Wersja językowa
pl

Inwestycje kolejowe w rejonie Torunia i Bydgoszczy. Warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej

Województwo kujawsko–pomorskie jest 12. przystankiem na mapie warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK). W siedzibie urzędu marszałkowskiego o planach rozwoju sieci kolejowej i kluczowych z perspektywy pasażera połączeniach międzyregionalnych dyskutowali przedstawiciele organizacji pozarządowych i stowarzyszeń, naukowcy, samorządowcy i eksperci zajmujący się kwestiami transportu. Warsztaty ZSK na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury realizują Centralny Port Komunikacyjny, PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów.

Celem warsztatów ZSK, organizowanych we współpracy z ekspertami i specjalistami z poszczególnych województw, jest nakreślenie kierunków rozwoju kolejowych połączeń międzyregionalnych oraz rozwoju sieci kolejowej po roku 2035. Panel ekspercki, na którym dyskutowano o potrzebie jak najlepszego skomunikowania województwa kujawsko-pomorskiego, odbył się w Toruniu. W pracach udział wzięło ponad 30 uczestników z takich instytucji jak m.in. Urząd Miasta Torunia, Urząd Miasta Inowrocławia, Miejska Pracownia Urbanistyczna w Bydgoszczy, Stowarzyszenie Bydgoski Ruch Miejski, Zarząd Dróg Miejskich w Grudziądzu, Stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak, Polregio czy PESA Bydgoszcz.

Spotkanie otworzyła Aneta Jędrzejewska wicemarszałek województwa kujawsko-pomorskiego zwracając uwagę na to, jak ważne są prace warsztatowe i analityczne oraz konsultacje w regionach dla policentrycznego rozwoju sieci kolejowej, który odpowiada potrzebom pasażerów.

– Województwo kujawsko–pomorskie konsekwentnie wspiera rozwój regionalnych przewozów kolejowych. W ubiegłym roku przewieźliśmy ponad 8 mln pasażerów, już teraz 75% połączeń obsługuje nowoczesny tabor, który zakupiliśmy ze środków samorządu województwa. Realizując potrzeby pasażerów, dostosowaliśmy kursy pociągów tak, aby ułatwić im dojazd do szkół, uczelni i miejsc pracy oraz powrót do domów. Wychodzimy też w przyszłość licząc, że podczas tych warsztatów uda się wypracować i zaproponować nowe korytarze dla regionalnych linii Kolei Dużych Prędkości. Dzięki temu dostęp do szybkiej kolei będą miałyby cztery z pięciu dużych miast naszego województwa. Nie bez znaczenia będą również plany modernizacji istniejących linii, tak by sprostać rosnącemu popytowi pasażerskiemu, podnieść standard i szybkość podróżowania, a także usprawnić niezwykle ważny ruch cargo.

Temat proponowanych rozwiązań dla linii KDP w województwie kujawsko-pomorskim i połączeniu go z województwami: mazowieckim i pomorskim poprzez przebiegającą przez Włocławek i Grudziądz linię CMK Północ był również przedmiotem analiz podczas prac warsztatowych. Zastanawiano się, jak prowadzone w CPK prace wpisują się w kontekst różnych scenariuszy rozwoju sieci kolejowej w regionie.

Nasze warsztaty w regionach są panelami eksperckimi, na których ścierają się różne koncepcje i wyłaniają się ciekawe propozycje. Zawsze liczymy na kreatywność uczestników. Wszystkie dziś zgłoszone nowe linie komunikacyjne będą przedmiotem dalszych analiz w tym tej najważniejszej wielokryterialnej. Województwo kujawsko – pomorskie zawsze było liderem zmian i odważnie wprowadzało dobre rozwiania na kolei. Na pewno jego mieszkańcy oczekują oferty przewozowej na miarę XXI wieku, a więc realizacji koncepcji „Polski w 100 minut”, która w tym właśnie czasie przewiduje dojazd z największych miast z regionu: Bydgoszczy, Torunia, Włocławka i Grudziądza do Warszawy. CPK we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, PLK i, IRMiR-em  właśnie nad takimi rozwiązaniami dla podróżnych pracuje

– powiedział Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK odpowiedzialny za inwestycje kolejowe.

Podczas wydarzenia szczegółowo wskazywano m.in. potrzeby transportowe mieszkańców regionu, a także koniecznych inwestycji dla kolejowego transportu towarowego. Uczestnicy zwracali uwagę na potrzebę usprawniania połączeń pasażerskich z Warszawą, Trójmiastem i Poznaniem, a cargo ze Śląskiem i portami w Gdańsku i Gdyni. Równomierny rozwój infrastruktury kolejowej w regionie wskazuje na silne wzajemne powiązania poszczególnych ośrodków miejskich. Mimo to w dyskusjach dało się zauważyć, że mieszkańcy Bydgoszczy częściej wybierają połączenia do   Poznania i Wrocławia, a podróżni z Torunia do Warszawy i Trójmiasta. Podkreślano również znaczenie połączeń międzyregionalnych z Łodzią i Olsztynem.  Wśród powiazań transgranicznych wskazywano na Niemcy, Słowację, Czechy i Ukrainę.

– Zbliża się setna rocznica uruchomienia północnego odcinka Magistrali Węglowej, a my w tym czasie rozpoczynamy potężny projekt modernizacji i elektryfikacji najpiękniejszego jej odcinka z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Portu Gdynia. Ta inwestycja otworzy kujawsko-pomorskie nie tylko w kierunku portów, ale i nadmorskich plaż. Pracujemy nad połączeniami ze Świeciem, Szubinem, Koronowem i Grudziądzem. Za cel stawiamy sobie również konieczność podniesienia jakości obsługi kolejowej portów w Gdyni i Gdańsku, z uwzględnieniem Petrochemii w Płocku, regionalnymi Strefami Ekonomicznymi, a także wyraźnie zarysowanymi potrzebami militarnymi. Określenie przebiegu szybkich połączeń do największych aglomeracji w kraju to jedna z wiodących dróg rozwoju turystyki w regionie, którą chcemy wesprzeć naszymi pracami

– dodał Paweł Pleśniar, pełnomocnik zarządu PLK ds. planowania, rozwoju i utrzymania infrastruktury kolejowej.

Po zakończeniu spotkań we wszystkich 16 województwach rozpoczną się analizy sieciowe i wielokryterialne oraz prace planistyczne, które doprowadzą do stworzenia kompleksowej koncepcji ZSK.

To właśnie ona określi kierunki rozwoju sieci w ujęciu międzyregionalnych połączeń kolejowych z podziałem na zadania, które będą realizowały spółki CPK i PKP PLK. Założenia ZSK zostaną opracowane z pomocą narzędzi analitycznych CPK, takich jak Pasażerki Model Transportowy i Towarowy Model Transportowy. Nad całością prac czuwać będzie Rada Naukowa złożona z ekspertów i naukowców.

Finalna koncepcja ZSK będzie stanowić podstawę dla rozporządzenia Rady Ministrów, które wyznaczy kolejowe priorytety inwestycyjne na obszarze całej Polski, po roku 2035.

Zakończenie prac nad projektem ZSK planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r.

Informacje prasowe