Centralny Port Komunikacyjny – strategiczna inwestycja dla bezpieczeństwa Polski i Europy Środkowo-Wschodniej
"Centralny Port Komunikacyjny jest dokładnie tym, czego potrzebuje NATO i co ma na myśli Unia Europejska w dyskusjach o mobilności wojsk. Przyczyniłby się do poprawy bezpieczeństwa w regionie, ułatwiając szybki przerzut wojsk” – powiedział gen. Ben Hodges, były dowódca amerykańskich wojsk lądowych w Europie już cztery lata temu. Wydarzenia za naszą wschodnią granicą pokazują, że słowa te dziś są jeszcze bardziej aktualne.
Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko lotnisko – to nowy system transportowy Polski, w którego centrum zajdzie się węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią. Jego najważniejsze założenie to integracja transportu lotniczego, kolejowego i drogowego. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 40 km kw., zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł transportowy na terenie lotniska oraz sieć nowych linii dużych prędkości o łącznej długości blisko 2 000 km. Umożliwią one przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Dual use, czyli więcej niż jedno przeznaczenie
Port Solidarność jest planowany jako lotnisko cywilne, ale będzie pełniło także dodatkową rolę: zwiększy bezpieczeństwo Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. W czasie konfliktu zbrojnego lotniska, także te cywilne, bywają używane do przerzutu jednostek wojskowych, sprzętu, towarów czy pomocy humanitarnej, a także przez siły wspierające i oddziały szybkiego reagowania.
W terminologii wojskowej mechanizm ten nosi nazwę „dual use”, która oznacza infrastrukturę podwójnego przeznaczenia. Tryb ten umożliwia korzystanie z niej przez wojska NATO jeśli tylko zajdzie taka potrzeba.
W wypadku groźby agresji na Polskę lub na kraje bałtyckie port może być wykorzystany przez ciężkie samoloty transportowe przewożące wojska z amerykańskiego kontynentu i krajów zachodniej Europy wraz z ciężkim sprzętem bojowym

Intermodalna inwestycja
Niebagatelną zaletą CPK będzie też intermodalność i doskonałe połączenie lotniska z każdą częścią kraju oraz państwami całej Europy, szczególnie jej środkowo-wschodniej części. Port Solidarność będzie elementem węzła kolejowego w centrum nowej sieci o długości 1981 km. Lokalizacja lotniska w pobliżu autostrady A2 i w połowie odległości między Warszawą i Łodzią przełoży się także na dogodną integrację z siecią drogową.
Dzięki tym elementom będzie można błyskawicznie przeładować sprzęt lub towary na środki transportu kolejowego lub kołowego. W ten sposób sprawny przerzut ludzi lub ładunku z centrum Polski będzie możliwy w każdą część Europy.
CPK, mimo charakteru inwestycji cywilnej, ma również znaczący wpływ na poziom obronności naszego kraju. Oczywiście, nie będzie to baza wojskowa, ale niezwykle istotny punkt wschodniej flanki NATO – choćby ze względu na znaczący wzrost tzw. military mobility
Kluczowy element wschodniej flanki
Wielu ekspertów twierdzi, że Polska potrzebuje portu lotniczego o dużej przepustowości, zdolnego do operowania w trybie 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu, przystosowanego do obsługi cargo (towary), podłączonego do autostrad i sieci kolejowej – czyli takiego, jak projektowany Port Solidarność. Taka infrastruktura przyczyni się do zwiększenia mobilności operacyjnej na wschodniej flance NATO.
Obecna sytuacja polityczno-wojskowa w pobliżu wschodniej flanki NATO i wojna na Ukrainie wręcz uzasadniają słuszność podjętych decyzji w tym zakresie przez polski rząd władze państwowe. Przy realizacji tego projektu należy brać pod uwagę konieczność zapewnienia mu obrony antyrakietowej i przeciwlotniczej zarówno w czasie pokoju, jak i w czasie wojny, ponieważ port stanie się obiektem o znaczeniu strategicznym z punktu widzenia korzyści dla gospodarki i obronności polskiego państwa. Ponadto port także będzie odgrywał strategiczne znaczenie dla naszych sojuszników w wypadku konieczności szybkiego przerzutu natowskich wojsk na wschodnią flankę

Inwestycja potrzebna na wczoraj
Od 2019 roku spółka CPK, która jest powołana do realizacji tej inwestycji, konsultuje z wojskiem zakładane parametry i dane projektowe dotyczące nowego lotniska i linii kolejowych. Dzieje się to konsekwentnie także teraz, m.in. w ramach opracowywania master planu lotniska czy studiów wykonalności dla węzła CPK i tzw. szprych, czyli linii kolejowych budowanych w ramach CPK.
Port Solidarność i inwestycje kolejowe CPK można porównać do serca i systemu krwionośnego człowieka. Sprawny krwioobieg nie tylko umożliwia owocne funkcjonowanie w życiu codziennym, ale może wręcz decydować o naszym przetrwaniu w sytuacjach kryzysowych. Rzeczpospolita, ze względu na swoje miejsce na mapie, już wcześniej była predestynowana do bycia jednym z głównych hubów europejskich i bramą UE na wschód dla ludzi i towarów w czasach pokoju.
Obecnie, tym bardziej, w wyniku rosyjskiej napaści na Ukrainę na terenie Polski łączą się najważniejsze potoki ludzi, sprzętu wojskowego i pomocy dla ludności Ukrainy. Gromadzimy przy tej okazji bezcenne doświadczenie w zakresie zapewnienia i zabezpieczenia logistyki w sytuacjach kryzysowych, czy wręcz bliskich konfliktowi zbrojnemu. Staje się oczywiste, że potrzebujemy maksymalnie efektywnego systemu transportu, funkcjonującego bez zakłóceń w każdej również najbardziej wymagającej sytuacji. Potrzebujemy jednocześnie należytego zabezpieczenia tego nowego krwioobiegu naszej gospodarki przed atakami ze strony naszych wrogów. Serce polskiego systemu transportowego nie może nigdy przestać pracować
Z prognoz opracowanych przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych IATA wynika, że zakładana roczna przepustowość pierwszego etapu Portu Solidarność – w tzw. scenariuszu bazowym powinna wynieść 40 mln pasażerów rocznie. Prognozy został skorygowane o tzw. efekt COVID-19, którego negatywne skutki – jak wskazują prognozy – powinny zostać pokonane w 2024 roku. Według IATA właśnie wtedy rynek lotniczy ma wrócić do kondycji sprzed pandemii.
Wydarzenia, jakich jesteśmy świadkiem: pandemia, agresja Rosji na Ukrainę i wszystkie inne nieprzewidziane okoliczności, predysponują ten projekt do priorytetów państwa polskiego. Dla świata będzie to sygnał, że do naszego regionu można przylecieć dużymi samolotami i z dużymi ładunkami. Biorąc pod uwagę to wszystko, o czym mówimy dzisiaj, a szczególnie bezpieczeństwo Polski, to inwestycja potrzebna „na wczoraj”