Wersja językowa
pl

KDP dla Kalisza. Najlepsze rozwiązania usprawnią podróże mieszkańców do Poznania, Łodzi i Warszawy 

Kalisz zyska na budowie KDP. Przyjęte przez spółkę CPK rozwiązania trasowania Kolei Dużych Prędkości z wykorzystaniem bajpasa z jednej strony pozwolą, dzięki podniesieniu prędkości do 320 km/h, najszybszym pociągom uzyskać bezkonkurencyjne czasy przejazdu między Warszawą, Łodzią a Poznaniem, a z drugiej, umożliwią nieco wolniejszym składom KDP sprawną obsługę podróżnych na stacji Kalisz gwarantując szybkie i regularne połączenia z największymi miastami na trasie kolejowego „Y”.

Szybkie połączenia dla podróżujących z Kalisza 

Mieszkańcy Kalisza w pełni staną się beneficjentami nowej linii „Y”, która połączy Warszawę – Łódź – Poznań/Wrocław. Miasto zostanie włączone w system szybkiej kolei. Podróż z Kalisza do Warszawy może potrwać jedynie 1 godz. 39 minut, a do Poznania zaledwie ok. 40 minut. Oprócz tego nowa infrastruktura KDP będzie wykorzystywana również przez ekspresy regionalne, które będą najatrakcyjniejszą cenowo opcją dla codziennych dojazdów do pracy czy szkoły na trasie z Kalisza do Poznania.  

Zakładany czas przejazdu takiego pociągu to ok. 1 godziny. Dla porównania: dziś taka podróż trwa ok. 1 godz. 30 min. Kursowanie ekspresów regionalnych będzie zależało od organizatora przewozów wojewódzkich, czyli urzędu marszałkowskiego.  

Stacja w Kaliszu lokalnym hubem mobilności  

Budowa linii KDP będzie obejmowała również działania zwiększające integrację węzła przesiadkowego, w tym przebudowę istniejącej stacji w Kaliszu w zakresie układu torowego i infrastruktury pasażerskiej. W porównaniu ze stanem obecnym proponowane rozwiązanie zakłada m.in. zwiększenie liczby peronów kolejowych do obsługi pasażerów, nowe rozwiązania regionalnego i miejskiego transportu autobusowego, układu drogowego i sieci dróg rowerowych. Jest to efekt wielomiesięcznej współpracy między specjalistami z Urzędu Miasta Kalisza, a planistami transportowymi i projektantami inwestycji CPK. 

Tym samym stacja kolejowa w Kaliszu stanie się jednym z projektowanych na trasie kolejowego „Y” Lokalnych Hubów Mobilności (LHM). Projekt ten pozwala na szersze spojrzenie na zagospodarowanie stacji kolejowych i ich otoczenia oraz opiera się na ścisłej współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego. Celem jest zaprojektowanie stacji jako multimodalnego węzła przesiadkowego zintegrowanego z otaczającą go tkanką miejską. Stacja w Kaliszu stanie się miejscem przyjaznym pasażerom i mieszkańcom, zwiększając dostępność do usług kolejowych i zachęcając do wyboru komunikacji publicznej. Proponowane rozwiązania będą impulsem rozwojowym dla tej części miasta. 

Propozycje rozwiązań KDP wzorowane na Francji i Hiszpanii 

Projektowane założenia kolejowej obsługi Kalisza stosowane są z powodzeniem jako standardowe w krajach zachodnich, które mają doświadczenie w budowie i eksploatacji linii KDP. Według tego modelu – zakładającego bajpass dla najszybszych przejazdów bezpośrednich łączących największe aglomeracje miejskie oraz system łącznic umożliwiający zjechanie na stacje w mniejszych miejscowościach na trasie – realizowana jest np. obsługa kolejowa miasta Le Mans w zachodniej części Francji, gdzie mieszka 145 tys. osób (w aglomeracji ponad 220 tys.). To miasto każdego dnia omija bajpasem 35 par pociągów TGV (w obu kierunkach). W tym samym czasie do miasta zjeżdża łącznicami i zatrzymuje się 21 par pociągów niższej kategorii. Podobne rozwiązania Francuzi zastosowali np. w Poitiers i Tours.

Inny przykład to hiszpańska Saragossa, która leży w połowie drogi między Madrytem i Barceloną z populacją sięgającą 685 tys. mieszkańców.To piąte co do wielkości miasto Hiszpanii posiada obwodnicę kolejową. W tym przypadku liczba par szybkich pociągów jadących po jego obrzeżach to 15, a zjeżdżających do centrum – 30. W ramach obsługi kolejowej prawie pięć razy mniejszej Lleidy, która znajduje się 150 km na zachód od Barcelony, zastosowane rozwiązanie projektowe jest analogiczne, a proporcja wynosi: 36 do 9.

Przyjęta przez CPK w projektowaniu przebiegu kolejowego „Y”, zasada jest ta sama: pociągi komunikujące ze sobą największe aglomeracje przejeżdżają obok miasta z maksymalną dopuszczalną prędkością, zapewniając tym samym najkrótsze czasy przejazdu między metropoliami ponadregionalnymi dladużych grup podróżnych. Z kolei inne pociągi (także dużych prędkości), dzięki układowi łącznic, umożliwiają skomunikowanie ośrodkom regionalnym średniej wielkości takim jak Kalisz. Stacje w tych miejscowościach, dzięki zintegrowanym węzłom przesiadkowym funkcjonującym jako Lokalne Huby Mobilności, zapewnią pasażerom w regionach dostęp do szerokiego wachlarza usług transportowych: pociągów KDP, kolejowej komunikacji regionalnej i lokalnych połączeń autobusowych. Oprócz Kalisza podobne rozwiązania zostaną zastosowane przez CPK. m.in. w Sieradzu, Kępnie, Wieruszowie, Płocku, Grudziądzu i Kwidzynie.

Jak wynika z aktualnych harmonogramów CPK, do końca 2032 r. zostanie zbudowany i oddany do użytku odcinek KDP między Warszawą, stacją CPK i Łodzią, co zbiegnie się w czasie z otwarciem nowego lotniska. Pozostałe odcinki linii „Y”: Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań mają zostać uruchomione do 2035 r. W sumie będzie to ok. 480 km nowych linii KDP, które są obecnie w Polsce na etapie zaawansowanego projektowania, a w przypadku tunelu w Łodzi – trwających prac budowlanych.  

Informacje prasowe