły się warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK) organizowane przez Centralny Port Komunikacyjny, PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury. W trakcie spotkania wskazywano na potrzeby transportowe regionu, proponowano przebiegi nowych połączeń kolejowych z uwzględnieniem zarówno ruchu pasażerskiego, jak i bardzo istotnych dla rozwoju regionu pomorskiego przewozów cargo.
Dzisiejsze warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej były jednym z ważniejszych spotkań, w kontekście planowania rozwoju infrastruktury kolejowej dla województwa pomorskiego. Potrzeby połączenia pomorskich portów, rozwój ruchu regionalnego, uwzględnienie ośrodków średniej wielkości, połączenia Kolejami Dużych Prędkości – każdy z tych tematów wymaga dobrego zaplanowania i wpisania w kontekst trwających inwestycji CPK i PKP PLK. CPK prowadzi obecnie prace nad opracowaniem najlepszego wariantu przebiegu linii kolejowych nr 5 Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie i 242 Grudziądz – Gdańsk. Już w zeszłym roku przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego odbyli serię 33 spotkań w gminach, przez które przebiega 5 rozpatrywanych wariantów tych linii. Wzięło w nich udział ponad 3 tysięcy mieszkańców. Temat proponowanych rozwiązań dla linii KDP na Pomorzu był również przedmiotem rozmów podczas prac warsztatowych, skupiających się na analizie jak prowadzone prace wpisują się w kontekst różnych scenariuszy rozwoju sieci kolejowej.

– Celem naszych spotkań ZSK w regionach jest zasięgnięcie opinii lokalnych ekspertów i wypracowanie najkorzystniejszych propozycji połączeń transportowych z perspektywy pasażera, ale i rozwoju regionu. Z rozmów wynika, że szybkie połączenia w standardzie KDP, które planujemy są potrzebne. Mam nadzieję, że w niedalekiej przyszłości połączą Warszawę i lotnisko CPK z metropolią trójmiejską, włączając również Płock czy Grudziądz. Nie możemy zapominać również, że obie linie 5 i 242, nad którymi pracujemy w Spółce, przystosowane będą do ruchu mieszanego, a więc umożliwią szybkie dostawy cargo z głębi kraju do trójmiejskich portów
Znaczenie inwestycji kolejowych w regionie pomorskim, zarówno tych planowanych przez Centralny Port Komunikacyjny, jak i już realizowanych przez PKP PLK, podkreślał Michał Tusk, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury ds. rozwoju i integracji transportu urzędu marszałkowskiego województwa pomorskiego:
– Województwo pomorskie od lat stawia na kolej. Przy współudziale funduszy samorządu modernizowane są kolejne kilometry linii kolejowych. Ogromne środki inwestujemy w nowoczesny tabor, od lat mamy własną spółkę zarządzającą infrastrukturą. Inwestycje PKP PLK czy plany budowy przez CPK linii KDP CMK Północ przyjmujemy z satysfakcją i nadzieją. W przyszłości będą stanowić podstawę dobrej oferty przewozowej dla pasażera. Inwestycje kolejowe to również turystyka i transport cargo, co oznacza rozwój nie tylko Trójmiasta, ale i całego regionu.

Podczas warsztatów w Gdańsku uczestnicy wskazywali na konieczność usprawniania połączeń z Warszawą, a także dobrego skomunikowania Trójmiasta z Krakowem, Poznaniem oraz Bydgoszczą i Toruniem. Podkreślano również znaczenie dla rozwoju regionu realizacji połączeń transgranicznych. Zwrócono też uwagę na istotną rolę przewozów towarowych z i do trójmiejskich portów z miast takich jak Katowice, Łódź czy Rzeszów w kontekście wymiany cargo z Ukrainą i potencjału, który daje linia szerokotorowa LHS.
Warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej mają na celu wypracowanie długoterminowego planu rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce, który będzie realizowany po zakończeniu trwającego Programu Wieloletniego CPK 2024 – 2032, i Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r., stanowiącego podstawę inwestycji PKP PLK.
– Realizowane inwestycje PLK SA w województwie pomorskim pozwolą na zintensyfikowanie rozwoju połączeń aglomeracyjnych, regionalnych i międzywojewódzkich oraz zwiększą konkurencyjność i efektywność przewozów towarowych. Warsztaty pozwoliły dostrzec konieczność poprawy jakości obsługi kolejowej portów w Gdyni i Gdańsku. Przed nami pogłębianie powiązań komunikacyjnych z Elblągiem, Grudziądzem, Olsztynem, Toruniem i Bydgoszczą w najwyższych parametrach technicznych, z perspektywą włączenia ich w ciągi komunikacyjne Trójmiasto – Warszawa, Poznań, Łódź, Katowice czy Kraków. Nie mniej istotny okazał się turystyczny aspekt woj. pomorskiego i stojące przed nami z tego tytułu wyzwania: Mierzeja Helska, Łeba, Żuławy Wiślane czy Szwajcaria Kaszubska to silne generatory ruchu w regionie. Należy im się nasza wyjątkowa uwaga

Warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej obywają się w każdym z województw. Od początku roku przedstawiciele CPK, PKP PLK i IRMiRu odwiedzili już Białystok, Lublin, Kielce, Kraków, Rzeszów, Wrocław, Opole, Poznań i Zieloną Górę. Po zakończeniu serii spotkań warsztatowych rozpoczną się prace planistyczne i analizy sieciowe. Ich celem będzie stworzenie kompleksowej koncepcji Zintegrowanej Sieci Kolejowej, która określi kierunki rozwoju międzyregionalnej sieci kolejowej realizowanej przez CPK i PKP PLK.
W opracowaniu finalnych wniosków pomocne będą narzędzia analityczne CPK, takie jak Pasażerki Model Transportowy i Towarowy Model Transportowy. Nad całością prac nad ZSK czuwać będzie Rada Naukowa złożona z ekspertów i naukowców. Zakończenie analiz dotyczących Zintegrowanej Sieci Kolejowej planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r.
