CPK ogłasza przetarg na budowę bocznicy kolejowej
Najpóźniej w III kwartale 2029 roku, na północny zachód od Lotniska CPK, powstanie bocznica kolejowa, która zapewni dostawy materiałów budowlanych do portu. W pierwszym etapie będzie wykorzystywana jako miejsce przeładunku przy budowie lotniska, węzła kolejowego CPK i linii 85, łączącej w standardzie KDP Warszawę z Łodzią. Spółka CPK ogłosiła przetarg na roboty projektowe i budowlane bocznicy. Termin składania ofert upływa 8 sierpnia br.
Bocznica kolejowa o długości około 5 km powstanie w ramach projektu „Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z urządzeniami i obiektami niezbędnymi do jego funkcjonowania – budowa bocznicy kolejowej na odcinku linia kolejowa nr 3 – Centralny Port Komunikacyjny” i zapewni dostawy materiałów budowalnych. Obiekt powstanie na północno-zachodnim krańcu węzła kolejowego CPK i pojedynczym torem połączy istniejącą infrastrukturę PKP PLK – linię kolejową nr 3 Warszawa Zachodnia – Kunowice – z przyszłym terminalem towarowym CPK.
W pierwszym etapie, z uwagi na swoją lokalizację, bocznica posłuży do dowozu i rozładunku materiałów na potrzeby budowy lotniska, węzła CPK oraz linii kolejowej 85 (m.in. kruszyw, stali czy spoiw hydraulicznych). Po zakończeniu budowy portu będzie pełniła rolę bocznicy paliwowej – do czasu powstania w tym samym śladzie linii kolejowej nr 5, czyli CMK Północ, która połączy lotnisko CPK z Trójmiastem.
Z uwagi na zbieżność śladu bocznicy z linią CMK Północ (bocznica będzie skrajnym, zachodnim torem fragmentu odcinka CPK – Płock – Włocławek), projektowana infrastruktura zostanie dostosowana do parametrów docelowych linii w zakresie nasypów kolejowych, obiektów mostowych i inżynieryjnych.
Ogłoszony przetarg w formule „Projektuj i buduj” zakłada:
- przygotowanie dokumentacji projektowej, w tym projektu budowlanego oraz pozyskanie niezbędnych uzgodnień i decyzji umożliwiających wnioskowanie o pozwolenie na budowę;
- wykonanie robót budowlanych oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie linii na odcinku od obszaru włączenia w linie kolejową nr 3 do przyszłego terminala towarowego CPK.
Przetarg jest pierwszym z zadań, które umożliwią powstanie w pełni funkcjonalnej bocznicy kolejowej CPK. W kolejnych etapach realizowane będą: włączenie przez PKP PLK bocznicy w linię kolejową nr 3 oraz budowa terminala towarowego CPK, która objęta będzie oddzielnym postępowaniem przetargowym.
Zgodnie z założeniami, wyłoniony wykonawca będzie miał 36 miesięcy od momentu podpisania umowy na zrealizowanie zadania.

Więcej informacji na temat bocznicy można znaleźć na dedykowanej stronie LINK.