Wersja językowa
pl

CPK podpisał umowę na zaprojektowanie zintegrowanych systemów lotniskowych

Centralny Port Komunikacyjny podpisał umowę z hiszpańską firmą IDOM, która została wybrana w przetargu na Projektanta Integracji Systemów Lotniskowych (Airport Systems Integration Designer – ASID). To już czwarty kontrakt z wielkich pakietów projektowych CPK. Działania wykonane przez ASID będą kluczowe dla optymalnego funkcjonowania nowego portu lotniczego.

Spółka CPK zamyka rok zawarciem kolejnej istotnej umowy. Projektant Integracji Systemów Lotniskowych będzie odpowiedzialny za wdrożenie i integrację „układu nerwowego” lotniska, czyli systemów ICT (ang. Information and Communication Technologies) oraz specjalistycznych sieci lotniskowych SAS (ang. Special Airport Systems).

IDOM jest dużą międzynarodową firmą świadczącą profesjonalne usługi konsultingowe, inżynieryjne i architektoniczne. Prawidłowo wykonane zadanie ASID stanie się podstawą do realizacji dalszych działań projektowych CPK. Jego prace mają nie tylko umożliwić zaprojektowanie, określenie specyfikacji oraz wdrożenie systemów ICT/SAS, ale także stać się częściowo podstawą prac dla Master Architekta (MA), Generalnego Projektanta Inżynierii Lądowej (MCE), a także Projektanta Obiektów Wspierających (SIE)

 mówi Karolina Pracz z CPK, Lider Projektu Integracji Systemów Lotniskowych.

Oprócz zebrania wymagań technicznych dla systemów ICT/SAS i zaprojektowania ich integracji, kontrakt zakłada uwzględnienie wymagań cyberbezpieczeństwa oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych, np. biometrii oraz zarządzania danymi przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji (AI). Wartość podstawowego zakresu umowy to 56 mln zł netto.

Wstępna koncepcja projektowa CPK. Źródło: Foster + Partners

Dobrze zrealizowane projekty ASID dają gwarancję wysokiej jakości działania lotniska: od bezawaryjnej obsługi pasażerów i samolotów, przez zarządzanie energią, aż po sprawnie działające systemy bezpieczeństwa. Umowa z firmą IDOM to kolejny, ważny element projektowania CPK. Na całość wielkich pakietów projektowych złoży się praca czterech wykonawców. Oprócz ASID będą to:

Master Architekt (MA odpowiedzialny za zaprojektowanie serca lotniska, czyli terminala pasażerskiego, dworca kolejowego, węzła przesiadkowego i systemu obsługi bagażu. To zadanie już trwa. W pierwszej połowie listopada spółka CPK podpisała umowę z brytyjskim konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold. Jego współpracownikiem przy realizacji tego kontraktu została polska pracownia Kuryłowicz & Associates.

Master Civil Engineer (MCE)  w październiku spółka CPK podpisała umowę z libańską firmą Dar Al-Handasah Consultants na usługi Generalnego Projektanta Inżynierii Lądowej. Do jego zadań należy wykonanie dokumentacji projektowej m.in. dla dróg startowych i kołowania, płyt postojowych, tuneli kolejowych, systemów lotniskowych oraz sieci i przyłączy wraz z obiektami inżynieryjnymi.

Support Infrastructure Engineering (SIE)  projektowanie tzw. obiektów wspierających zostało podzielone na dwie części. Pierwszy przetarg  dotyczył projektowania m.in. wieży kontroli ruchu lotniczego, bazy utrzymaniowej dla samolotów (MRO), budynków służb ratowniczo-gaśniczych, służb lotniskowych itd. Na początku grudnia spółka podpisała umowę ramową z 13 podmiotami. W październiku CPK ogłosiła przetarg na drugą część umowy, która zakłada m.in: przygotowanie projektów dla hoteli, biur, obiektów handlowych, terminali cargo i parkingów wielopoziomowych na terenie lotniska i Airport City. Zwycięzców tego przetargu powinniśmy poznać już w styczniu.

Informacje prasowe