Wersja językowa
pl

CPK zwiększył kapitał o 3,5 mld zł

Kapitał zakładowy spółki Centralny Port Komunikacyjny został powiększony o dodatkowe 3,5 mld zł. Działanie to jest następstwem decyzji premiera Donalda Tuska o przyznaniu spółce środków na kontynuację prac związanych z budową lotniska i kolei dużych prędkości.

– Program CPK jest w fazie intensywnej realizacji. Pracujemy już na racjonalnych założeniach dotyczących skali inwestycji, jak i w oparciu o realne harmonogramy. Projekt inwestycyjny CPK analizujemy również pod kątem całości wydatków Skarbu Państwa biorąc pod uwagę potrzeby gospodarcze kraju, a także potrzeby lokalnej społeczności –

– powiedział wiceminister infrastruktury Maciej Lasek.

Dodatkowe środki pozwolą spółce CPK przede wszystkim na realizację kluczowych projektów w ramach podprogramu lotniskowego, podprogramu kolejowego oraz podprogramu rozwoju aerotropolis i nieruchomości. Środki te umożliwią m.in. zakończenie prac projektowych dotyczących terminala, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego, a także stref Airside i Landside oraz sieci przyłączy. Dokapitalizowanie pozwoli również na dalsze projektowanie systemów lotniskowych, w tym systemu transportu bagażu oraz finalizację procesu nabywania nieruchomości pod przyszłe lotnisko i dalsze prace przygotowawcze dla budowy portu lotniczego CPK. Dofinansowane zostaną również działania dotyczące zapewnienia infrastruktury transportowej na potrzeby budowy lotniska oraz zapewnienia zasilania docelowego lotniska.

Wsparcie budowy infrastruktury dojazdowej

W ramach inwestycji drogowych finansowaniem zostanie objęta budowa dróg dojazdowych do lotniska. Jednocześnie, realizując inwestycje rozwojowe w perspektywie do końca 2025 r., przewidziano wykup gruntów oraz wykonanie prac planistycznych i projektowych związanych z powstaniem Airport City i Cargo City – kluczowych elementów infrastruktury wspierającej działalność lotniska.

Równie istotne są inwestycje kolejowe, których głównym celem jest integracja CPK z krajową siecią transportową. Największe nakłady w tym obszarze do końca 2025 roku będą związane z realizacją projektów w ramach tzw. „linii Y”. Na odcinku Warszawa – Łódź planowane jest nabywanie nieruchomości, opracowanie projektu budowlanego wraz z uzgodnieniami oraz pracami przygotowawczymi. Finansowaniem objęte zostaną również prace projektowe, zakup nieruchomości oraz roboty budowlane dotyczące węzła kolejowego CPK i tunelu kolei dużych prędkości w Łodzi.

Przyznane środki pozwolą ponadto na realizację prac projektowych i nabycie nieruchomości na odcinku Łódź – Wrocław, a także opracowanie projektu budowlanego wraz z uzgodnieniami dla odcinka linii kolejowej Sieradz – Poznań.

Informacje prasowe